حمایت مارگارت اتوود از نویسنده دربند اهل ترکیه

مارگارت اتوود نویسنده سرشناس کانادایی در حمایت از اسلی اردوغان نویسنده دربند اهل ترکیه نامه نوشت و تاکید کرد که واژ‌ه‌های اردوغان هنوز هم برای آزادی و حق آزادی بیان مبارزه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نویسنده کانادایی برنده جایزه بوکر یکی از نویسندگانی است که در حمایت از پنج نویسنده دربند در نقاط مختلف جهان پیام‌هایی منتشر کرده‌ است.

از سال ۱۹۸۱ به این سو انجمن جهانی قلم و اعضای آن در سراسر جهان روز ۱۵ نوامبر را به عنوان روز نویسنده دربند گرامی می‌دارند. به گفته انجمن جهانی قلم در ۱۲ ماه گذشته حداقل ۳۵ نویسنده در گوشه گوشه دنیا برای کارهایشان جان خود را از دست داده‌اند.

انجمن جهانی قلم امسال با برجسته کردن پرونده پنج نویسنده، نمونه‌ای از چالش‌ها و خطرات پیش روی نویسندگان را در راه رسیدن به آزادی بیان به نمایش گذاشته است.

علاوه بر اسلی اردوغان نویسنده اهل ترکیه که ماه اوت به اتهام عضویت در سازمانی تروریستی و سست کردن اتحاد ملی ترکیه بازداشت شد، احمد ناجی نویسنده مصری، سزاریو آلخاندرو فلیکس پادیلا فیگوئرا نویسنده اهل هندوراس، دارین تاتور شاعر فلسطینی، گوی مین های ناشر چینی دیگر چهره‌های مورد اشاره انجمن جهانی قلم هستند.  

هر کدام از این نویسنده‌ها نامه‌ حمایتی از یک نویسنده دیگر دریافت کرده‌اند. مارگارت اتوود برای اردوغان نوشت: «حتی با وجود دیوارهای بتنی، درهای آهنی، قفل و کلیدها هنوز هم صدای تو را می‌شنویم. اگر در زندانی اما تنها نیستی. تمام جامعه نویسندگان در سراسر جهان برای آزادی تو مبارزه می‌کنند و تا زمانی که آزاد نشوی دست از تلاش برنمی‌دارند.»

اتوود در ادامه افزود: «ایمان دارم که به زودی آزاد می‌شوی. امیدوارم که روزی بدون ترس از سانسور در ترکیه آزادانه بنویسی و صحبت کنی. ترکیه‌ای که در آن تنوع عقاید و نظرات محترم شمرده شود. امیدوارم در ترکیه‌ای زندگی کنی که در آن به صدای اندیشمندان مستعد، نویسندگان و هنرمندان تحسین‌شده جهانی افتخار کند، ترکیه‌ای که به دموکراسی خود و صدای افرادی چون تو ببالد.»

رییس کمیته نویسندگان زندانی انجمن جهانی قلم در این باره گفت: «نویسندگان باید هر زمان که خواستند بنویسند و نباید در زندان باشند. اما هنوز هم صدها نویسنده برای نوشته‌های خود در سراسر جهان زندانی هستند. نویسندگان مسئول آگاه نگاه داشتن جامعه هستند. جای آن‌ها در زندان نیست.»

منبع:‌ گاردین / ۱۵ نوامبر

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 601047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =