جلسه هماهنگی طرح تکاپو در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان برگزار شد

با به پایان رسیدن مطالعات مقدماتی طرح تکاپو در استان لرستان و با توجه به لزوم هماهنگی بیشتر و شفاف سازی مراحل اجرا و شرح وظایف دستگاههای اثر گذار، بنا به خواست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان، کارشناس مجری طرح تکاپو به همراه معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای حضور یافتند و مفصلا به تشریح طرح تکاپو پرداختند

به گزارش خبرانلاین لرستان ،رحمن قلاوند مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان در ابتدا با خیر مقدم به حاضرین و تشکر از حضور آنان در جلسه هماهنگی طرح تکاپو اظهار داشت: در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، بمنظور رصد حسن اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه کاری خودمان، اجرای فرامین مقام معظم رهبری و دستورات دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، کمیته اقتصاد مقاومتی را در اداره کل فنی و حرفه‌ای استان لرستان فعال کرده ایم، انتخاب استان لرستان به عنوان یکی از 3 استان پایلوت اقتصاد مقاومتی ضرورت اتخاذ چنین رویکردهایی را در استان ما دو چندان ساخته است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، رحمن قلاوند مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان با بیان اینکه طرح تکاپو برای رونق تولید و اشتغال در کسب و‌ کارهای دارای مزیت منطقه ای و ‌کمتر سرمایه بر ارائه شده است، اظهار داشت: برای اجرای موفق این طرح هماهنگی حداکثری همه طرفهای تأثیرگذار و شناخت آنان از اجزای این طرح امری ضروری است و خواستار تشریح نحوه ی اجرای طرح و ارائه آخرین مطالعات بدست آمده از سوی کارشناس مجری طرح و معاونت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.
وی در ادامه گفت: آموزشهای مهارتی که توسط بخشهای دولتی و غیر دولتی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای برنامه ریزی و ‌اجرا میشود، بخش مهمی از پازل طرح تکاپو است و سعی ما بر این است تا با کسب آگاهی های بیشتر و بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته، بخشی از آموزشهای خود را برای نیل به اهداف این طرح مهم اختصاص دهیم.
در ادامه معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مثبت خواندن این هماهنگیها برای اجرای بهتر طرح، اظهار داشت: 119 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای "طرح تکاپو" در استان لرستان درنظر گرفته شده است و برای تحقق اهداف طرح تکاپو در شهرستانها کمیته ویژه توسعه اشتغال تشکیل شده و سازمان آموزش فنی و حرفه ای متولی بحث آموزش مهارت در این طرح می باشد و پیش بینی می شود با اجرایی شدن این طرح تا 12 هزار شغل ایجاد شود.
عظیم رحمان سالاری در ادامه توضیح داد: در این کمیته فرمهایی طراحی و شاخصهای ویژه ای تعریف شده است و در ابتدا به شناسایی و اولویت بندی خرده پروژه ها در شهرستانها پرداخته ایم.
وی بعنوان مثال تولید پوشاک، عسل و حبوبات را در صدر پروژه های قابل اجرا در شهرستان دلفان بیان کرد و شروع فعالیت این طرح را در شهرستان دلفان در دو رسته ی پوشاک و عسل عنوان کرد.
در ادامه جلسه کارشناس مجری طرح مطالعاتی تکاپو ضمن معرفی مختصر اهداف و خاستگاههای طرح گفت: هدف از ایجاد طرح تکاپو، اتصال مراحل اولیه "آموزش" به مراحل پایانی "اتصال به بازار" است و ما با ورود به رسته ها به بررسی از صفر تا صد آنها پرداخته ایم و برای شناسایی بهتر آنها، اطلاعات میدانی نیز در این خصوص جمع آوری شده است.
وی تفاوت طرح تکاپو را با سایر طرحها، ورود به لایه های آن از بالا به پایین و شناسایی پتانسیل ها و مزیت های هر منطقه بطور جداگانه و تقویت آن عنوان کرد و افزود: هدف از اجرای این طرح ایجاد صرفا اشتغال جدید نمی باشد بلکه هدف اصلی پایدار نمودن اشتغالهای ناپایدار است که برای به نتیجه رسیدن آن نیازسنجی های بازار نیز صورت گرفته است.
وی همچنین اظهار داشت: در هر رسته حلقه های مفقوده و گلوگاه هایی وجود دارد که با شناسایی این حلقه ها و برطرف نمودن گلوگاه ها می توان به هدف اصلی این طرح که بازار محور بودن آن است دست یابیم
رحمن قلاوند با برشمردن مزیتهای منطقه ای هر یک از شهرستانها که از مطالعات طرح تکاپو حاصل شده است افزود: نتایج حاصل از نیازسنجی های اولیه طرح تکاپو مطالعه شده و برای اجرای دوره هایی که بتواند نیازهای آموزش مهارتی طرح را برآورده کند، اقداماتی صورت گرفته است، اما نباید مزیتهای شهرستانها به همین تعداد رسته ها منحصر شود. البته این آموزشها می تواند با همکاری بخش خصوصی نیز بخوبی اجرا شود و از کسانی که در دوره های آموزشی شرکت میکنند تعهد و‌ تضمینهای لازم نیز باید اخذ شود تا ادامه دوره ها با مشکل مواجه نشود.
قلاوند عرضه موفق محصول در بازار نهایی را مهمترین قسمت این طرح عنوان کرد و افزود: می توان با تشکیل گروههای تخصصی بازایابی، حمل و نقل و تبلیغات و صاحب برند نمودن محصولات تولیدی از جمله پوشاک حتی سایز بندی ملی ایران را نیز برای نخستین بار در بازار پوشاک رواج داد.

 

۴۸

کد خبر 610862

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین