طبق آمار کدام تیم باید قهرمان این فصل شود؟/ پرسپولیس در پی طلسم‌شکنی!

دور رفت رقابت‌های لیگ شانزدهم در حالی به پایان رسید که پرسپولیس با ۳۲ امتیاز قهرمان نیم‌فصل شد و تراکتورسازی با ۳۰ امتیاز در جای دوم نشست.

به گزارش روزنامه خبرورزشی، نگاهی به تاریخچه این رقابت‌ها طی ۱۵ دوره گذشته نشان می‌دهد که سرخپوشان تهران و تبریز از شانس‌های اصلی قهرمانی این فصل محسوب می‌شوند و دیگر رقبا از شانس چندانی برای قهرمانی برخوردار نیستند.

در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر و طی ۱۵ دوره گذشته ۷ بار تیم‌های قهرمان نیم‌فصل موفق شده‌اند قهرمانی فصل را هم به خود اختصاص دهند و ۸ بار در این امر ناکام بوده‌اند، البته طی ۸ دوره‌ای که قهرمانان نیم‌فصل در کسب قهرمانی فصل ناکام ماندند ۵ بار قهرمانی به تیم دوم نیم‌فصل و ۳ بار هم قهرمانی به تیم سوم نیم‌فصل رسید و هرگز هیچ تیمی که در جمع ۳ تیم برتر نیم‌فصل نبوده موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده‌اند.

به این ترتیب و با ملاک قرار دادن آمار ادوار گذشته لیگ پرسپولیس شانس اول قهرمانی و تراکتورسازی شانس دوم محسوب می‌شوند و دیگر رقبا از شانسی برای قهرمانی برخوردار نیستند. در تمام ادوار لیگ تاکنون سپاهان (لیگ دوم)، فولاد (لیگ چهارم)، استقلال (لیگ پنجم)، سایپا (لیگ ششم)، پرسپولیس (لیگ هفتم)، سپاهان (لیگ نهم) و استقلال خوزستان (لیگ پانزدهم) موفق شدند قهرمانی خود از نیم‌فصل را تا پایان فصل حفظ کنند و تیم‌های استقلال (لیگ اول)، ذوب‌آهن (لیگ سوم)، ذوب‌آهن (لیگ هشتم)، ذوب‌آهن (لیگ دهم)، استقلال (لیگ یازدهم)، سپاهان (لیگ دوازدهم)، پرسپولیس (لیگ سیزدهم) و تراکتورسازی (لیگ چهاردهم) قهرمان نیم‌فصل شوند اما در پایان فصل ناکام ماندند.

اما در بین تمام تیم‌هایی که قهرمان نیم‌فصل نشدند اما توانستند قهرمان لیگ در پایان فصل شوند سپاهان در لیگ یازدهم اختلاف ۶ امتیازی با استقلال را جبران کرد و بعد از آن پرسپولیس در لیگ اول اختلاف ۴ امتیازی خود با استقلال در پایان نیم‌فصل را جبران کرد و این دو تیم با بیشترین اختلاف نسبت به قهرمان نیم‌فصل موفق به کسب قهرمانی فصل شدند اما تاکنون هیچ تیمی با اختلاف بیش از ۶ امتیاز با قهرمان نیم‌فصل موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده است. از بین قهرمانان نیم‌فصل ادوار لیگ هم بیشترین سقوط متعلق به ذوب‌آهن (لیگ سوم) بوده که در پایان فصل به رده چهارم سقوط کرد.

عملکرد ضعیف قهرمانان نیم‌فصل در دور برگشت
پرسپولیس در پایان دور رفت رقابت‌های لیگ شانزدهم در صدر جدول بازی‌ها قرار گرفت و قهرمان نیم‌فصل شد و می‌تواند امیدوار باشد با ادامه همین روند در دور برگشت به مقام قهرمانی بازی‌ها دست پیدا کند اما نگاهی به آمار قهرمانان نیم‌فصل در ۱۵ دوره گذشته بازی‌ها نشان می‌دهد اغلب این تیم‌ها در دور برگشت افت کرده و نتوانسته‌اند به تعداد امتیازات دور رفت دست پیدا کنند و در صورت تکرار چنین اتفاقی برای پرسپولیس قهرمانی این تیم می‌تواند به شدت از سوی تراکتورسازی تهدید شود، طی ۱۵ دوره رقابت‌های لیگ برتر در ۱۰ دوره قهرمانان نیم‌فصل در دور برگشت ضعیف‌تر عمل کرده‌اند، در ۲ دوره عملکرد دور رفت و برگشت قهرمانان نیم‌فصل برابر بوده است و فقط در ۳ دوره قهرمانان نیم‌فصل در دور برگشت بهتر بوده‌اند و جالب‌ اینکه در این ۳ دوره فقط یک بار قهرمان نیم‌فصل در پایان فصل صدرنشین مانده است.

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =