نوشتن اعتراض‌ بر دست چپ/ علی قمصری: جامعه موسیقی به‌ستوه آمده است

علی قمصری می‌گوید کمپین گواهی دست چپ را تنها شروع کرده و فراگیر شدنش نه نشانه قدرت او که نشانه به ستوه آمدن جامعه موسیقى است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی قمصری، آهنگساز و نوازنده تار که این روزها در اعتراض به اتفاقات جشنواره موسیقی فجر سال گذشته، کمپین اعتراضی گواهی دست چپ را در فضای مجازی راه انداخته است، می‌گوید فراگير شدنش این کمپین نشانه به ستوه آمدن جامعه موسيقى است.

آن‌چه سال گذشته در سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر گذشت با اعتراض تعدادی از هنرمندان و اهالی موسیقی همراه بود. امسال سی‌و‌دومین دوره جشنواره موسیقی فجر به دلیل تقارن با ایام فاطمیه، یک ماه زودتر از موعد همیشگی سالانه و از 22 دی‌ تا اول بهمن برگزار خواهد شد اما این رویداد هنری که ریاست آن مجددا بر عهده حمیدرضا نوربخش است، این روزها در فضای مجازی با چالشی به نام کمپین گواهی دست چپ مواجه شده است؛ پویشی که آغاز کننده آن علی قمصری آهنگساز و نوازنده تار بود.

علی قمصری با اشاره به سوالات خود و کمپین اعتراضی گواهی دست چپ از مسئولین برگزاری جشنواره سال گذشته گفت: «ما با يک آبله مرغان فرهنگى مواجهيم. با محفلى كه از سياست‌گذارى اركستر سمفونيک و ملى گرفته تا صدور مجوز در دفتر موسيقى، مديريت و اجراى جشنواره‌ها و ... سايه‌شان را مى‌بينيم و هر جا هستند پنهان كارى، حق خورى و لابى‌گرى ديده مى‌شود. هر چه ما شفاف‌تر سوالات و انتقادات‌مان را مطرح مى‌كنيم ، واكنش‌ها تاريكتر و تهمت‌ها بيشتر مى‌شود. ما معترضين، پس از برگزاری جشنواره سال گذشته، سوالاتى را با استناد به بديهيات مطرح كرديم كه تاکنون پاسخى نداشته است.»

قمصرى ادامه داد: «سوال اول ما این است که در كدام جشنواره، داوران خود را به عنوان برگزيده انتخاب، جوايز را بين خود تقسيم و از خود تقدير مى‌كنند؟ ما فراموش نکرده‌ایم که از 14 منتخب، هفت نفر از میان داوران بودند.»

قمصری افزود: «آقاى نوربخش مدیر سی‌و‌دومین جشنواره موسیقی فجر روز یکشنبه 14 آذر در گفت‌و‌گویی با روزنامه شهروند در پاسخ به این سوال گفته اند: «وقتی 90 داور در این هیئت حضور داشتند، طبیعی بود که فعالان این عرصه باشند. امکان حذف این فعالان از رقابت تنها به دلیل حضورشان در هیئت داوران ممکن نبود.» سوال ما این است که چرا نمی‌گویید دليل وجود ٩٠ داور براى ١٤ جايزه ، چه بوده است؟ آيا می‌توان دلیلی جز بالا بردن مشاركت به شکلی صوری برای این اتفاق در نظر گرفت؟»

آهنگساز و سرپرست گروه هم‌نوازان حصار ادامه داد: «از طرف دیگر آیا پرداخت دستمزد به تمام اين ٩٠ نفر و اهدای تعداد بالایی سكه به برگزیدگانی که از داوران بودند با این گفته آقاى نوربخش که «جشنواره منابع مالی به شدت محدودی دارد و حتی می‌توان گفت در مقایسه با سال‌های گذشته امسال با اضافه شدن آیین‌نامه پرداخت بیمه، این توانایی کمتر هم شده است.» درتناقض نیست؟»

قمصری با تاکید بر چون و چراها در بحث داوری افزود: «ما هنوز نمی‌دانیم چرا در جشنواره‌اى كه سالى يک بار برگزار مى‌شود و طبیعتا باید آثار تولید شده در همان سال در آن مورد داورى قرار گيرد، آلبومى برگزيده شد كه دو سال قبل منتشر شده بود؟ نمى‌دانم چرا در نظر آن‌ها ما در قحطى‌ به سر مى‌بريم و غير از دايره اطرافيانشان همه مبتدى هستند. يادم مى‌آيد نامه ما منتقدين را در سايت رسمى‌شان با عنوان نامه تعدادى هنرجو منتشر كردند»

او با بازگشت به ادامه سوالات خود گفت: «آيا اگر من یا هر هنرمند دیگری بخواهيم امسال سايت بليت ‌فروشى شخصى‌مان را بدون هيچ تجربه و رزومه‌ای افتتاح كنیم، جشنواره موسیقی فجر فروش بلیت مهمترين كنسرت‌هايش را همراه با پرداخت درصدى از عواید آن به ما اختصاص مى‌دهد؟ حال آن که یکی از هنرمندان نزدیک به مسئولین برگزاری جشنواره، سال گذشته سايت فروش بلیت خود را همزمان با جشنواره موسیقی فجر افتتاح و علاوه بر تبليغ خود، درصدى از فروش كل بليت‌هاى مهمترين كنسرت‌ها رابرداشت كرد.»

آهنگساز آلبوم «سخنی نیست» ادامه داد: «حمیدرضا نوربخش در پاسخ به حکایت پرداخت دستمزد سه میلیون تومانی به گروه‌های موسیقی نواحی  و دستمزد 200 ‌میلیون تومانی به برخی گروه‌ها گفته است: «ملاک جشنواره برای پرداخت دستمزد، بلیت‌‌فروشی بوده و هست. ما بنای پرداخت دستمزد را بر میزان بلیت‌‌فروشی گروه‌ها گذاشتیم. بنابراین هر گروهی که بلیت‌فروشی بیشتری داشته باشد، دستمزد بیشتری هم دریافت می‌کند.» آيا برگزارکنندگان جشنواره هنگام تنظیم قراردادها و پیش از اجراها از میزان بلیت فروشی هر کدام از هنرمندان آگاه بوده‌اند و براساس آن قراردادها را نوشته‌اند؟ آیا هنرمندان از تنظیم قراردادها بر مبنای بلیت فروشی مطلع بوده‌اند؟ و آیا هر شرکت‌کننده از رقم دستمزد شرکت‌کننده دیگر خبر داشته است؟ به عنوان مثال زمانی که به هنرمندی مانند کیوان ساكت مى‌گويند جشنواره بودجه ندارد و بايد با هم كنار بياييم، او چطور مى‌تواند از حقيقت قراردادهاى دیگر افراد آگاه باشد؟ »

علی قمصری افزود: « از اين گذشته ، اين حرف آقاى نوربخش غير از تاکید بر تفكری تجاری است؟ این طبقه‌بندى با ادعاى فرهنگى بودن جشنواره موسیقی فجر كه هميشه از تريبون‌ها گفته می‌شود، مغايرت ندارد؟ اگر قرار باشد جشنواره‌اى كه سالى يک بار با حمايت نهادهاى دولتی و اعلام رسمى معاون وزير مبنى بر چند برابر شدن بودجه‌اش برگزار می‌شود در بند فروش بليت باشد كه خود موزيسين‌ها مى‌توانند با اجاره سالن، كنسرت‌شان را به شکل بهتری برگزار كنند.» 

این آهنگساز ادامه داد: «مى‌گويند جشنواره موسیقی فجر سال گذشته محاسن زيادى داشته است كه در مقابل، خطاهاى كوچک آن قابل توجه نیست. آیا 12 بار تغییر کردن جدول برگزارى، لغو شدن تعداد زیادی از كنسرت‌ها، حذف بخش «نسلی دیگر» که نگین جشنواره‌های فجر سال‌های قبل بود، ایجاد شكاف فعلی بين هنرمندان ، تبعيض مالى و معنوى ، جايزه دادن داور به داور و تقدير از خود و ... افتخاراتى بزرگ است يا اشتباهاتى بزرگ؟»  

علی قمصری در پایان گفت: «به نظر من، اگر آقاى نوربخش و اتاق فكرشان از درياى موسيقى ايرانى نوشيده باشند بالاخره از اين خواب آشفته بيدار مى‌شوند و قبل از برگزارى جشنواره امسال با عذرخواهى از جامعه  موسيقى، از كدرتر شدن اوضاع جلوگيرى مى‌كنند. قبلا هم گفته‌ام اين عرصه ميدان نبرد نيست كه دنبال پيروزى هستند. آن‌ها در حق دیگران اجحاف مى‌كنند و بعد واكنش معترضان را جنگيدن مى‌نامند. كمپين دست چپ را تنها شروع كردم و فراگير شدنش نشانه قدرت من نيست ، نشانه به ستوه آمدن جامعه موسيقى است.»

تاکنون نظر کیوان ساکت و میدیا فرج‌نژاد از مخالفان و داود گنجه‌ای، نوید دهقان و پویا سرایی از موافقان جشنواره سال گذشته در خبرآنلاین منتشر شده است که می‌توانید مشروح آن را اینجا،اینجا، اینجا ، اینجا ، اینجاخوانید.

57242  

کد خبر 610182

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین