دانشیار جمعیت شناسی دانشگاه تهران با تشریح موضوع زنان خانواده و تغییرات شهری گفت: براساس نظریات تغییرات خانواده؛ مدرنیزاسیون در تحولات خانواده از عمومیت بیشتری برخودار است که براساس این دیدگاه تحولات اجتماعی ناشی از صنعتی شدن منجر به تغییراتی در خانواده می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دکتر شهلا کاظمی پور در یکی از پنل های تخصصی همایش زنان و زندگی شهری با بیان این مطلب گفت: دنیا با دو گذار جمعیتی روبه روست که در گذار اول جمعیت باروری بالا به همراه مرگ و میر بالا و کاهش باروری و متعاقب آن کاهش باروری روبه رو می شود که در این حالت انفجار جمعیتی را به وجود می آورد. در گذار دوم؛ جمعیت با کاهش موالید و افزایش مرگ و میر به خاطر سالخوردگی روبه رو می شود.

این استاد دانشگاه گفت: مهم ترین تغییرات این مرحله، گذار جمعیتی در خانواده انجام می شود، در این مرحله خانواده از شکل هسته ای به گسترده تبدیل شده و جنسیت وسن نقش تعیین کننده ای دارند.

وی با اشاره به تغیییراتی که باعث شکل گیری این نوع خانواده در جوامع شهری می شود، گفت: بالا رفتن سن ازدواج، کاهش ازدواج، افزایش میزان طلاق و افزایش زوج زیستی و کاهش تعداد فرزند  بر شکل و نوع خانواده ها تاثیر گذار بوده اند.

به گفته این استاد دانشگاه تحولات خانواده در مرحله تشکیل خانواده را می توان با بررسی فاکتورهای کاهش پیش دستی برای ازدواج وشیوه ها ومعیارهای همسرگزینی و مهاجرت ها، افزایش زندگی مجردی بر تغییر شکل خانواده موثر است.

کاظمی پور با اشاره به تغییرات مرحله دوم ازدواج یعنی تداوم ازدواج  یادآور شد: افزایش زمان ازدواج تا تولد فرزند اول، افزایش موالید بین فرزندان، افزایش تک فرزندی و کاهش بعد خانوارو افزایش طول حضور فرزندان درخانواده ؛افزایش میانگین سنی زنان درزمان تولد اولین فرزند و افزایش ناباروی و افزایش اشتغال زنان خودش را نشان می دهد.

وی با اشاره به تغییرات مرحله سوم خانواده یعنی انحلال خانواده تاکید کرد: کاهش سن زنان مطلقه، کاهش سنوات زندگی و افزایش امید به زندگی و افزایش میزان طلاق های عاطفی، افزایش زنان سرپرست خانواده و افزایش فرزندان طلاق بخشی از این تغییرات به شمار می آید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 611450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    من خودم خیلی تمایلی به ازدواج وطنی ندارم. شاید در آینده بعداز 30 ساله شدن شاید با یه خانم خارجی ازدواج کنم.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    2 0
    واقعا چه باید کرد فکر نمیکنید هر مشکلی را باید از ریشه حل کرد ومسکن های تزریقی موقتی است ؟؟؟؟ با اینهمه فساد وبیکاری وآمار بالای طلاق ؟؟؟؟