ایرنا نوشت: «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس آمریکا در واکنش به قطعنامه سازمان ملل متحد در محکومیت شهرک سازی های رژیم صهیونیستی، قطع حمایت مالی کشورش از این سازمان را تا زمان تغییر در این رای خواستار شد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن اگزماینر» روز شنبه نوشت، این سناتور جمهوری خواه در پیامی توئیتری اعلام کرد که عصر روز شنبه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت و گو کرده تا ضمن تبریک به وی به مناسبت جشن یهودیان موسوم به «حَنوکا یا خَنوکَه/Hanukkah» اطمینان دهد که «اسرائیل از حمایت قوی در کنگره برخوردار است.»
وی افزود: هیچ دلار آمریکایی تا زمان به عقب باز گرداندن رای، صرف سازمان ملل نخواهد شد.


واشنگتن اگزماینر نوشت: این اظهارات نشان می دهد که کروز از روز جمعه، زمان رای گیری سازمان ملل، تصمیم گرفته با سناتور «لیندسی گراهام» و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای «کاهش چشمگیر یا حتی حذف حمایت مالی آمریکا از سازمان ملل متحد و نیز بازنگری جدی در حمایت مالی از کشورهای حامی این قطعنامه» همکاری کند.
شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه با 14 رای موافق و تنها یک رای ممتنع اقدام رژیم صهیونیستی در ادامه شهرک سازی ها در کرانه باختری و شرق بیت المقدس را محکوم کرد.


دولت «باراک اوباما» به این اقدام رای ممتنع داد که به نوشته واشنگتن اگزماینر تغییری چشمگیر در سیاست آمریکا فقط چند هفته تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری اش در کاخ سفید بوده است.
این رسانه آمریکایی نوشت: اوباما در سال 2011 قطعنامه مشابهی را وتو کرد اما انتقادها در دولت وی علیه شهرک سازی ها در سال گذشته بشدت افزایش یافت. دولت اوباما همچنین بشدت از کابینه نتانیاهو ناامید شده است و تیم اوباما تا اندازه ای آن را مسئول شکست مذاکرات صلح اخیر صهیونیست ها و فلسطینی ها قلمداد می کنند.
رای ممتنع آمریکا در روز جمعه موجی از انتقادها را از سوی ترامپ، جمهوری خواهان و حتی برخی از اعضای حزب دمکرات برانگیخت.


«چاک شومر» رهبر آینده اقلیت سنای آمریکا از ایالت نیویورک گفت: بسیار ناامیدکننده و گیج کننده است که دولت آمریکا نتوانست این قطعنامه را وتو کند. چنین اقداماتی ما را از صلح در خاورمیانه دورتر خواهد کرد.
لیندسی گراهام نیز روز شنبه فاش کرد که قصد دارد اقداماتی را جهت قطع کمک مالی آمریکا به سازمان ملل پیشنهاد داد مگر این که این قطعنامه لغو شود.


به گزارش ایرنا، «نیوت گینگریچ» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا نیز بشدت از تصمیم اوباما درباره خودداری از وتوی این قطعنامه انتقاد کرد و گفت اوباما با این قطعنامه به تروریست ها «پاداش» داد.
دفتر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جمعه شب لحظاتی پس از تصویب این قطعنامه در بیانیه ای اعلام کرد:«اسرائیل به قطعنامه ای که شورای امنیت روزجمعه (4 دی ماه/24 دسامبر) تصویب کرده و خواستار پایان دادن به شهرک سازی ها شده است، پایبند نخواهد ماند.
مرکز اطلاع رسانی فلسطین نیز امروز یکشنبه گزارش داد، بنیامین نتانیاهو در سخنانی دستور توقف حمایت مالی 30 میلیون شیکل (تقریبا 8 میلیون دلار) از 5 نهاد سازمان ملل را به خاطر حمایت آنها از قطعنامه محکومیت شهرک سازی در شورای امنیت صادر کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    4 2
    چقدر ملت آمریکا بدبخت است که جشن استقلال از انگلستان راسالیانه برگذار میکند در حالیکه نمایندگانش نوکر یک رژیم متجاوز کودک کش که به هیچ اصلی پایبند نیست هستند. روزانه صدها قطعنامه علیه هر کشوری صادر میشود و اسرائیل جعلی خندان است حال قطعنامه ای تصویب شده بی تاثیر بی تحریم بی اجبار و اینگونه نوکران اسرائیل عزا گرفته اند. ملت آمریکا با چشمانی کور در دام اسرائیل اسیرند و هیچ تلاشی برای رهایی نمیکنند اگر سندرز رئیس جمهور بود اسرائیل روزهایبدتری می دید و شاید اندکی ملت امریکا از بردگی در میامد. اینهمه حقارت ازان ملتیست که کشورش را ابرقدرت میداند نه نوکر و برده بهترین لقب در خور ملت امریکاست.
    • یک ایرانی از آمریکا US ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
      2 0
      خیلی ها در آمریکا دنیا رو به همون چشمی می بینند که دلواپسان در ایران می بینند. یعنی باید هر جور که می تونیم با دشمنانمون مبارزه کنیم. در اسراییل که تقریبا همه همینجوری هستند و فکر می کنند همه دنیا علیه یهودیها هستند. مهم فقط حفظ نظامشون به هر قیمتیه. خالا این وسط هر جنایت و حق کشی هم اتفاق بیفته مهم نیست. با این تفاوت که قدرت نظامی و مالی اینها از دلواپسان بیشتره. در کره شمالی و خیلی کشورهای خاورمیانه هم همین وضعیت هست. یعنی دنیا اسیر تندروها شده، از آمریکایی ها بگیر تا دلواپسهای وطنی و اونهایی که به اسم خدا جنایت می کنند.