ایرنا نوشت: 'ویلیام هیگ' وزیر خارجه پیشین انگلیس در یادداشتی که روز سه شنبه منتشر شد، ضمن هشدار نسبت به عواقب خطرناک لغو 'برجام' توسط دولت جدید آمریکا، تصریح کرد که نحوه تعامل 'دونالد ترامپ'با توافق هسته‌ای ایران، از جمله اولین محک های جدی برای نحوه ریاست جمهوری اش خواهد بود.

 'ویلیام هیگ'، در این مقاله‌ که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد، نوشت، هنگامی‌ که'میت رامنی' در جولای 2012 با من در دفتر وزارت خارجه تماس گرفت، تقریبا چیزی درباره اینکه، در صورتی ‌که به مقام رئیس‌جمهوری آمریکا برسد، چه اقدامی انجام خواهد داد، نگفت. در عوض، سؤالات زیادی درباره روسیه، ایران، اروپا، چین و انگلیس پرسید. یا او واقعا خواهان شناخت دیدگاه وزیر خارجه انگلیس و یا اینکه به دنبال ایجاد یک احساس خوب از خودش بود.
هیگ افزود: رامنی احتمالا می‌توانست یک رئیس‌جمهوری خوب باشد. رئیس دولتی می‌تواند درخصوص مسائل امنیتی و سیاست خارجی بهترین تصمیم را بگیرد که (نخست) بداند از مسائل زیادی در این زمینه مطلع نیست و پیش از جمع‌بندی در این مورد مشورت‌های گوناگونی در این رابطه دریافت و آنها را به‌دقت بررسی کند. 'جان اف کندی' در جریان بحران موشکی کوبا در سال 1962 میلادی، یک الگو از تصمیم‌گیری خردمندانه را ارائه کرد. او بارها و بارها درباره دیدگاه‌ها و گزینه‌های متعدد سؤال کرد و در نهایت مانع از احتمال بروز جنگ اتمی شد.
وی اضافه کرد: اما 'لیندون جانسون'، جانشین کندی، یک دیدگاه متضاد را ارایه داد. او از گروهی کوچکی از افراد همفکرش کمک گرفت که نمی‌خواستند وی را دلگیر کنند و در نهایت، اشتباه های مکرر غم انگیزش منجر به ( ورود آمریکا به ) جنگ ویتنام شد.
هیگ افزود: درحالی که هنوز ممکن است زود باشد قضاوت کنیم که 'دونالد ترامپ' احتمالا از کدام ‌یک از این الگوها پیروی خواهد کرد اما با توجه به نشانه‌های اخیر به نظر می‌رسد الگوی او بیشتر شبیه مدل آخر (جانسون) باشد. او در جریان مبارزات انتخاباتی اش نشان داد فاقد دانش از گستره جهانی است.
وی گفت: انتخاب های اولیه ترامپ در چند روز اخیر برای پست هایی چون مدیر 'سیا' و مشاور امنیت ملی، نشان می دهد، تیم او به‌ جای آن‌ که مواضع رئیس‌جمهوری منتخب را تعدیل کند، آن را تندتر خواهد کرد. و تاریخ ثابت خواهد کرد که چنین ترکیبی از صفات و مشاوران می تواند منجر به یک اشتباه فاجعه آمیز شود.
وزیر خارجه پیشین انگلیس اضافه کرد: اما هنوز زود است و ممکن است این پیشن بینی تحقق نیابد، چرا که برخی از شواهد حاکی از رفتن به مسیر دیگری (مدل کندی) است. ترامپ مشغول رایزنی با 'رامنی' برای پست وزارت خارجه آمریکا است. اگر این اتفاق بیفتد، کسی سکان وزارت خارجه آمریکا را بر عهده می‌گیرد که برای شنیدن نقطه نظرات دیگران آماده است و این قدرت را دارد که به رئیس‌جمهوری بگوید که اشتباه می‌کند و قطعا این کمتر ریسک برای متحدان آمریکا دارد.
هیگ افزود: یکی از اولین آزمایش های که می‌تواند بیانگر آمادگی ذهنی ترامپ برای پذیرش نقطه نظرات و مشاوره افراد متفاوت باشد، مسئله تعامل با توافق هسته‌ای با ایران است. ترامپ (در جریان مبارزات انتخاباتی اش) توافق هسته‌ای ایران را بدترین توافقی نام برد که تاکنون در مورد آن مذاکره شده و تصریح داشت که بایستی آن را رها کرد و گفته بود لغو آن، اولین اولویت کاری اش خواهد بود. افرادی که وی تاکنون انتخاب کرده است نیز از منتقدان این توافق هستند.
وی با اشاره به اهمیت توافق هسته ای وین و لغو تحریم های ایران، گفت: دشوار است که درباره اهمیت این توافق غلو کرد. وقتی‌که من در سال 2010 میلادی وارد وزارت خارجه شدم، انتظار می‌رفت ظرف چند سال یا ایران به سلاح اتمی دست یابد و یا بخش هایی جهان غرب از جمله آمریکا ، اسراییل ، یا همه ماها، وارد جنگ با این کشور شوند. که هر دو گزینه، فاجعه‌ای برای صلح و ثبات جهان به شمار می‌رفت.
ویلیام هیگ افزود: ما و دیگر کشورها از جمله آمریکا به‌ سختی برای دستیابی به توافق با ایران تلاش کردیم، توافقی که به دنبال روی کار آمدن دولت عمل‌گرای روحانی در ایران حاصل شد. مذاکراتی که منجر به توافق موقت در سال 2013 شد، راه را برای توافق اصلی باز کرد.
هیگ افزود: انتقاد از توافق هسته ای ایران همانند هر سازش دیگری، آسان است و جمهوری خواهان نیز از هیچ فرصتی برای حمله به دولت 'باراک اوباما' به دلیل تعامل با ایران فروگذار نکردند. ترامپ به‌زودی رئیس‌جمهور می‌شود و باید دراین‌ باره به خصوص در مورد مساله لغو تحریم ها علیه تهران تصمیم‌گیری کند.
وزیر خارجه پیشین انگلیس تصریح کرد: ' هر ارزیابی عینی از واقعیت‌های موجود باید ترامپ را به این نتیجه‌گیری برساند: هیچ ناظر منطقی اعتقاد ندارد که ایران همچنان به دنبال توسعه سلاح هسته‌ای است. ایران در حال خارج کردن اورانیوم غنی‌شده و صادرات آب‌سنگین و برچیدن سانتریفیوژهایش است.'
هیگ افزود: اگر آمریکا این توافق را لغو کند، بسیار غیرمحتمل است که متحدانش برای اعمال تحریم‌های دوباره علیه ایران به واشنگتن بپیوندند. به ویژه که تصور بحث در این خصوص در شورای امنیت سازمان ملل بسیار دور از ذهن است. ازاین‌رو دیگر غیرممکن است که همان فشارها را بر ایران وارد کرد تا به توافق دیگری با این کشور دست‌یافت.
وی تصریح کرد: تاثیر دیگر این مساله (لغو این توافق) همچنین موجب تقویت استدلال تندروها در ایران می‌شود که معتقدند هرگز نباید به غرب اعتماد کرد. ( ضمن اینکه ) مذاکره با غرب بی‌اعتبار می‌شود و ایران بار دیگر در موقعیت بسیار سازش‌ناپذیرتری قرار می‌گیرد.
وزیر خارجه پیشین انگلیس اضافه کرد: عقب‌نشینی از این توافق همچنین موجب ناخرسندی طرف هایی که به این مذاکرات کمک کرده اند از جمله روسیه، چین، اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان و فرانسه می‌شود. آمریکا از نظر دیپلماتیک منزوی می‌شود. حتی اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها که علاقه ای به این قرارداد نداشتند، اکنون به نظر می‌رسد درباره لغو آن بسیار محتاط شده اند.
هیگ هشدار داد: 'لغو این توافق که از وعده انتخاباتی ترامپ است؛ می تواند آمریکا را به مسیر جنگ با ایران باز گرداند، البته بدون حمایت متحدانش و بدون داشتن هیچگونه مبنای اخلاقی. ضمن اینکه ایران نیز به 100 میلیارد دلار با کاهش سطح تحریم‌ها دست یافته است و در موقعیت بهتری نسبت به قبل قرار دارد.'
وی تصریح کرد: اگر رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از حرف هایش درباره توافق هسته‌ای با ایران برنگردد، مرتکب خطایی وحشتناک می‌شود.
هیگ افزود: ایران محکی برای نشان دادن وجه تمایز ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود و آن نشان می‌دهد که آیا او رئیس‌جمهوری در محاصره حلقه افرادی همفکر و هم مسلک است و یا فردی است که برای شنیدن نقطه نظرات و حقایقی که توسط حلقه وسیع تری ارایه می شود به ویژه پرسش در مورد مواردی که نیاز است بداند، آماده است.
وزیر خارجه پیشین انگلیس گفت: اگر او رییس جمهوری اهل پرسش و تحقیق باشد، جهان اندکی آسوده تر نفس خواهد کشید و اگر او این گونه نباشد، ما باید 4 سال خطرناک و سخت را انتظار داشته باشیم .
49312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 604664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =