رونمایی از فرش سفید ایرانی جهت اهدا به سازمان ملل با حضور قشقاوی

ایرنا نوشت: فرش 'سفید صلح' جهت اهدا به سازمان ملل متحد عصر امروز (پنج شنبه) با حضور حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه در شهرستان بوکان رونمایی شد.

این فرش توسط بافندگان بوکانی در ۲ رنگ سفید و سبز زیتونی جهت نمایش دائمی در سازمان ملل متحد با نقش مزین به ۱۹۶ کبوتر بافته شده است؛ کبوترهایی که حامل شاخه‌های زیتون و پیام آور صلح ایرانیان به شمار می روند.
این فرش در ۲ تخته جداگانه و به صورت مکمل هم با ۱۲ و ۱۶ متر مربع مساحت بافته شده و در بافت آنها از نخ و چله ابریشم با رج ۷۰ استفاده شده است.
فرش ۱۶ متری در ابعاد ۲ در هشت متر با ۱۶ میلیون گره، یک نوار حاشیه ای به صورت کبوترهای جفتی و کره زمین که در احاطه کهکشان راه شیری قرار دارد، بافته شده است.
قطعه دوم این فرش نیز در ابعاد سه در چهار متر با بیش از ۱۲ میلیون گره به شکل کره زمین بافته شده است و یک کبوتر در حال پرواز که در منقارش شاخه زیتونی دارد به عنوان نماد صلح و دوستی در آن به چشم می خورد.
در تار و پود این فرش بی نظیر که ۱۸ فرشباف ماهر بوکانی در بافت آن مشارکت کرده اند، کلمه صلح به ۱۰۵ زبان دنیا نوشته شده است.
این فرش که حامل پیام های ' نه به جنگ و خونریزی '، ' آری به صلح ' و ' سلام به مهر و محبت' است، از سوی مردم شریف ایران به جهانیان تقدیم می شود.
این فرش ها در یکی از نشست های دائمی سران کشورهای جهان در سازمان ملل متحد با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران رونمایی و توسط دکتر روحانی به سازمان ملل اهدا می شود.
حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز /پنجشنبه/ برای رونمایی از این فرش وارد شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 615131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =