مخاطبان خبرآنلاین، در واکنش به گفتگویی که درباره اعتراض به برنامه دورهمی با تمسخر حق طلاق زنان انجام شده بود، اظهارنظرهای مختلفی داشتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشار مصاحبه‌ای درباره آنچه در برنامه دورهمی با محوریت حق طلاق زنان مطرح شد، اظهارنظرهای موافق و مخالفي داشت و مخصوصا موضوعاتی مانند مهریه، بیشترین كامنت‌های مخاطبان را به همراه داشت.

عده‌ای از مخاطبان در مخالفت با داشتن وكالت زنان در طلاق یا همان كه در عرف به آن حق طلاق گفته می‌شود كامنت گذاشته و نوشتند: اگه زنها قبول می‌کنن که نفقه بدهند و خونه و مسکن را تامین کنن حق طلاق هم بهشون داده بشه. زن‌های امروزی اینطوری هستن، هم حق و حقوق زن مدرن را میخواهند هم حق و حقوق زن سنتی را. از طرفی نه حاضر هستن مسئولیتهای زن مدرن را به عهده گیرند و نه مسئولیت های زن سنتی را. اون وقت میگن چرا آمار طلاق بالا رفته و مردها برای ازدواج پا پیش نمیگذارن ... خانمایی که از اون اول بی‌اعتمادی رو وارد زندگیشون می‌کنن شک نکنید زندگی موفقی نخواهند داشت ... این مسخره‌بازی‌ها رو جمع کنید، حق طلاق چیه دیگه؟ بفرمایید همه دنیا رو به خانم‌ها بدین، همه مردها راحت شن. کم زندانی داریم بابت مهریه حالا حق طلاق هم بهش اضافه شه. خیلی زرنگ تشریف دارن دخترها همه چیزو با هم می‌خوان ... یه لحظه تجسم کنید مردی رو که خانم مهریه‌شو گذاشته اجرا و تمام و کمال گرفته از حق طلاقش هم استفاده کرده و شوهرشو طلاق داده و جهیزیش رو هم جمع کرده برده وضعیت این مرد در این لحظه مثل زمانیه که تازه ازشکم مادرش متولد شده البته با این تفاوت که حالا یه لباس تنش هست البته اگه خانم اونم نبرده باشه.

برخی دیگر از كاربران نیز مهریه و حق طلاق را در كنار هم قرار داده و گفتند: مهریه بسیار بسیار سبک باشد ولی طرفین حق طلاق داشته باشند .... حق طلاق در مقابل مهریه است. اگر حق طلاق به زن داده شود، می‌توان حق فسخ مهریه را نیز به مرد داد ... بهترین کار همینه، اینجوری هر دو طرف می‌تونن با خیال راحت با هم زندگی کنن. زن از این وحشت نداره که اگه ازدواج کرد دیگه راه خروج براش تقریبا ناممکنه و مرد هم از این وحشت نداره که ممکنه با هر درگیری زنش هوس کنه مهرش رو به اجرا بذاره. اینجوری هم ازدواج راحت‌تر می‌شه و هم از حالت معامله و بده بستان درمیاد ... هر کس فکر میکنه باید شرایط مساوی باشه باید مهریه هم حذف کنه ... ازدواج یعنی زندگی مشترک با میلی دوطرفه، وقتی این میل یکطرفه شود یا اصلا نباشد چه دلیلی برای ادامه ان وجود دارد. به نظر من حق طلاق باید باشه و مهریه هم باید حذف بشه.

در پاسخ به این تاكید بر امتیازات مالی كه زنان در ازای نداشتن بعضی حقوق به دست می‌آورند،‌ كاربرانی اینطور جواب داده‌اند: شما حق طلاق رو به ما بدید، سایر حقوق نابرابر بین دو جنس رو هم برابر کنید، ما اون امتیازات پر تعداد رو نمیخوایم. قبول؟ ... زنی که بر اساس حقوقش طلب حق طلاق کند، قطعا آنقدر منطق و عزت نفس دارد که طالب مهریه سنگین و بی دلیل نباشد. شروط ضمن عقد در جهت کنار زدن سنت‌های اشتباه است نه تشدید و ترکیب آنها. مردانی که الان داد از عدالت میزنند چرا زمان عقد و پذیرش مهریه سنگین ساکت و آرام بودن؟ به خاطر شهوت یا ترس از تنهایی و عقب ماندن از قافله همسالان؟ ... مهریه یک حق مالی است که به دلیل ضمانت نداشتن حقوق مالی دیگر برای زنان در نظر گرفته شده است. بر اساس قوانین خانواده مرد می‌تواند تحت شرایطی مانع اشتغال همسرش شود و از سوی دیگر زن موظف به تمکین است. ارث زن از شوهر تنها یک هشتم اموال است و امثال این قواعد را در قوانین می‌بینیم. در چنین ساختاری قانون برای حمایت مالی از زنان، مهریه را در نظر گرفته است ... هر دو طرف اینجا حق دارن، مهریه به ضرر آقایونه و عدم داشتن حق طلاق به ضرر خانمها، دیگه چرا انقدر بحث رو پیچیده می‌کنیم و به هم حمله می‌کنیم؟ ... اگر تمام حقوق یک انسان را که خودتون الان دارید به ما بدهید حق طلاق، حق سفر داخلی و خارجی و حق حضانت، ما نه مهریه می‌خوایم، نه عروسی و نه نفقه ... ضمنا خرج عروسی و جهیزیه هم نصف نصف.

اما دیگرانی هم بودند كه نسبت به داشتن وكالت زنان در طلاق دیدگاه مثبتی داشته و در مقابل تمام اظهارات مخالف دیگران نوشتند: چـرا احساسات ضد زن در ایران اینقدر قویه؟ مگه این زنها از خانواده خودمون نیستند؟ مگه تربیت یافته همین جامعه نیستند؟ مگه مادرها و خواهرها و دخترهای ما زن نیستند؟ بی دلیل نیست که ایران در زمینه شکاف جنسیتی جزو بدترین‌هاست ... حق طلاق که ندارن، ارث زن از شوهر هم که یک هشتمه، حالا شما می‌گی مهریه و نفقه هم مطالبه نکنن. لطفا ذره‌ای منصف باشید ... اگه خانوما به واسطه احساسات باید حق طلاق نداشته باشن پس آقایون هم به واسطه داشتن شهوت باید این حق ازشون سلب بشه چون هر دو می‌تونه چشما رو کور کنه و باعث گرفتن یه تصمیم غیر عقلانی بشه ... داشتن حق طلاق به نفع مردان هم است؛ هر روز یک یا چند خبر راجع به زنی که حق طلاق نداره و به همین دلیل همسرش رو به قتل رسونده تا از دستش راحت بشه می‌بینیم ... چرا یک زن باید ناچار باشد زندگی زجر آور با یک مرد معتاد، یک فرد روانی یا یک مرد پرخاشگر که دست بزن دارد را ادامه دهد. در صورتی که خانمها یکی از معایب بالا را داشته باشند آقایون مایل به ادامه چنین زندگی هستند؟ آیا آقایان حاضر به زندگی دخترانشان با مردانی با شرایط فوق هستند؟ اصلا حق طلاق هم متعلق به مرد است هم زن و نباید جز شروطی باشد که مرد اجازه آن را به زن می‌دهد.

و البته مخاطباني هم بوده‌اند كه توصیه‌هایی هم برای ازدواج نوشته‌اند ازجمله این موارد: به عنوان یک مرد به همجنسانم پیشنهاد می‌کنم با زنی که می‌ترسند به او حق طلاق بدهند به هیچ عنوان ازدواج نکنند همچنین اگر هنگام مهریه کردن درباره امنیت خود شک دارید، باز هم باید تاکید کنم چنین ازدواجی بسیار نابخردانه است. به جای لجبازی و اصرار بر سنت‌های مردسالارانه غیرمنصفانه، کمی استانداردهای خود را بالا ببرید. متاسفانه فمینیست کلمه عبوری شده برای سفسطه و اصرار بر سنت‌های مردسالارانه.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 611972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.خ A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
    16 37
    همسره من بعد از ازدواج, بخاطره اینکه بهش حق طلاق ندادم , هرگز حاضر به زندگی نشد و رفت و خودش رو بدبخت کرد.
    • فرهاد IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
      27 35
      اگه خانم ها قبول میکنن که مهریه نگیرن، نفقه بدهند و خونه و مسکن را تامین کنن حق طلاق هم بهشون داده بشه.... زنهای امروزی اینطوری هستن.. هم حق و حقوق زن مدرن را میخواهند هم حق و حقوق زن سنتی را.. از طرفی نه حاضر هستن مسئولیتهای زن مدرن را به عهده گیرند و نه مسئولیت های زن سنتی را... هرچی تو خالی تر پرادعا تر.... اون وقت میگن چرا آمار طلاق بالا رفته و مردها برای ازدواج پا پیش نمیگذارن...
    • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
      3 5
      آقای محترم شما در کامنت های اون یکی پست گفته بودید همسرتون حتی با وجود یک فرزند زندگی تونو به خاطر حق طلاق نابود کرده و طلاق گرفته. الان میگین بعد از ازدواج هرگز حاضر به زندگی نشده و رفته. لااقل صداقت داشته باشید
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    7 5
    در جواب آقایانی که دم از تامین پول و خانه و .... میزنند باید کفت که زمانی توی این مرزو بوم مردها نان آور خانه بودند یعنی مسئولیت مالی خانواده تمام و کمال به دوش مردان بود و زنها مسئول مدیریت اقتصاد و امور داخلی خانواده بودند که البته بازهم دلیل خوبی برای زدن مهر تائید بر داشتن حق طلاق برای مردان نیست ولی آقایان محترم و واقعا بی انصاف در شرایط کنونی که زنان هم پای مردان کار میکنند و در تمام مسائل مالی زندگی شریک هستند به این معنی که مسئولیت مالی خانواده دیگر از دوش مردان کم شده و مقدار زیادی بر دوش زنان قرار گرفته چطور میتوانید چنین ادعاهایی بکنید. داشتن حق طلاق چیزی نیست که شما مردان به زنان بدهید این حق زنان است . چرا که زنان همپای شما در ساختن این زندگی سهم دارند.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      2 4
      اگه میتونی بگیر.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    3 7
    اگه حق طلاق رو به زنها بدن هیچ زندگی ای دوام نخواهد آورد.