نوید دهقان، آهنگساز، در مورد اعتراضات نسبت به داوری‌های سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر واکنش نشان داد و از به زیر سوال بردن شرافت ده‌ها هنرمند انتفاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نوید دهقان سرپرست و آهنگساز گروه قمر که خود در سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر هم حضور داشته است اعتراضات بخشی از اهالی موسیقی نسبت به این جشنواره را خارج از دایره انصاف می‌داند. 

آن‌چه سال گذشته در سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر گذشت با اعتراض تعدادی از هنرمندان و اهالی موسیقی همراه بود. امسال سی‌و‌دومین دوره جشنواره موسیقی فجر به دلیل تقارن با ایام فاطمیه، یک ماه زودتر از موعد همیشگی سالانه و از 22 دی‌ تا اول بهمن برگزار خواهد شد، اما این رویداد هنری که ریاست آن مجددا بر عهده حمیدرضا نوربخش است، این روزها در فضای مجازی با چالشی به نام کمپین گواهی دست چپ مواجه شده است. پویشی که از جمله هنرمندان مخالف آن می‌توان به نوید دهقان اشاره کرد.

نوید دهقان سرپرست و آهنگساز گروه قمر در مورد کمپین گواهی دست چپ که در اعتراض به آن‌چه در جشنواره سی‌و‌یکم موسیقی فجر گذشت در فضای مجازی تشکیل شده است گفت: «بدون شک همانطور كه هيچ اثر هنری بدون نقص نخواهد بود و حتی اگر در زمان زايش و حياتش بسيار باشكوه به نظر برسد، به زودی ضعف‌هايش را حداقل به خالق خود نشان خواهد داد؛ هنرمندان نيز بايد در نقد آثار و رخدادهای هنری به اين نكته توجه كنند كه اين پديده‌ها قطعا دارای نقاط ضعف و قدرت گوناگونی هستند. البته تفاوت زاويه ديد منتقدان كه به دليل تفاوت سليقه‌شان در هنر امری بديهی است، ممكن است منجر به نظراتی كاملا متضاد با يكديگر شود.»

او که خود سال گذشته با گروه قمر در جشنواره حضور داشت افزود: «در چشم من توجه به اين مسئله باعث خواهد شد نقدها منصفانه‌تر باشند. به زبان ديگر؛ «عيب می جمله چو گفتی هنرش نيز بگو» و مهم‌تر اينكه «نفی حكمت مكن از بهر دل عامی چند». در مورد جشنواره هم فكر می‌كنم با توجه به امكانات و محدوديت‌های آشكار موسيقی در كشور و آن‌چه در سال‌های قبل‌تر در جشنواره موسيقی فجر اتفاق می‌افتاد، انتقادها كمی از دايره انصاف خارج شده است.»

‎آهنگساز آلبوم «در آتش آوازها» ادامه داد: «متاسفانه جبهه‌گيری‌ها از ماه‌ها قبل از شروع جشنواره و با انتصاب مدير جديد آغاز شد. انتصابی كه به نظر من كاملا طبيعی است و لازم است هر چند سال يكبار مديريت جشنواره در اختيار افرادی با تفكرات، سليقه‌ها و ديدگاه‌های متفاوت قرار گيرد تا اين رخداد هنری بدون قرار گرفتن در انحصار يک تفكر خاص پويايی، تنوع و شادابی بيشتری را تجربه كند. پس بهتر بود به جای پيش‌داوری و قضاوت زودهنگام، دوستان نازنينم با صبوری بيشتر نظراتشان را بعد از اعلام سياست‌های مدير جديد و نهايتا بعد از برگزاری جشنواره ابراز می‌كردند.»

‎او در مورد تفاوت سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر با دوره‌های قبل از دید خود افزود: «مهم‌ترين تفاوت جشنواره سی‌و‌يكم با دوره‌های قبل حذف بخش رقابتی گروه‌نوازی و جايگزين شدن جايزه باربد بود كه به نظرم فارغ از اينكه در سال اول كم و كاستی‌های زيادی داشت، اما اگر با ديد جدی‌تری از سوی مسئولان برگزاری جشنواره و هنرمندان به آن نگريسته شود، قطعا از خوشايندترين و تأثيرگذارترين اتفاقات حوزه موسيقی خواهد بود و اثر مثبتی در توليد آثار درجه يک موسيقايی خواهد داشت.»

دهقان تصریح کرد: «همانطور كه بخش رقابتی تكنوازی از چندين سال پيش به جشنواره‌ای مستقل با رويكردی تخصصی‌تر به نام جشنواره جوان منتقل شد، بخش رقابتی گروه‌نوازی هم حتماً بايد به جشنواره جوان منتقل شود. چرا كه ما از 20 سال پيش تاکنون شاهد بی‌برنامگی، شيوه بسيار نامناسب و غير اصولی انتخاب گروه‌ها، داوری اجراها و نيز شرايط شلخته و عجيب اين بخش از جشنواره بوده‌ایم.»

‎او ادامه داد: «نکته دیگر این که در اين دوره شا‌هد حضور پرتعداد و چشمگير هنرمندان شناخته شده موسيقی كشور چه در بخش اجراها و چه در بخش داوری جایزه باربد جشنواره بودیم و متاسفانه شنيدن اتهام «نيمی از جايزه‌ها را به خودشان دادند» در پایان داوری‌ها واقعا غم‌انگیز بود. آن هم اتهام به جمع بسيار زيادی از هنرمندان برجسته موسيقی كشور از طيف‌ها و نسل‌های مختلف كه ساعت‌ها وقت صرف كردند و هركدامشان با نهايت وسواس و احساس مسئوليت به قضاوت بيش از 200 آلبوم منتشر شده نشستند و نهايتا رأی شخصی خود را بدون اينكه از نظر ديگر داوران آگاه باشند ثبت كردند... واقعا برای اثبات شرافتمان باید شرافت ده‌ها هنرمند هم صنفمان را اينگونه زير سوال ببريم؟»

‎نوید دهقان در مورد مسائل مالی جشنواره سی‌و‌یکم توضیح داد: «در مورد مسائل مالی به شخصه کنکاش کردن در قراردادهای گروه‌های دیگر را از نظر حرفه‌ای درست نمی‌دانم. شرایط گروه‌ها با هم فرق می‌کند و کسانی که از دستمزدشان ناراضی هستند باید قبل از اجرا و امضاء قرارداد شرایطشان را تعیین می‌کردند. بحث و جدل بر سر مسائل مالی به نظر من پیش پا افتاده و تجسس در قراردادهای دیگران کاری زشت است.»

‎او در پایان در مورد حاضر بودن یا نبودن جشنواره سی‌و‌دوم موسیقی فجر گفت: «امسال در جریان چگونگی برگزاری جشنواره نیستم. از هشت سال پیش تصمیم گرفتم هرگز درخواستی برای شرکت در جشنواره ندهم و حضور در جشنواره سال گذشته پس از هشت سال دوری از این رویداد هنری با دعوت صورت گرفت نه با درخواست من. تا اکنون که مشغول صحبت با شما هستم دعوتی برای حضور در جشنواره سی‌و‌دوم دریافت نکرده‌ام اما هر وقت پیشنهادی شود اگر استاندارها و آن‌چه مد نظرم است رعایت شده باشد، شرکت می‌کنم و اگر شرایط با استانداردهایم فاصله داشته باشد به سادگی عذر خواهی خواهم کرد.»

تاکنون نظر کیوان ساکت از مخالفان و داود گنجه‌ای از موافقان جشنواره سال گذشته در خبرآنلاین منتشر شده است که می‌توانید مشروح آن را اینجا و اینجا بخوانید و در روزهای آینده، نظرات موافقان به همراه صحبت‌های منتقدان شیوه برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر منتشر خواهد شد.

58242

کد خبر 608978

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =