ایسنا نوشت: «تونی موریسون» در نوشتاری پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دیدگاه خود را درباره پیروزی «دونالد ترامپ» مطرح کرده است.

به گزارش هافینگتون پست، «تونی موریسون» در مطلبی که در روزنامه نیویورکر منتشر شده عنوان کرد: آن‌چه موجب پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد ترس سفیدپوستان برای از دست دادن امتیازهایشان با افزایش تنوع نژادی در جامعه بود.

این نویسنده برنده جایزه نوبل و پولیتزر همچنین اظهار کرد: بر اساس قوانین برده‌داری، لزوم طبقه‌بندی افراد بر اساس رنگ پوست مشهود بود اما در آمریکای امروز حقی که سفیدپوستان برای برتری بر سایر نژادها قائل هستند در حال از بین رفتن است. رنگین‌پوستان همه جا هستند و در حال تغییر تعریفی از آمریکا هستند که از دیرباز شکل گرفته و این تهدیدی برای سفیدپوستان است.

«موریسون» استدلال می‌کند که آمریکایی‌های سفیدپوست و بویژه مردان سفیدپوست بیم از دست دادن امتیازهایی را دارند که به سبب رنگ پوست‌شان کسب کرده‌اند و به همین دلیل برای حمایت از ساختار سیاسی‌ای هجوم آوردند که خشونت علیه بی‌دفاعان را قدرت می‌داند.

در روز رای‌گیری بسیاری از رای‌دهندگان سفید از فقیر و غنی، تحصیل‌کرده و کم‌سواد به «دونالد ترامپ» رای دادند؛ کسی که از سوی وزارت دادگستری آمریکا به سبب اجاره ندادن آپارتمان‌هایش به افراد سیاه‌پوست تحت پیگرد قرار دارد و در موارد بسیار دیگری حق رنگین‌پوستان را نادیده گرفته است.

استدلال «تونی موریسون» درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی مطرح شده است که این امر از سوی برخی دیگر از مفسرین نیز تائید شده و روز به روز بر اهمیت مسائل نژادی در سرنوشت انتخابات گذشته افزوده می‌شود.

«تونی موریسون« نویسنده و استاد دانشگاه تاکنون جایزه‌هایی چون نوبل ادبیات و پولیتزر را از آن خود کرده است. از او به‌عنوان نویسنده‌ای یاد شده که رمان‌هایش سرشار از نیروهای بصری و مضامین شاعرانه هستند و به واقعیت زندگی آمریکایی جان می‌بخشند. این نویسنده‌ سرشناس آمریکایی و استاد دانشگاه «استن» در سال ۱۹۹۳ برنده‌ جایزه‌ ادبی نوبل شد. آثار او به خاطر فضای حماسی، دیالوگ‌های زنده و به تصویر کشیدن شخصیت‌های سیاه‌پوست آمریکایی مشهور است. این نویسنده‌ در سال ۲۰۱۰ نشان «لژیون دونور» فرانسه را دریافت کرد.

«موریسون» نخستین زن سیاهپوستی است که کرسی‌ای به نام خود در یکی از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا (دانشگاه پرینستون) دارد. او همچنین اولین زن سیاهپوست آمریکایی است که جایزه نوبل را دریافت کرده است.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 604694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =