لاریجانی: ایران از هر ابتکاری برای رفع پدیده‌های بحران‌زا در منطقه حمایت می‌کند

تسنیم نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور اندونزی، برخی از مسائل حاکم بر روابط کشورهای اسلامی را ناشی از سوءتفاهم با یکدیگر دانست و گفت: ایران از هر ابتکاری برای رفع پدیده‌های بحران‌زا در منطقه حمایت می‌کند.

علی لاریجانی در دیدار با «جوکو ویدودو»، سفر وی به تهران را بسیار مهم و به عنوان نقطه عطفی در روابط دو کشور ارزیابی کرد و گفت: بسیار علاقه‌مندیم روابط و همکاری‌های فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی به عنوان دو کشور مهم و تأثیرگذار در جهان اسلام در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هر چه بیشتر گسترش یابد.

وی افزود: قطعاً ظرفیت‌های مناسب برای تعمیق مناسبات در جهت منافع مشترک ایجاب می‌کند که فصل نوینی در همکاری‌های اقتصادی، صنعتی، بانکی و فنی بین دو کشور گشوده شود و مجلس شورای اسلامی از هر ابتکار منتج به گسترش روابط و همکاری‌های مشترک استقبال و حمایت می‌کند.

رئیس مجلس گفت: ایران و اندونزی از کشورهای پر جمعیت جهان اسلام هستند و توسعه صنعت گردشگری و همکاری‌های دانشگاهی بین دو کشور در جهت توسعه روابط فرهنگی حائز اهمیت است و تجار دو کشور نیز با شناسایی و تحقق ظرفیت‌های تجاری مشترک باید هر چه بیشتر در جهت منافع متقابل اقتصادی فعال شوند.

لاریجانی با اشاره به مسائل مبتلابه جهان اسلام بر ضرورت ایجاد وحدت، همدلی و تقویت گفت‌وگو میان اعضای پیکره اسلام در حل و فصل مشکلات و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه کشورهای اسلامی تأکید کرد و گفت: ایران و اندونزی دارای ظرفیت و امکان مناسبی در جهت کمک به حل معضلات و بحران‌هایی که موجب فرسایش انرژی و توان فراوان جهان اسلام و بهره‌برداری دشمنان آن شده است، می‌باشد.

وی افزود: برخی از مسائل حاکم بر روابط کشورهای اسلامی با یکدیگر ناشی از سوءتفاهم است و جمهوری اسلامی از هر ابتکار و اقدامی برای رفع مشکلات و پدیده‌های بحران‌زا در منطقه و استقرار ثبات و آرامش در آن قویاً حمایت می‌کند. 

همچنین در ادامه این دیدار «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران، هدف از دیدار خود با مقامات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی را کمک به تسریع روند همکاری‌های مشترک متناسب با ظرفیت‌های موجود خواند و گفت: تمام تلاش خود را برای افزایش سطح مناسبات فیمابین در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، گردشگری و سرمایه‌گذاری مشترک به کار خواهم گرفت تا سطح روابط و همکاری‌های مشترک به سطح قابل قبولی ارتقا یابد.

وی با اشاره به نقش مهم پارلمان در جمهوری اسلامی ایران در تسهیل ارتباطات بین دو کشور در زمینه‌های مختلف، افزود: از تحرک روابط پارلمانی بین دو کشور بسیار خرسندم و از مجلس شورای اسلامی ایران خواستار حمایت از گسترش هر چه بیشتر مناسبات فمابین به ویژه در زمینه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه نفت، گاز و برق هستم.

رئیس‌جمهور اندونزی با تأکید بر ضرورت توسعه روابط فرهنگی و دانشگاهی بین دو کشور، تصریح کرد: برقراری پرواز مستقیم بین تهران و جاکارتا بسیار مهم است و باید اجرایی شود.

«جوکو ویدودو» با اشاره به موضوعات منطقه‌ای، گفت: از بروز بحران‌های تلخ منطقه‌ای بسیار متأسفیم و بر این باوریم که استمرار شرایط دشوار کنونی در جغرافیای جهان اسلام موجب اختلاف بین کشورهای اسلامی و در جهت بهره‌برداری رژیم صهیونیستی است و ما خواهان وحدت جهان اسلام هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اندونزی اعتقاد دارد راه‌حل بحران‌های منطقه تنها از طریق گفت‌وگو و مفاهمه صورت می‌گیرد و استفاده از گزینه‌های نظامی و خشونت راهگشا نخواهد بود.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 612402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =