پویا سرایی، آهنگساز و نوازنده سنتور معتقد است بسیاری از منتقدان عملکرد خانه موسیقی و جشنواره موسیقی فجر فاقد توان کافی برای هرگونه مدیریت هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آن‌چه سال گذشته در سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر گذشت با اعتراض تعدادی از هنرمندان و اهالی موسیقی همراه بوده است. امسال سی‌و‌دومین دوره جشنواره موسیقی فجر به دلیل تقارن با ایام فاطمیه، یک ماه زودتر از موعد همیشگی سالانه و از 22 دی‌ تا اول بهمن برگزار خواهد شد اما این رویداد هنری که ریاست آن مجددا بر عهده حمیدرضا نوربخش است، این روزها در فضای مجازی با چالشی به نام کمپین گواهی دست چپ مواجه شده است. پویشی که از جمله هنرمندان مخالف آن می‌توان به پویا سرایی اشاره کرد.

پویا سرایی آهنگساز و نوازنده سنتور معتقد است: «شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی فجر مانند هر نهاد دیگری که کار اجرایی جمعی می‌کند، حق اشتباه کردن، خطا و لغزش هم دارد. این که گروهی از هنرمندان بخواهند متذکر این خطاها شوند نیز حق طبیعی آن‌ها است و کمپین‌های اعتراضی هم که توسط هنرمندان شکل می‌گیرد می‌تواند منشا اثر شود.»  

او در مورد کمپین اعتراضی گواهی دست چپ گفت: «من با وجود اطلاع از شکل‌گیری این کمپین در آن عضو نشدم. به این دلیل که معتقدم هر نهادی ممکن است بخشی از سیاست‌هایش مورد انتقاد برخی از اهالی صنف مرتبط با خود باشد اما نمی‌توان از اساس آن را زیر سوال برد. نحوه مدیریت جشنواره موسیقی فجر هم قطعا موافقان و مخالفانی دارد اما من در طول 15 سال حضور در فضای حرفه‌ای موسیقی چه آن زمان که مشغول تحصیل بودم و چه از سال 86 که وارد عرصه تدریس شدم با اهالی خانه موسیقی و اعضای اصلی آن از نزدیک در ارتباط بوده‌ام و در گپ‌و‌گفت‌هایمان چیزهایی شنیده‌ام که نمی‌توانم ساده از آن‌ها بگذرم.»  

رهبر ارکستر موج نو ادامه داد: «در گپ‌و‌گفت با اعضای اصلی خانه موسیقی است که می‌توان متوجه شد آن‌ها در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی با چه لطایف‌الحیلی موسیقی را زنده نگه داشته‌اند. این که مجوز گرفتن برای آن‌چه اکنون با یک سه‌تار، دف و نی به راحتی حتی در سفره‌خانه‌ها اجرا می‌شود، چه میزان دشوار بوده است، حتی در تصور ما نمی‌گنجد. این افراد در آن سال‌ها و تاکنون زحمات بسیاری کشیده‌اند و معتقدم اکنون نیز بسیاری از منتقدان عملکرد خانه موسیقی و جشنواره موسیقی فجر فاقد توان کافی برای هرگونه مدیریت هستند.»

پویا سرایی در مورد جایزه باربد که سال گذشته برای اولین بار در سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر مجموعا در هفت گرایش به برگزیدگان اهدا شد و البته او از حضور در هیئت داوران این بخش استعفا داد، گفت: «این که جایزه‌ای به نام جایزه باربد ایجاد شده است از اساس اتفاق بدی نیست و ما را به یاد سال‌های پيش از انقلاب می‌اندازد که جایزه مخصوصی با همین نام برای آزمون موسيقی سنتی ایران وجود داشت. جایزه‌ای که در اولين دوره در سال 1355 به شهرام ناظری در رشته آواز اهدا شد و زمینه معرفی بسیاری از اساتید همچون پرویز مشکاتیان، داریوش طلایی و حسین علیزاده را به موسیقی ایران فراهم کرد. پس ابدا چیز بدی نیست که جشنواره‌ای جایزه‌ای ویژه خود داشته باشد.»  

او در توضیح دلایل استعفای خود از داوری جایزه‌ای که با اساس آن موافق است گفت: «آن‌چه منجر به استعفای من از داوری جایزه باربد شد بیش از هر چیز فضای مغشوش و قوانین صوری آن بود. جایزه باربد سال گذشته با حضور 80 داور از طیف‌های گوناگون برگزار شد که بیش از هر چیز جنبه‌ای صوری و غیرتخصصی را به ذهن متبادر می‌کرد. نبود شرح وظایف و پارامترهای صحیح مشکل دیگری بود که داوری‌ها را تشریفاتی می‌نمود و من فارغ از تشریفات صوری، ساز و کار صحیحی که به ارتقای سطح کیفی آثار موسیقایی کمک کند ندیدم.»  

سرایی تصریح کرد: «فارغ از بحث حذف بخش رقابتی گروه‌نوازی از جشنواره پارسال موسیقی فجر و جایگزین شدن جایزه باربد به جای آن، مشکل اصلی عدم تفکیک موسیقی کلاسیک ایرانی با موسیقی دستگاهی معاصر بود. فرم، بافت، ریتم، ملودی و هارمونی شاخصه‌هایی هستند که با بررسی آن‌ها می‌توان گفت موسیقی تولید شده توسط یک هنرمند در ژانر موسیقی کلاسیک هست یا نه. بنابراین شکایت من از نحوه داوری در جشنواره سی‌و‌یکم نه به برگزارکنندگان این رویداد هنری بلکه به رویکرد عدم تفکیک انواع موسیقی از یکدیگر برمی‌گردد.»      

او  که در آلبوم «ای جان جان بی من مرو» و «سیمرغ» با صدای همایون شجریان، نوازندگی، نظارت ضبط و جواب آواز را بر عهده داشته است، افزود: «بسیاری از کسانی که نسبت به نحوه داوری جشنواره سی‌و‌یکم معترض بودند از دوستان فعال در عرصه موسیقی کلاسیک و ردیف‌دان هستند. آن‌ها وقتی می‌بینند جایزه ویژه جشنواره فجر به کاری تعلق می‌گیرد که کفه تلفیقی یا پاپ آن سنگین‌تر است و به سال‌های متمادی که صورت‌شان را با سیلی سرخ کردند و به شنیدن ردیف، یادگیری و سپس آموزش آن پرداختند می‌اندیشند پر واضح هست که معترض می‌شوند. پس باید تفکیک‌هایی ریشه‌ای‌تر صورت گیرد که ضمن آری گفتن به آینده، گذشته را هم فراموش نکند.»  

او در توضیح حذف بخش رقابتی گروه‌نوازی گفت: «در مورد بخش رقابتی هم شاهد هستیم که جشنواره‌های رقابتی مختلف به تناوب در شهرستان‌ها برگزار می‌شود و همان داورانی که در تهران حضور دارند به شهرستان‌ها هم می‌روند. این نکته را سیاه‌نمایی می‌دانم که بگوییم چون بخش رقابتی گروه‌نوازی جشنواره فجر حذف شده است دیگر هیچ مکانی برای رقابت اهالی موسیقی با یکدیگر وجود ندارد. یکی از بخش‌های اساسی جشنواره فجر که من به شخصه 9 سال با تک‌نوازی سنتور در آن مقام آوردم، بخش رقابتی تک‌نوازی بود که اکنون به جشنواره موسیقی جوان تبدیل شده است و با پیگیری‌های دکتر هومان اسعدی و استاد حسین علیزاده مسیر خود را به شکل بهتری ادامه می‌دهد. یکی از عوامل ورود من به فضای حرفه‌ای موسیقی، حضور در همان بخش رقابتی تک‌نوازی بود اما در طول سال‌‌های گذشته این اثرگذاری در بخش رقابتی گروه‌نوازی دیده نشد .»  

آهنگساز آلبوم «گاهی سه گاهی» به خوانندگی محمد معتمدی در مورد حذف فراخوان جشنواره فجر و حضور افراد از طریق دعوت افزود: «من این اتفاق را اصلا خوب نمی‌دانم. پر واضح است که تغییر روند حضور افراد از پر کردن فرم درخواست توسط خودشان به دعوت شدن توسط مسئولین برگزاری اصلا اتفاق خوبی نیست. در همه جای دنیا شما حق شرکت در هر فستیوالی را که بخواهید دارید و می‌توانید با مراجعه به سایت آن‌ها و یا ایجاد هرگونه تماس در زمانی معین درخواست شرکت ارائه کنید و منتظر جواب بمانید.»  

تنظیم کننده آلبوم «فصل عاشقی» با صدای سالارعقیلی در پایان گفت: «هر چند تلخ است اما به هر دلیلی بزرگان موسیقی سنتی ما سالهاست در جشنواره موسیقی فجر شرکت نمی‌کنند. شاید به همین دلیل شورای برگزاری جشنواره سی‌و‌یکم تلاش کرد سال گذشته با دعوت از 80 داور از هر قشری مشروعیتی برای این رویداد ایجاد کند. من به عنوان کسی که از سال 74 در این جشنواره حضور دارم و از همان سال در بخش تک‌نوازی سنتور مقام آوردم و از آن سال به بعد در بسیاری از اختتامیه‌های جشنواره هم بوده‌ام به جرات می‌گویم کم پیش آمده است آن دسته از موسیقیدانان، نوازندگان و خوانندگان موسیقی سنتی که بدون حضور در جشنواره هم سالن‌شان پر می‌شود و بلیت‌شان فروش می‌رود و مخاطب خود را دارند به تماشای این رویداد آمده باشند. بسیاری از هنرمندانی که متقاضی حضور در جشنواره هستند اگر بخواهند به تنهایی برنامه‌ای برگزار کنند، پر کردن سالنی مانند رودکی با 200 نفر ظرفیت هم برای‌شان دشوار است فلذا به نفع‌شان است که با دریافت کمک هزینه و بدون دادن پول اجاره سالن روی صحنه بروند.»  

تاکنون نظر کیوان ساکت و میدیا فرج‌نژاد از مخالفان و داود گنجه‌ای و نوید دهقان از موافقان جشنواره سال گذشته در خبرآنلاین منتشر شده است که می‌توانید مشروح آن را اینجا، اینجا، اینجا و اینجا بخوانید. در روزهای آینده، ادامه نظرات موافقان به همراه صحبت‌های منتقدان شیوه برگزاری سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر منتشر خواهد شد.

57242

کد خبر 609879

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علاقمند موسیقی A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    2 3
    سال های قبل مدیریت جشنواره در اختیار هنرمندان موجه تری بود از جمله دکتر حسن ریاحی و دکتر روشن روان با این روند کنونی مدیریت جشنواره در حال سیر شدن به قضایی لمپنی و سطح پایین است ، مشکل بزرگ و اساسی امثال نوربخش اینجاست که آنها شناخت عمیقی از موسیقی ندارند و با تمرکز در یک شاخه ی خاص از موسیقی در سایر زمینه ها فاقد هرگونه درک و دریافتی هستند. به همین خاطر در نگاه اول مدیریت یک جشنواره ای که قرار است ویترین هنری یک نظام سیاسی باشد می بایست در اختیار موسیقی دانی قرار گیرد که در نگاه اول دید و شناخت جامع تری نسبت به انواع موسیقی داشته باشد. البته با توجه به مدیریت مافیایی موسیقی در سطح کلان تا سالهای سال قرار است همین تیم مافیایی فعلی عنان امور را در دست داشته باشند پس بهتر است زیاد دلخوش نباشیم
  • بی نام A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    2 2
    برای شما سوال پیش نمی آید که چرا بزرگان موسیقی سالهاست در جشنواره شرکت نمیکنند؟ شاید آن ها هم زمانی انتقاداتی به روند برگزاری داشته اند و چون انتقاداتشان بی جواب مانده کلا قید جشنواره را زده اند. همین اتفاق برای منتقدان فعلی هم خواهد افتاد. علی قمصری و کیوان ساکت کم کسی نیستند که خانه موسیقی جواب سر بالا به آن ها می دهد.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین