۱ نفر
۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۳

کلینیکی در ایالات متحده ادعا می‌کند والدین این شانس را دارند که ویژگی‌هایی مانند رنگ چشم وموی فرزندان خود را انتخاب کنند

زمانی آرزوی دیرینه جامعه پزشکی و بسیاری از انسان‌ها این بود که بتوان جنسیت نوزاد را تعیین کرد. دلیل علمی این آرزو این بود که با تعیین جنسیت جلوی‌ ابتلا ‌به ‌بیماری‌هایی مانند هموفیلی گرفته می‌شد. این آرزو به واقعیت پیوست و حالا کم کم زمزمه تعیین ویژگی‌های نوزاد مطرح می‌شود، ویژگی‌های فیزیکی‌ای مانند رنگ چشم و موی سر. بدون شک می‌توان دلایل علمی برای این کار  ارائه کرد؛ دلایلی مانند جلوگیری از ابتلای نوزادان به بیماری‌های مربوط به چشم و مو؛ اما باید دید والدین تنها به جنبه پزشکی این موضوع توجه خواهند کرد یا خیر.

موسسه باروری LA که به وسیله دکتر جف استینبرگ اداره می‌شود و از بنیانگذاران  لقاح خارج رحمی (IVF) در دهه 1970 است؛ انتظار دارد تا سال آینده انجام این کار امکانپذیر باشد. این کلینیک انتخاب جنسیت را نیز انجام می‌دهد.

متخصصان باروری انگلستان از این موضوع نگران هستند که  این خدمت می‌تواند از توجه به این مسئله که تکنولوژی قادر است در مقابل بیماری‌های توارثی محافظت ایجاد کند، بکاهد.

علمی که بر پایه تکنیک آزمایشگاهی است روش تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی (PGD) نامیده می‌شود. در این روش امکان بررسی ژنتیکی جنین‌ها قبل از ورود به رحم و شروع حاملگی فراهم می‌شود.

تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی بیماری‌های شناخته شده‌ای را در مورد نقص یک ژن مخصوص مورد بررسی قرار می‌دهد و والدینی که فرزندان آنها به دلیل کروموزم‌های غیر طبیعی در معرض خطر روز افزون قرار می‌گیرند با تشخیص و انتقال تخمک‌هایی که حامل بیماری ارثی نیستند می‌توانند فرزندان سالمی داشته باشند.

دکتر استینبرگ می‌گوید: نمی‌توان گفت این راه خطرناک است بلکه این یک راه نامعلوم است.

این روش شامل انجام آزمایش یک سلول تخم در مراحل اولیه پیش از قرار دادن آن در رحم مادر است.

سپس پزشکان تخمک آزاد از ژن‌های زیرک - یا در این مورد تخمک همراه با میل به ویژگی‌های فیزیکی مانند موی بلوند و چشم آبی _ را برای ادامه بارداری انتخاب می‌کنند و بقیه را کنار می‌گذارند.

دکتر استینبرگ اضافه می‌کند: زوج‌ها باید برای دریافت خدمات کلینیکی به دنبال دلایل پزشکی و زیبایی باشند.

برای مثال در صورتی که زوجی دارای فرزند مبتلا به ملانومای پیشرفته باشند، می‌توانند کودکی با رنگ پوست تیره برای جلوگیری از سرطان پوست درخواست کنند؛ اما برخی  می‌توانند فقط کودکی با موهای بلوند بخواهند. این کلینیک انتخاب‌های زیبایی را برای بیمارانی ارائه می‌دهد که برای شرایط غیر طبیعی کروموزوم در تخمک‌‌هایشان در غربال ژنتیکی هستند.

در وب‌سایت این کلینیک نوشته شده: همه بیماران صلاحیت چنین آزمایش‌هایی را ندارند و ما پیش‌بینی کامل چیزهایی مانند رنگ چشم و مو را ضمانت نمی‌کنیم.

دکتر استینبرگ می‌گوید که حدود یک سال است قابلیت ارائه چنین خدماتی را دارند اما این موضوع از سوی کمیته پزشکی به رسمیت شناخته نشده است.

او همچنین می‌گوید: وقت آن است که هر کس توجه بیشتری به دنیای اطرافش داشته باشد و افق دیدش را وسیع‌تر کند.

اما دکتر گیلیان لاک‌وود متخصص باروری از انگلستان و عضو رویال کالج کمیته اخلاق پزشکی مامایی و بیماری‌های زنان در مورد این که آیا از لحاظ اخلاقی درست است که از علم در این راه استفاده شود، تردید دارد.

از لحاظ اخلاق پزشکی حرف و حدیث‌ها در این مورد و حتی در مورد تعیین جنسیت نوزاد نیز زیاد است. به عنوان مثال در مورد تعیین جنسیت مخالفان معتقدند این کار تعادل جنسیتی جامعه را به هم ‌می‌زند؛ اما از آنجا که برای تعیین جنسیت باید آی.وی.اف انجام گیرد تنها تعداد معدودی از زوج‌ها هستند که به انجام آی.وی.اف برای تعیین جنسیت نوزاد تن درمی‌دهند که این تعداد اندک تاثیری در تعادل جنسیتی جامعه نخواهد گذاشت.

به طور کلی داوطلبان این روش کم هستند و به نظر می‌رسد در مقیاس 6 میلیارد جمعیت دنیا خطری نخواهد داشت و بالانس و تعادل را به هم ‌نمی‌زند.

موافقان در عوض معتقدند این کار باعث کنترل جمعیت می‌شود. در مورد ویژگی‌های فیزیکی نوزاد هم شاید این کار در صورت وجود نداشتن دلایل پزشکی نوعی تبعیض باشد زیرا در این صورت تنها خانواده‌هایی قادر به انجام این کار هستند که از لحاظ مالی توان پرداخت هزینه‌های گزاف آن را داشته باشند.

دکتر لاک وود اضافه می‌کند: اگر به این نکته توجه شود که ما کجا می‌توانیم تصمیم بگیریم که ژن یا ترکیبی از ژن‌ها مسئول داشتن چشم‌های آبی یا موی بلوند هستند با تخمک‌های دیگری که امثال من را با چشم‌های سبز تولید می‌کنند می‌خواهیم چه کار کنیم.

او نسبت به تغییر کودکان به کالاهایی برای خرید از فروشگاه‌ها هشدار می‌دهد. این هشداری جدی است. همان طور که با ورود تکنولوژی به زندگی، گاهی نقش تربیتی والدین کمرنگ و در برخی موارد بی‌رنگ شده است، این احتمال وجود دارد که در صورت انتخاب جنسیت و ویژگی‌های فرزند آتی در آینده شاهد انسان‌هایی با ویژگی‌های ظاهری مشابه باشیم که قطعا اثرات روانی و اجتماعی آن اجتناب‌ناپذیر است.

در انگلستان انتخاب جنسیت ممنوع شده است و انتخاب‌ها وقتی مجاز است که به سلامت کودکان مربوط باشد.

قانون باروری ایتالیا اجازه تولید تخمک اضافی یا آزمایش انتخابی را نمی‌دهد. آقای کوانتاولا می‌گوید که این تنها راه جلوگیری از انحراف است.

در این میان انگلستان قانون جدیدی را به تصویب رسانده که در آن به مادرانی که از طریق لقاح مصنوعی باردار شده‌اند اجازه داده می‌شود نام هر کسی را به عنوان پدر در شناسنامه کودک ثبت کنند.

تنها ممنوعیت برای انتخاب والد دوم در صورتی است که آنها از اقوام نزدیک باشند یا فرد دوم موافق نباشد.

 بی‌بی‌سی- 2 آوریل2009 - ترجمه: نسرین خسروشاهی

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    6 4
    سلام اطلاعات خیلی خوبی بود ولی این روش تعیین جنسیت از قبل 2یا3 سال است که در ایران رایج است