شهروند نوشت: نامزدهای بخش‌های مختلف «گرمی» اعلام شدند و گروه «جاده ابریشم» به سرپرستی یویوما، نوازنده معروف ویولن‌سل و نوازندگی کمانچه کیهان کلهر نامزد این جایزه معتبر شد.

جالب اینجاست كه فیلم «موسیقی غریبه‌ها» نیز با حضور نوازنده کشورمان در بخش بهترین فیلم مستند این جایزه با موضوع موسیقی نیز نامزد شده است. «موسیقی غریبه‌ها» درواقع مستندی چندملیتی درباره گروه «جاده ابریشم» است که موردپسند داوران جشنواره قرار گرفته است.

تاریخچه
«گرمی» که ریشه در واژه «گرامافون» دارد، عنوان جایزه‌ای است که حالا حدود نیم‌قرن از برگزاری آن می‌گذرد. جایزه‌ای که دیگر می‌توان گفت كه سال‌هاست یکی از مطرح‌ترین جوایز موسیقی جهان است. اعتبار این جایزه در موسیقی به‌ حدی است که می‌توان آن را با جایزه اسکار در سینما و همچنین امی در تلویزیون مقایسه کرد. این جایزه در‌ سال ١٩٥٧ توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط در آمریکا تأسیس شد. این سازمان که آن را با عنوان اختصاری «آکادمی ضبط» می‌شناسند، مراسم جایزه گرمی را هم برگزار می‌کند. به این ترتیب نخستين مراسم گرمی در ‌سال ١٩٥٩،‌ دو ‌سال بعد از تأسیس این موسسه برگزار شد که حالا به شاخه‌های متنوعی رسیده است. این جایزه حالا در ٣٠ سبک مختلف مثل موسیقی راک، رپ، پاپ و... با ١٠٨ گرایش ویژه برگزار می‌شود. تندیس آن هم ساخته بیلینگز آرت ورکز است؛ یک گرامافون دست‌ساز طلا.

ایرانیانی که به «گرمی» راه یافتند

کیهان کلهر در صدر فهرست ایرانیانی قرار گرفته که در این جایزه نامزده شده‌اند. او در سال‌های ٢٠٠٢، ٢٠٠٣، ٢٠٠٥ و ٢٠٠٩ نامزد این جایزه شده است. شاید معروف‌ترین نامزدی‌اش هم برگردد به نوای کمانچه در موسیقی متن فیلم «جوانی بدون جوانی» فرانسیس فورد کاپولا. البته آلبوم‌های «فریاد» و «بی تو به سر نمی‌شود» که در سال‌های ٢٠٠٣ و ٢٠٠٥ نامزد دریافت جایزه گرمی شدند، کاری مشترک بودند که محمدرضا شجریان، همایون و حسین علیزاده در آن همراه بودند. هر چند حسین علیزاده خود در ‌سال ٢٠٠٧ با آلبوم «به تماشای آب‌های سپید» نامزد دریافت سه جایزه گرمی شد. همان ‌سال (٢٠٠٧) آلبوم «شور رومی» کار مشترک شهرام و حافظ ناظری نیز از نامزدهای این جایزه بود.

در این میان باید به چهره‌های دیگر هم اشاره کرد. علی شیرازی‌نیا و شهرام طیبی هم دو موزیسین ایرانی-آمریکایی هستند که در مقام تنظیم‌کننده با دست‌اندرکاران آلبومی به نام Deep Dish همکاری داشتند. این آلبوم در ‌سال ٢٠٠٢ موفق به دریافت جایزه گرمی شد. بهزاد رنجبران هم در‌ سال ٢٠٠٦ به خاطره سه‌گانه خود (پرشین تریولوژی) نامزد دریافت جایزه گرمی شد. شهرام ناظری به همراه فرزندش حافظ ناظری نیز برای آلبوم «شور رومی» نامزد این جایزه شدند. همچنین ‌سال گذشته علی پیامی، آهنگساز ایرانی برای همکاری با ستاره‌هایی همچون تیلور سوئیفت، الی گولدینگ و ویکند، نامزد سه جایزه اصلی گرمی شد. نام پیامی در شاخه‌های بهترین ضبط ‌سال (در کنار ویکند)، بهترین آلبوم‌ سال (به دلیل مشارکت در ساخت قطعات آلبوم‌های ١٩٨٩ سوئیفت و زیبایی در پس دیوانگی ویکند) و بهترین ترانه ‌سال که برای رسانه تصویری ساخته شده (در کنار الی گولدینگ) برده شده بود. جالب اینجاست در همین‌ سال در کنار پیامی، ایلیا سلمانزاده ایرانی دیگری بود که برای همکاری با ویکند در ترانه «مرا دوست داشته باش همان‌طور که داری» در رشته بهترین ترانه سال نامزد گرمی شد.

چهره‌ای جهانی
کلهر در‌ سال ١٣٤٢ در خانواده‌ای کرمانشاهی و اهل موسیقی به دنیا آمد. او موسیقی را از پنج سالگی آغاز کرد و چنان استعدادی داشت که در ١٣سالگی در ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه نواخت. کلهر الگوی خود در نوازندگی کمانچه را استاد علی‌اصغر بهاری مي‌داند. کار او چنان مورد اعتبار و وثوق است که همواره با چهره‌های سرشناس جهان همکاری داشته؛ با شجاعت حسین خان، کوارتت کرونو، یویوما، اردال ارزنجان و.... کلهر همچنین در ژانویه ‌سال ۲۰۰۸ میلادی کنسرتی را به همراه کوارتت زهی «بروکلین رایدر» در شهر نیویورک به روی صحنه برد که در آن قطعاتی از آلبوم «شهر خاموش» نواخته شد. او امسال در همکاری با یویوما دوباره به نامزدی این جایزه رسید. در بخش‌های دیگر هم چهره‌های مطرحی حضور داشته‌اند. نامزدی انیو موریکونه (آهنگساز فیلم) برای جایزه «بهترین تراک صوتی رسانه تصویری» برای آهنگ فیلم «هشت نفرت‌انگیز» ساخته کوئنتین تارانتینو و توماس نیومن برای آهنگسازی فیلم «پل جاسوسان» به خاطر آهنگسازی فیلم «سنگ قرمز». ١٣‌هزار عضو آکادمی جایزه گرمی برای انتخاب نامزدهای این دوره از بین ٢٢‌هزار اثر ارسالی در ٨٤ دسته‌بندی رأی داده‌اند و کیهان کلهر از ایران برای پنجمین‌بار نامزد این جایزه جهانی شده است.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
    1 0
    تبريك بي پايان به اين عزيزان هنرمند. حالا اگر يه وزنه بردار اهن بلند كرده بود صداوسيما خودش رو خفه ميكرد كه افتخاره و ال و بل... بعث تاسفه كه هنر اندازه وزنه زدن هم قدر و قيمت نداره در نظرشون...