شرق خبرداد: "اوفک" مجوز حضور بویینگ و ایرباس را در هشتمین نمایشگاه صنعت هوایی ایران نداد.

هشتمين نمايشگاه هوایی و هوانوردی ایران در كيش، بهانه‌اي شد براي حضور بيش از ١٠ كشور خارجي در ايران تا دستاوردهاي خود را در مانورهاي هوايي به نمايش بگذارند. با اينكه پس از انقلاب تاكنون براي نخستين‌بار است كه  ايران شاهد عملیات نمایشی شوالیه‌‌های روسی با پنج فروند «سوخو» و شش فروند «بالتیک بی» است اما در بين حاضران خارجي، دو غول هواپيماسازي جهان غايب هستند.

به گفته قائم‌مقام دبير هشتمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران اين اوفك بود كه اجازه نداد اين دو هواپيماساز قدَر در ايران حضور يابند. او البته خبر ديگري نيز داشت؛ خان‌محمدي با اشاره به خبر كسب مجوز اوفك براي خريد ١٨ هواپيماي ايرباس و ٨٠ هواپيماي بویينگ، مي‌گويد خريد هواپيما از اين دو هواپيماساز قدَر جهان هنوز نهايي نشده و آنچه بيان شده در مرحله پيش از نهايي‌شدن است.

علي‌محمد خان‌محمدي، قائم‌مقام دبير هشتمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران درباره حضور آمريكا در اين نمايشگاه مي‌گويد: شركت‌هاي خصوصي آمريكايي در ايران حاضر شدند و نه شركت‌هاي هواپيمايي آن كشور البته هواپيمايي هم براي به‌نمايش‌گذاشتن با خود نياوردند.

قائم‌مقام دبير هشتمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران درباره حضور‌نداشتن ايرباس و بويينگ در اين نمايشگاه نيز مي‌گويد: براي حضور اين دو هواپيماساز بزرگ در سطح جهان، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) بارها مذاكره كرد؛ اما اين مذاكرات موفقيت‌آميز نبود، زيرا اين دو هواپيماساز نيازمند مجوز اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفك) براي گرفتن غرفه در ايران بودند كه اين مجوز براي آنها صادر نشد. خان‌محمدي افزود: در اين مذاكرات مطرح شد كه اگر مجوز دريافت غرفه در ايران براي آنها صادر نمي‌شود، هواپيماهايي را كه قرار است به ايران فروخته شود براي نمايش به ايران بياورند؛ اما به علت برخي محدوديت‌ها و عدم دريافت مجوز اوفك اين امكان نيز برقرار نشد.

اين كارشناس هوايي با اشاره به دريافت مجوز ايران براي خريد ١٧ هواپيماي ايرباس و ٨٠ هواپيماي بويينگ مي‌گويد: خريد هواپيما از اين دو هواپيماساز قدَر جهان هنوز نهايي نشده و آنچه بيان شده در مرحله پيش از نهايي‌شدن است.او با بيان اينكه صنعت هواپيمايي، صنعت بسيار پيچيده‌اي است و انعقاد قرارداد براي خريد هواپيما نيز بسيار زمان‌بر و پيچيده، تصريح مي‌كند: در مقوله خريد هواپيما، تعمير و نگهداري هواپيما بسيار اهميت دارد، زيرا در ٣٠ سال، چهار برابر قيمت خريد هواپيما بايد براي تعمير و نگهداري آن هزينه پرداخت كنيد.

او ادامه مي‌دهد: از مسئولان وزارت راه درخواست كرده‌ايم، در مذاكرات خريد هواپيما، حتما سازمان صنايع هوايي را كه در ساخت قطعات و تعمير آنها بسيار توانمند هستند، شركت دهند، زيرا تخصص هواپيما بسيار پيچيده است و حضور مسئولان وزارت راه در مذاكرات‌ آن، كافي نيست و اگر اين مذاكرات بدون امتيازگرفتن در تعميرات اساسي و ساخت برخي قطعات انجام شود، كلاه بزرگي سر ايران مي‌رود.به گفته او، اكنون آشيان فوق تخصصي فارسكو، انواع هواپيماهاي ايرباس و بويينگ را اورهال (تعمير اساسي) مي‌كند و برخي از قطعات را در داخل مي‌سازد. يك هواپيما شش ميليون قطعه دارد و نگهداري و تعمير آن بسيار پيچيده و فوق‌ تخصصي است.

22335

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 601852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 6
    منتظر باشید به جای معطل این دو ماندن برید با کشورهای دیگه قرار داد ببندید تا برجام له نشده اوفک هیچ هواپیمایی به شما نمیدهد. از کانادا روسیه ژاپن کشورهای دیگه بخرید.