ایسنا نوشت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان آلاینده‌های مواد غذایی صنعتی را 7 درصد و میزان آلاینده‌های مواد غذایی سنتی را 20 درصد افزود و گفت: ما انتظار داریم دستگاه قضایی پرونده‌های این حوزه را بررسی و احکامی که صادر می‌کند، احکام بازدارنده باشد.

سید حسن هاشمی در مراسم افتتاح دو طرح ملی در حوزه سلامت با تاکید بر اینکه این دو طرح ملی برای ارتقاء سلامت مردم و پیشگیری از تقلبات و آلاینده‌های مواد غذایی است، افزود: متاسفانه در کشور ما همانند بسیاری از کشورهای دیگر مشکلاتی در زمینه مواد غذایی داریم و ما در این حوزه توانمندی‌های متوسطی داریم.

وی با اشاره به انتشار برخی از شایعات درباره آلاینده‌های مواد غذایی و آشامیدنی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم اعتماد مردم نسبت به ما سلب نشود باید مراقبت بیشتری داشته باشیم و همچنین اطلاع‌رسانی‌ها به موقع صورت گیرد.

هاشمی با تاکید بر ضرورت تعاملات دستگاه‌های مختلف برای کاهش تقلبات و آلاینده‌های مواد غذایی یادآور شد: امیدواریم مسوولان دستگاه غذایی به پرونده‌های این حوزه به‌گونه‌ای رسیدگی کنند که احکام صادر شده احکام بازدارنده باشد و اگر خلع قانونی در این زمینه وجود دارد باید مسوولان به آن رسیدگی کنند.

وزیر بهداشت میزان آلاینده‌های مواد غذایی صنعتی را 7 درصد و مواد غذایی سنتی را 20 درصد ذکر کرد و ادامه داد: ابزار ما برای تشخیص آلاینده‌های مواد غذایی آزمایشگاه است از این رو در مدت سه سال اخیر اقدام به راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاهی در این زمینه کرده‌ایم.

وی همچنین به بهره‌برداری از آزمایشگاه غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سالانه یک میلیون و 570 هزار نوزاد در کشور متولد می‌شود که چهار هزار نوزاد مبتلا به بیماری‌های متابولیکی هستند.

هاشمی تعداد مبتلایان به بیماری‌های متابولیک در کشور را بالغ بر 6000 نفر ذکر کرد و در عین حال یادآور شد: این در حالی است که سیستم آمار کشور آمار دقیقی را اعلام نمی‌کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: با راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان، امکان تشخیص و شناسایی بیش از 30 اختلال متابولیکی در کشور فراهم می‌شود.

هاشمی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای پیشگیری از بیماری‌ها تاکید کرد: در حال حاضر راه‌اندازی شبکه بهداشتی را در دستور کار داریم که این شبکه اقدام به ایجاد پرونده‌های سلامت الکترونیکی برای همه افراد جامعه می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی از افراد اجازه ایجاد این شبکه را نمی‌دهند و ما امیدواریم این شبکه به زودی به طور کامل مستقر شود تا امکان غربالگری برای همه بیماری‌ها در کشور فراهم شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 600899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =