۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۲۳

واحد مرکزی خبر نوشت:

نخستین همایش دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در قزوین برگزار شد. این همایش دوسالانه به مناسبت بزرگداشت مقام هنری میر عماد حسنی قزوینی بنیانگذار شیوه نستعلیق در دو بخش مسابقه و نمایش آثار استادان پیشکسوت و برجسته کشور برپا شد . بیش از یک هزار و 700 اثر به دبیر خانه این همایش رسیده است که 571 اثر از 408 هنرمند سراسر کشور در بخش های نستعلیق ، شکسته نستعلیق ، ثلث ، نسخ و گرایش های نوین خوشنویسی به بخش مسابقه راه یافته اند .

هیئت داوران آثار برتر بخش مسابقه را در 18 خرداد معرفی می کنند . این آثار در نمایشگاهی در راسته وزیر سرای سعد السلطنه قزوین به نمایش درآمده است . این نمایشگاه بمدت 28 روز برای دیدن علاقمندان در این مکان تاریخی فرهنگی دایر است. همچنین نمایشگاه آثار راه نیافته به مسابقه در نگارخانه امیرکبیر برپا شده است . برگزاری نشست ها و کارگاههای تخصصی با حضور استادان خوشنویس در زمینه « نقش ایرانیان و کتابت قرآن کریم در گسترش خوشنویسی ، نقش خوشنویسان قزوینی در تطور خوشنویسی ، بررسی ، تفسیر و تحلیل آثار رسیده و برگزیده » از جمله برنامه های این همایش بود .

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح این دوسالانه خاستگاه بومی و تاثیر آن از فرهنگ کشور را وجه تمایز هنر خوشنویسی با سایر بخش های هنر دانست و گفت : هنر خوشنویسی محل تلاقی و تلفیق فرهنگ ایرانی و آیین و شریعت نبوی است . شاه آبادی با اشاره به افزایش علاقمندان این هنر و تلاش برای رواج و گسترش بیشتر این هنر ماندگار ، وضع موجود را در شان این هنر ایرانی ندانست و افزود : هم اکنون مکان مناسبی برای عرضه این آثار فاخر وجود ندارد و هنوز فرهنگ مراجعه به نگارخانه در کشور نهادینه نشده است.

شاه آبادی با بیان اینکه در کشور ظرفیت های مختلفی برای استفاده و کاربردی کردن هنر خوشنویسی وجود دارد گفت : نگاه دولت در این زمینه باید جامع و حمایتی باشد و برای فرهنگ سازی ، رواج و استفاده از این هنر فاخر باید زمینه سازی کرد. همچنین درمراسم این دوسالانه ، قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی کشورهای اکو انتخاب شد . ایوبی رییس موسسه فرهنگی اکو از سخنران این دوسالانه گفت : استان قزوین بدلیل داشتن خوشنویسان برجسته و تاثیر آن بر خوشنویسی کشور شایستگی این انتخاب را دارد.

وی همچنین افزود : بمنظور شناساندن این هنر ایرانی برخی از آثار این نمایشگاه دوسالانه خوشنویسی درمهر امسال در برخی از شهرهای تاجیکستان به نمایش درخواهد آمد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 61532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۳
    0 0
    سنخیتی ندارد قزوین پایتخت باستانی است اما برای
  • بي نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۳
    0 0
    قزوين پايتخت خيلي چيزاست چه برسه خوشنويسي