ده‌نمکی: از یک سالی به بعد شکستن رکورد اخراجی‌ها هدف شد

مسعود ده‌نمکی بر این باور است که سه مولفه شبکه‌های اجتماعی، تغییر ذائقه مخاطب و مهندسی اکران در پرفروش شدن فیلم‌ها تاثیر بسیار بالایی دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چهار ساخته ده‌نمکی شامل «اخراجی‌ها2 و 3»،‌ »رسوایی» و «معراجی‌ها» در جدول 20 فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران دیده می‌شود. او بر این باور است که نوع بیان موضوعات در فیلم‌هایش موجب شده مخاطب به این ساخته‌ها توجه نشان دهند.

او در عین حال در تحلیل فیلم‌های پرفروش امسال و رکوردشکنی «فروشنده» تاکید دارد عواملی چون مهندسی اکران، تغییر ذائقه مخاطب و همچنین شبکه‌های اجتماعی در فروش آثار تاثیر بالایی دارد.

ده‌نمکی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، در مورد دو موضوع قرار گرفتن چهار فیلمش در میان 20 فیلم فروش‌های تاریخ سینما و همچنین رکوردشکنی آثار سینمایی سخن گفت.

این اولین استقبال از کارهایم نبود

ده‌نمکی در مورد اینکه حضور چهار ساخته‌اش را در میان 20 فیلم پرفروش سینمای ایران چطور ارزیابی می‌کند،‌ گفت: «در ابتدا باید به این نکته تاکید کنم که تحلیل این مساله از جانب سازنده اثر خیلی موضوعیت ندارد. برای این باورم کسی که با انصاف به این وضعیت نگاه کند می‌تواند به نتایج بهتری برسد.»

او سخنان خود را چنین ادامه داد: «اما اگر قرار باشد من به عنوان سازنده بخواهم حرف بزنم و این موضوع را تحلیل کنم باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرم. بخشی به تفاوت در نگاه برمی‌گردد. این شیوه استقبال از کارها را من در مورد مستند «فقر و فحشا» هم تجربه کرده بودم. یک مستند انتقادی جریان‌ساز که در جامعه مطرح شد و ده بیست سال بعد از ساخت، دیگران در حال تکرار آن هستند. هیچ مستند ایرانی غیر از مستند «خانه خدا» این قدر دیده نشده و بازتاب نداشته است. این در حالی است که همه می‌دانیم مستند مخاطب خاصی دارد که استقبال از «فقر و فحشا» نشان داد می‌تواند مستند هم به خوبی دیده شود.»

او با اشاره به سابقه کاری خود در زمینه مطبوعات نیز گفت: «من این تجربه استقبال را زمانی که در مطبوعات هم کار می‌کردم داشتم. در آن زمان نشریات من که در سال‌های مختلف به دلیل تعطیلی قبلی با اسامی مختلفی منتشر شدند، مخاطبان بسیاری داشتند. نوع ادبیاتی که در این نشریات به کار می‌رفت کنجکاوی برانگیز بود و توجه‌ها را جلب می‌کرد.»

رکوردشکنی اخراجی‌ها

ده‌نمکی همچنین با اشاره به وضعیتی که فروش «اخراجی‌ها» داشت، گفت: «زمانی که «اخراجی‌ها» اکران شد، بیشترین فروش فیلم در سینمای ایران به یک میلیارد رسیده بود. این فیلم برای نخستین بار رقم فروش بالای دو میلیارد را در سینمای ایران ثبت کرد. این هم در شرایطی رخ داد که برخی با تعمد نسخه قاچاق فیلم را بیرون دادند و موجب شدند فروش فیلم ادامه پیدا نکند.»

او گفت: «برخی می‌گفتند چون فیلم با جنگ شوخی کرده با آن چنین برخورد شده است. نکته در اینجاست که پیش از «اخراجی‌ها» فیلمی‌هایی بودند که با جنگ شوخی کرده باشند.»

او درباره فروش «اخراجی‌ها2» گفت: «مخاطب «اخراجی‌ها2» به چهار و نیم میلیون نفر می‌رسد. در آن زمان قیمت بلیت 2000 تومان بود و بر این اساس فروش به هشت و نیم میلیارد تومان رسید. در حال حاضر اگر فیلم با قیمت کنونی بلیت اکران می‌شد فروش آن 20 تا 30 میلیارد تومان بود. البته هنوز فراموش نکرده‌ایم که در مورد آن فیلم هم نسخه قاچاق بیرون آمد و همین موجب شد در مدت دو ماه اکران به پایان برسد و فروش روی همین هشت و نیم میلیون تومان متوقف شود.»

از یک سال به بعد شکستن رکورد اخراجی‌ها هدف شد

ده‌نمکی بر این باور است که برخی سینماگران با هدف شکستن سقف فروش «اخراجی‌ها» برنامه‌ریزی‌هایی برای اکران فیلم‌شان انجام دادند. او در این زمینه گفت: «واقعیت از این قرار است که فیلم‌های پرفروش کنونی مهندسی شده به این آمار و ارقام می‌رسند. اصلا از یک سال به بعد شکستن رکورد «اخراجی‌ها» تبدیل به یک هدف در سینمای ایران شد.»

او با مقایسه مخاطبان فیلمش با آثار پرمخاطب دهه 60 گفت: «برخی به دهه 60 فلاش‌بک می‌زنند. کسانی که این کار را می‌کنند باید این را هم در نظر داشته باشند آن فیلم پرمخاطبی که در نظر دارند حدود یک سال روی پرده بود، اما فیلم من فقط دو ماه مهلت اکران داشت. البته من با این حرفم آن فیلم‌های پرمخاطب را نفی نمی‌کنم، اما حرفم سر این است که ملاک قرار دادن ریال فروش فیلم‌ها نباید ما را از واقعیت منحرف کند. تعداد مخاطب «اخراجی‌ها» در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.»

مردم به مضمون نگاه می‌کنند

کارگردان فیلم سینمایی «معراجی‌ها» با اشاره به اینکه فیلم‌های غیرکمدی او هم در جدول پرفروش‌ها قرار دارند، گفت: «مردم به مضمون نگاه می‌کنند. مردم دنبال چیز دیگری هستند که برایشان جذابیت داشته باشد و طنز فاکتور بعدی است. در «معراجی‌ها» حدود 20 دقیقه یکی از تلخ‌ترین لحظات جنگ در بحث غواص‌ها تصویر می‌شود.»

خودم را از منازعات پرفروش‌ترین خارج کردم

ده‌نمکی با اشاره به اینکه با انتخاب زمان اکران «رسوایی2» خود را از منازعات اکران دور نگه داشته است، گفت: «خودم را از منازعات دم‌دستی اکران دور کردم. برای این کار هم خواستم «رسوایی2» در نوروز اکران نشود. با توجه به این تصمیم از یک سو و از سوی دیگر فضای فانتزی و حادثه‌ای فیلم فروش 3 میلیاردی رقم کمی نیست.»

او همچنین گفت: «فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» از سال 1385 مخاطب را با سینما آشتی داد. همان مخاطبی که در دهه 60 و 70 سینما می‌رفت و بعد از آن دیگر این کار را ترک کرده بود، به سالن سینما برگشت.»

مخاطب تغییر ذائقه داده است

ده‌نمکی در مورد قرار گرفتن فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی در صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران گفت: «تغییر ذائقه مخاطب موضوعی است که باید مورد مطالعه قرار بگیرد. مخاطب طبقه متوسط امروز با توجه به شرایط به دیدن فیلم هنری و ژست این تیپی گرفتن علاقه‌مند شده است. در گذشته این طبقه در اقلیت بود و الان یک بخش قابل توجه جامعه را تشکیل می‌دهد. اگر کسی متوجه ذائقه این گروه نشود نمی‌تواند تحلیل درستی از فروش «فروشنده»، «ابد و یک روز» و «لانتوری» ارائه کنند. این مخاطبان در عین حال «سالوادور...» را هم دیده‌اند.»

او در مورد دیگر عوامل موثر در فروش فیلم‌ها گفت: «تعدادی از این فیلم‌ها تبلیغات خارج از عرف ماهواره‌ای داشتند و مهندسی اکران در میزان فروش آن‌ها بسیار نقش داشته است.»

مهندسی اکران

او در مورد اینکه مهندسی اکران را چه چیزی تعریف می‌کند، گفت: «تعداد سالن سینما برای بعضی فیلم‌ها چند ما حفظ می‌شود از فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» تا فیلم فرهادی. به نوعی اراده معطوف به قدرت با جریان سینماداری تلاش می‌کنند با این شیوه تقسیم سالن‌ها و مدت اکران و در کنار آن در نظر گرفتن ذائقه مخاطب زمینه پرفروش شدن فیلم‌هایی را فراهم کنند.»

او با اشاره به اکران «رسوایی» گفت: «اگر همین تعداد سالن به «رسوایی2» داده می‌شد، شش هفت میلیاد می‌فروخت. اکران فیلم من با 10 سالن شروع شد و بعد از دو ماه از پرده برداشته شد. اما در مقابل برخی فیلم‌ها بالای سه ماه روی پرده می‌مانند و در مواردی اکران تا یک سال طول می‌کشد، اما کسی حرفی نمی‌زند.»

او ادامه داد: «زمانی برخی مایل‌‌اند این سیاست را برای فیلم مجیدی اجرا کنند و یک زمان هم برای فیلم فرهادی. بنابراین این فقط ارائه مردم نیست که موجب می‌شود یک فیلم پرفروش شود.»

اهمیت شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از فاکتورهایی که از نگاه ده‌نمکی در پرفروش شدن فیلم‌ها اهمیت دارد شبکه‌های اجتماعی است. او در این زمینه گفت: «غیر از تغییر ذائقه مخاطب و مهندسی اکران و سومین نکته شبکه‌های اجتماعی است که در هدایت افکار عمومی برای دیدن و ندیدن فیلم‌ها موثر است.»

او ادامه داد: «زمانی جریانی شکل می‌گیرد برای دیدن فیلمی و فضای روشنفکر بازی و اپوزوسیون بازی به وجود می‌آید. همین وضعیت هم گاه برای ندیدن فیلم‌ها ایجاد می‌شود. الان 20 میلیون مخاطب در تلگرام وجود دارد و تبلیغ و ضد تبلیغ در آن چندین برابر رسانه ملی تاثیر دارد.»

موارد استثنا

به اعتقاد ده‌نمکی برخی از فیلم‌های پرفروش خارج از این سه قاعده‌ای که برشمرد به موفقیت دست پیدا کردند. او در این زمینه گفت: «به هر حال با همه این معادلات مخاطب حرف آخر را می‌زند. یک وقت ممکن است هیچ فاکتوری از این سه مورد وجود نداشته باشد، اما مردم بخواهند یک فیلم را ببیند. همانند وضعیتی که برای فیلم «نهنگ عنبر» به وجود آمد و مردم از فیلم استقبال کردند. این فیلم با زبان طنز و گاه نزدیک شدن به خط قرمزها توانست مخاطب را جذب کند، اما از آن سه موردی که گفتم بهره نبرده بود.»

او ادامه داد: «در مورد «رسوایی2» برخی فیلم را ندیده گفتند بدترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. این در شرایطی بود که جلوه‌ها ویژه فیلم اصلا مشابهی در سینمای ایران نداشت. و کسانی که در آن فیلم کار کرده بودند الان حسابی سرشان شلوع شده است.»

ده‌نمکی گفت: «زمانی که دست عوامل سینما و بازیگران در سینماداری باز شود، حسادت‌های صنفی نیز در نوع تقسیم‌بندی اکران فیلم‌ها وارد می‌شود. واقعیت این است که «رسوایی2» نه تنها تبلیغ ماهواره‌ای نداشت، بلکه این بار صداوسیما هم روی خوشی به تبلیغ فیلم نشان نداد با این حال در اکران سه میلیارد تومان فروخت.»

5858

کد خبر 601279

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    شما یادت نمیاد داداش ولی دانشگاهها و مدرسه هارو با بخشنامه و پول دولت می بردند اکران فیلم های شما. با این تحلیل خنده دارت...
    • م ر A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      شرکت ما رو هم بلیط مجانی دادند
    • اميرگوگل CA ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      خودش هم باورش شده
    • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
      23 58
      کارتون فقط بد و بیراه گفتن به مردمه. همه که به زور دانشگاه نرفتن فیلم ببینن. شما یادت نمی یاد که خیلیا هم به میل خودشون رفتن فیلم رو دیدن.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
      43 3
      تنها دلیل فروش فیلهای ایشان تبلیعات 24 ساعته صدا و سیما بود
    • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
      33 4
      خوشم نمیاد از فیلم هاش
    • سید حسین IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
      30 2
      خوب یادم هست وقت اکران اخرجی 1 خدمت بودم .یه شب همه سربازا رو لغو مرخصی کردن رایگان بردن دیدن فیلم...قابل توجه بعضیا.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    این فیلم هم مخاطب خودش رو داشته. این طور حرف زدن در مورد یک نفر نه تنها اون رو ضعیف نمی کنه که خیلی هم قویش می کنه.
  • رضا IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    اخراجی ها برابر بود با لودگی
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    همه ماجرا اینی نیست که شما تو این کامنت ها می گید. چطور به خودتون اجازه می دید در مورد چیزی که نمی دونید این طوری قضاوت کنید. شما یه طرف ماجرا رو دیدید/ همه اش که این نبوده. کمی با وجدان نظر بدیم بد نیست.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    اقای دهنمکی اون رکوردهایی که زدی به خاطر این بود که دوستانتان بلیط های فیلم شما را می خریدند و سربازان و دانش اموزان را به زور به تماشای فیلم هایتان مبردند
    • الیاس A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      به زور همه چی که به زوره .. اساتید توهم توطئه
    • بی نام RO ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
      17 51
      اگر روی فیلم اخراجیها اسمی غیر از مسعود ده‌نمکی بود الان بجای تخریب داشتید حمایتش می‌کردید.مشکل امثال شماها اسم «مسعود ده‌نمکی» هستش
  • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    توده عوام عقب افتاده مشتاق لوده بازی های فیلمهای جنابعالین. حتی یک ثانیه از فیلمهاتو هم نمیبینم
  • سبحان GB ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    فروش فیلم داریم تا فروش فیلم
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    109 8
    فروش بالای فیلم های ایشان نشان دهنده وضعیت فرهنگی ماست
  • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    با این که نه از ده نمکی خوشم میاد نه از فرهادی اما آقای دهنمکی خیلی از بلیط های شما رو جاهای دیگه از قبل خریده بودند ومیون مردم پخش می کردند
  • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    همه مردم اونایی نیستن که فکر می کنید به اجبار رفتن فیلم رو دیدن. بعضی دوست داشتن ببینن.
  • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    49 19
    جناب ده نمکی واقعا چطور به این نتیجه رسیدن که " باید رکورد اخراجی ها شکسته شود " من خودم فقط اخراجی ها 1 را دوست دارم
  • بی نام SK ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران بود
    • اميرگوگل CA ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
      51 8
      آخه مجبورى نظر بدى
  • بی نام A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    58 12
    ای مردم دست از این تندروی بردارید به خدا تندروی جواب نمی ده. با تیکه پروندن به ده نمکی نه نظر شما برآورده می شه نه فیلمای اون کم می فروشه. بد نیست به هم احترام بذاریم. یکم احترام.
  • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    58 8
    مسلما فیلم های طنز مخاطب بیشتری مع می کنه و فیلم های با موضوع اجتماعی و فرهنگی ببیننده اش کمتر ، اگر کسی بتونه مثل فرهادی فیلم بسازه و مخاطب داشته باشه هنره
  • بی نام RO ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    39 3
    من از خودمون دلخورم که این طوری در مورد هم قضاوت می کنیم.
  • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    12 1
    هیچ چیز در این دنیا ماندگار نیست چه آنکه موضوع، بحث کم‌ارزش مادی مانند اکران فیلم و تماشاچی باشد
  • مسعود A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    41 7
    به ما کارکنان پتروشیمی همراه اعضا خانواده بلیط رایگان دادند
  • مهران ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    8 20
    من فکر می کنم باید به ده نمکی و کاراش احترام گذاشت. اون رای خودش رو عملی می کنه و همین قابل احترام. از اول همین بوده مثل اینایی نیست که هر روز یه رنگ می شن. از اول همین بوده تا الان
  • بی نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    17 5
    "...خدا به همه ما صبر بده..." پرویز پرستویی جشنواره فجر بعد از اظهار نظر همین آقا
  • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    18 9
    من نمی فهمم چه دردیه که نخواهیم بفهمیم بابا جان فیلم این بابا هم مخاطب خودش رو داره فیلم فرهادی هم مخاطب خودش رو داره فیلم ابد و یک روز هم مخاطب خودش رو. آخه چرا برای بالا بردن بقیه باید یکی دیگه رو بزنیم. الان این همه حمله به ده نمکی برای چی هست؟ دلتون خنک می شه یه نیشگون بگیرید و برید. خب شما هم فیلم بسازید و اکران کنید و مخاطب خودتون رو داشته باشید پریدن به این بابا برای چی؟
  • عليشاه A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    33 8
    خواهر من در گمرك كار مي كنه ، همسرش در بانك ، پسرش دانشجو بود و دخترش محصل ، و يادمه هر چهار نفر اين ها بليط مجاني از محل كار و تحصيلشون داشتن . يعني فيلم اين اقا در همه ارگان ها و ادارات و دانشگاه ها و .،،، توزيع رايكان شده و همين بليط ها را بعد به امار فروش اضافه كردن بعد ايشون از مهندسي اكران حرف مي زنند . خوبه فيلم فرهادي در كم ترين زمان اكران و بدون تبليغات به اين فروش بالا رسيده واين فقط يك دليل دارد جناب ده نمكي محبوبيت بالا و كيفيت فيلم فرهادي
  • بی نام RO ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    13 25
    به نظر من بهتره این بحثا دیگه تموم بشه چون حساب ده‌نمکی از بقیه جداست اصلا نباید با کسی مقایسش کرد، تنها فیلمسازیه که هرچی ساخته هم ارزشی و بامحتوا بوده و تماشگر رو به بازنگری در خود تشویق کرده و هم پرفروش.آقای ده‌نمکی شما هم خودتو با بحث کردن با این جماعت خسته نکن شما در صدری تا ابد
  • علیرضا RO ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    13 24
    آقای ده‌نمکی جزو کارگردانایی که فقط نگاهش معطوف به یه موضوع خاص نیست میگرده تو دل تاریخ و جامعه و بهترینا رو گلچین میکنه.
  • مجید IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    13 34
    به نظر من درست نیست که بگیم به زور به سینما بردن. 1 کسی که بلیط از طرف ارگان یا سازمان محل کارش دریافت کرده بود مجبور نبود که بره فیلم رو ببینه. 2 واقعا زمانی که اخراجی‌ها اکران شد خیلی بلیط ارزانتر از اکران الان فیلم فروشنده. 3 فرض محال که بزور فیلم دیده شده چطور در نظر سنجی که چند وقت پیش انجام شد اخراجی‌ها رتبه اول رو آورد نظرسنجی از طریق ارسال پیامک بود لابد اونم زوری بود و کارفرماها و صاحبان ارگانهایی که شاغل هستید گوشیهاتونو گرفته بودن و پیام‌ها رو اونا ارسال کردن؟؟؟؟ 4 انقد راحت شعور مردم رو زیر سئوال نبرید. کارهای امثال ده نمکی رو دوست ندارید نظر ندید بهتون که بلیط ندادن بیایید زوری نظر بدید حجم اینترنت و وقتتون رو بذارید برای فیلم‌هایی که دوست دارید....
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    7 0
    واقعیت اینه که همه این سالها سینمای ایران پیشرفت کرده و یکجا نمانده. چند شب پیش داشتم فیلم گنج قارون که فوق العاده مسخره و بی محتوا و مصنوعی بود می دیدم و به این فکر می کردم که پیشرفت یک شبه حاصل نمی شود و سالها طول کشیده تا فیلم های بهتری ساخته شوند و به اسکار برسند.
  • دریانی GB ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    13 3
    هیچ کدام از فیلم هایش را ندیده ام. لازم هم نیست ببینم.

آخرین اخبار