استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان این‌که اقتصاد ربوی اقتصاد جاهلی است، تاکید کرد: حضرت خدیجه (س) فرهنگ عقلانیت را در جامعه جاهلی پیاده کرد، زیرا با اقتصاد ربوی رایج مبارزه کرد.

به گزارش خبرآنلاین آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در همایش ملی بزرگداشت حضرت خدیجه (س) (صدف کوثر) در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) گفت: این همایش جدا از صبغه دینی و علمی، صبغه حقوقی هم دارد، زیرا حقوق متقابل فرزند و مادر ایجاب می‌کند که فرزند، مادرش را بشناسد و بشناساند.

وی با بیان این‌که ما در برپایی این همایش دیر عمل کرده‌ایم، اظهار کرد: فرهنگ جاهلیت را عقلانی کردن کار هر کسی نیست. در جاهلیت معیار، قبول و نکول پدران و نیاکان بود و اگر ملتی تصدیق و ردش بر تقلید از گذشته وابسته است، این ملت مرده، ولی خدیجه قبل از بعثت به نبوت عامه و انبیای ابراهیمی معتقد بوده است.

این مفسر قرآن بیان کرد: امام صادق (ع) فرمود اگر کسی می‌خواهد محقق و عالم باشد، نباید دلال علم باشد، این فرد باید بفهمد که چه آورده، نه این‌که دیگران چه چیزی آورده‌اند، زیرا میان دلال علم و مفسر و متکلم فرق است و خدیجه (س) در عصر دلالی موحد و عاقل بود و آیا ارزش ندارد، چنین مادری را بشناسیم.

این مرجع تقلید با بیان این‌که مومن در حصن و قلعه امن است، بیان کرد: مومن برای تصدیق و رد چیزی باید برهان و استدلال داشته باشد، ولی کافر این‌طور نیست. به همین دلیل، به تقلید از نیاکان خود بت می‌پرستد و در چنین عصری مادر ما حضرت خدیجه (س) زاهد و عاقل و پاکدامن بود و ما به وجود او فخر می‌کنیم.

این مفسر قرآن تاکید کرد: خدیجه (س) فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد. آن‌ها چون جاهل بودند، اقتصادشان هم جاهلی بود و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می‌زند. بارها عرض کرده‌ام که از آمریکا و دشمنان کاری برنمی‌آید و در جریان جنگ تحمیلی و ... دیدیم، آن‌ها نخواهد توانست کاری بکنند، اما همین آدم بی‌عرضه اگر بگوید گزینه نظامی روی میز من است، خیلی‌ها حساب می‌برند، ولی اگر خداوند بگوید ربا حرب با من است، کسی تکان نمی‌خورد و این فرهنگ جاهلی است.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: در جاهلیت که ربا پیمان اقتصادی رسمی بود، دامن‌فروشی نیز رسمی بود، هر دو را خدیجه (س) خط بطلان بر آن کشید و هم ربا و هم آلودگی را تحریم کرده بود و همه تجارت خود را در راه دین فدا کرد.

وی با بیان این‌که امروز نیز در فضای مجازی، دامن‌فروشی تجارت رسمی عده‌ای است، اظهار کرد: خدیجه (س) فرهنگ و اقتصاد و تجارت را تغییر داد و اگر می‌بینید ائمه این همه خضوع در پیشگاه آن حضرت دارند، نه‌تنها چون مادر ایشان است، بلکه به‌خاطر مقام و شان آن حضرت است.

وی تاکید کرد: الان هم باید با تاسی از آن حضرت، بانک‌های ربوی را تحریم کنیم و اگر می‌خواهیم این مادر از ما راضی شود باید مسیر او را برویم، زیرا این جزو حقوق ایشان بر گردن ماست.

این مرجع تقلید با بیان این‌که فقط به زیارت آنان رفتن، نشانه احترام نیست، بلکه باید راه آنان را برویم، بیان کرد: خدیجه مال التجاره خویش را در اختیار حضرت قرار داد. ایشان مریم ثانی برای ماست از این رو نه‌تنها الگوی زنان، بلکه الگو برای همه افراد است همان‌طور که آسیه و مریم الگو برای همه جامعه خوب هستند. البته حقوق جسمی میان زن و مرد متفاوت است، ولی هیچ کمالی در اسلام مشروط به ذکور و اناث بودن نیست.

وی افزود: به همین دلیل در روایات داریم که فرشته بر حضرت زهرا (س) نازل می‌شد و مصحف فاطمه از قبل همین ارتباط با فرشته ایجاد شد و امروز نیز با وجود این‌که وحی رسالت منقطع است، ولی این ارتباط از سوی امام زمان وجود دارد و تمام ائمه (ع) نیز از علم نامحدود صحبت می‌کردند، زیرا به علم نامحدود متصل بودند و علم لدنی داشتند.

آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: حوزه باید بماند و مبلغ و امام جماعت و عالم تربیت کند، ولی نباید همه دنبال این مسائل بروند و کسی که مستعد هست، باید به سمت اجتهاد برود تا کسانی بتوانند شبهات و سؤالات فقهی را پاسخ دهند. امروز شبهات کانت‌ها و هگل‌ها هم هست و آنچه جوان را بی‌نماز می‌کند پاسخ به شبهه کانت و هگل است و نه شبهه‌ای که در قرون قبل مطرح بوده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 615905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =