مربی تیم‌ملی: کار با کی‌روش اصلا آسان نیست/ آزادی در ایران مثل اروپاست

اوسیانو کروز، مربی تیم ملی کشورمان که با استفاده از تعطیلات سال نو به پرتغال بازگشته، در مصاحبه با سایت «Sol.sapo» از وضعیت خودش و شرایط تیم ملی کشورمان گفت.

روزنامه خبرورزشی نوشت: سایت پرتغالی با این مقدمه مصاحبه با مربی تیم ملی ایران را آغاز کرد: اوسیانو با استفاده از تعطیلات به لیسبون بازگشته. او در کنار کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران فعالیت می‌کند. کاپیتان سابق اسپورتینگ و تیم ملی همیشه ساکت و آرام است اما در عین حال یک سخنور خوب است.

اوضاع شما در ایران چگونه است؟
در حال حاضر خوب است، حتی می‌شود گفت بسیار خوب است. از نظر نتایج در رده اول گروه بالاتر از کره‌ جنوبی و ازبکستان قرار داریم و تاکنون به تمام اهداف خود بر اساس آنچه برنامه‌ریزی کرده بودیم، رسیده‌ایم.

چرا ایران را انتخاب کردی؟
این به قبل از جام جهانی برزیل بازمی‌گردد. پروفسور کارلوس کی‌روش از من پرسید آیا حاضری در تیم ملی ایران به من کمک کنی و من هم پاسخ مثبت دادم. در آن زمان اسپورتینگ را ترک کرده بودم و پاسخ ساده‌ای بود. پس از آن کی‌روش از من خواست تا جام جهانی ۲۰۱۸ بمانم و قبول کردم و اکنون از بودنم در اینجا راضی هستم. اینجا کارهای زیادی برای انجام دادن دارم.

آیا این بازی زندگی است که شما را در شرایطی کاملاً متفاوت قرار داده است؟
اینجا آن‌طور که مردم فکر می‌کنند، شرایط متفاوت و پیچیده نیست. همان آزادی‌ای که در قلب اروپا وجود دارد، اینجا هم هست. به خصوص ما مردان به هیچ ‌عنوان نمی‌توانیم شکایتی داشته باشیم. شاید در مورد زنان کمی محدودیت وجود داشته باشد.

آیا قصد ماندن در ایران برای زمان طولانی را داری؟
در حال حاضر برنامه‌ریزی ما برای جام جهانی ۲۰۱۸ است و سپس باید ببینیم چه خواهد شد.

در مورد شرایط کار بگویید.
در بین تیم‌های رقابت‌کننده ما شانس اول صعود هستیم، هر چند در شرایط نابرابر رقابت می‌کنیم.

چطور؟
ببینید، ایران با مشکل عدم پول مواجه است. فراموش نکنید ایران تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داشت و این از کیفیت کار کم می‌کند. ما امکانات و اردوی کافی نداریم و بسیاری از مشکلات حل نمی‌شود.

اما به هر حال ایران یکی از قوی‌ترین تیم‌های آسیاست.
از نظر کیفی بله اما شرایط کاری که در دیگر کشورها وجود دارد، در ایران نیست؛ به خصوص در بین رقبای ما امکانات چین و قطر قابل مقایسه با ایران نیست.

آیا تجربیات دوران بازی در کشورهای مختلف به تو در ایران کمک کرده است؟
بله، بله. من فرصت دیدار با بازیکنان مختلف با ذهنیت‌های مختلف را داشته‌ام و این، من را برای حرفه‌ام به عنوان مربی آماده کرده است و سعی می‌کنم از این تجربیات به بهترین شکل استفاده کنم.

شما از کیفیت بازیکنان ایرانی گفتید، آیا این کیفیت قابل مشاهده است؟
بازیکنان ایرانی شور و شوق و تعهد قابل ملاحظه‌ای دارند. آنها همیشه بیش از آنچه که انتظار داریم، عمل می‌کنند. هر بار که آنها در تیم ملی بازی می‌کنند، به اندازه ۲۰۰ درصد از توان خود غرور و افتخار به نمایش می‌گذارند.

روزت را در تهران چطور می‌گذرانی؟
اگر کاری نداشته باشم، در خانه می‌مانم و کارهای خانگی انجام می‌دهم چرا که در خارج از خانه کار چندانی ندارم. زمان کم است و ترافیک خیلی سنگین. فراموش نکنید ایران کشوری ۹۰ میلیونی و تهران شهری ۱۵ میلیون نفری است البته من سعی می‌کنم از زمان لذت ببرم. ایران جذاب است، کشوری با فرهنگ هزاران ساله. ما از ایران باستان صحبت می‌کنیم، اگر به ایران آمدید، ضروری است تخت جمشید و شیراز را ببینید.

همکاری با کارلوس کی‌روش چگونه است؟
کار با کی‌روش به هیچ‌ عنوان آسان نیست. کار زیاد است و شما باید همیشه هوشیار باشید البته کی‌روش در بسیاری از زمینه‌ها به من آزادی عمل داده است. من مسئول دو مربی ایرانی و دو همکار فنلاندی و آرژانتینی خود هستم. البته من از کار با آنها و همکاری با کی‌روش لذت می‌برم.

اما اینجا اخباری از درگیری و مشکلات شما در ایران شنیده شده که باعث شده تا چندین بار مجبور به استعفا بشوید.
ما اینجا در برخی از موارد حمایت می‌شویم اما درگیری دائمی، بخشی از زندگی حرفه‌ای است. به عنوان مثال وزیر ورزش آنچنان که باید از تیم ملی حمایت نمی‌کرد و همین موضوع باعث شد تا به حال ما دو یا سه بار تصمیم به ترک این کار بگیریم. ما در این کار به امکانات و چمن خوب احتیاج داریم. با وجود عدم برخی از حمایت‌ها، ما نتایج خوبی گرفتیم اما معتقدم در صورت حمایت کامل، تیم ملی ایران می‌تواند در صدر فوتبال آسیا و در رده‌ای خوب در سطح جهان قرار گیرد اما برای ما گرفتن جواز صعود به جام جهانی برای دومین بار پیاپی می‌تواند فوق‌العاده باشد.

آیا لیگ پرتغال را دنبال می‌کنی؟
بله، من از طریق ماهواره بازی‌های لیگ پرتغال را دنبال می‌کنم.

آیا مربیگری در لیگ پرتغال هدف آینده‌ات نخواهد بود؟
در حال حاضر هدف اصلی من کمک به کی‌روش برای چهارمین صعودش به جام جهانی است و روی این موضوع تمرکز کرده‌ام.

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =