۰ نفر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۳

پژوهشگران ژاپنی با تحلیل بقایای فوران‌های گذشته آتشفشان فوجی و بررسی فعالیت‌های زمین‌شناختی این منطقه، حدس زده‌اند که بزرگ‌ترین آتشفشان ژاپن در آستانه انفجاری عظیم قرار دارد. آیا آسیا به زودی فلج می‌شود؟

به گزارش نیوساینتیست، پژوهشگران مرکز تحقیقات آتشفشانی دانشگاه توکیو به سرپرستی تاکایوکی کانه‌کو با بررسی بقایای فوران‌های آتشفشان فوجی طی سال‌های 781 تا 1707 میلادی به این نتیجه رسیده‌اند که سطح سیلیکون موجود در ماگما رفته‌رفته افزایش یافته است.

سیلیکون زیاد نشانه‌ای از فوران‌های عظیم و انفجارهای شدید آتشفشانی است. علاوه بر این، مقادیر فراوانی از بازالت‌های غنی از اکسید آلومینیوم نیز یافت شده که در برخورد با سیلیکون می‌توانند آغازگر یک فرایند آتشفشانی باشند.

کانه‌کو با محاسبه فشار لازم برای تشکیل این دو نوع ماده به این نتیجه رسیده است که این دو ماده مختلف در دو دالان جدا از یکدیگر در زیر فوجی واقع شده‌اند: بازالت‌ها در دالانی به عمق 20 کیلومتر در زیر فوجی و سیلیکون‌ها در دالانی به عمق 9 کیلومتر.

به عقیده این دانشمندان، زمین‌لرزه‌های کم‌بسامدی که در سال‌های 2000 / 1379 و 2001 / 1380 در اعماق فوجی ثبت شد، مربوط به حرکت‌هایی در دالان ماگمای بازالتی است و احتمالا نشان‌گر فوران فوجی در آینده‌ای نزدیک خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 60099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =