۰ نفر
۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۷

استنباط و تدبر که در قرآن آمده اعماق فلسفه را نشان می‌دهد. قرآن به ما با این دو کلمه درس فلسفه می‌دهد.

«استنباط» از نظر لغوی یعنی از اعماق زمین آب را به بالا بکشیم و آب به زمین برسد و گیاهان برویند و تدبر یعنی پشتوانه. هر موجودی در عالم پشتوانه دارد. 

این دو کلمه ما را به تدبر و تعمق هر چه بیشتر وا می دارد که عالَم را معقول بشناسیم نه محسوس. فلسفه، معقول کردن عالم هستی است. عالَم، با انسان بیگانه نیست. اگر عالَم در حد محسوس مطرح شود و حکمت به عنوان متاع معرفی شود آن جامعه شر خواهد بود.

منشا شرور در عالم هستی جهل است و اگر جهل نبود شرّی نیز در عالم هستی نبود. نرسیدن به حکمت به نوعی از جهل است. ایران، کهن ترین تاریخ تمدنی جهان را دارد یا در ردیف مهمترین تمدن ها قرار می گیرد.

فرهنگ تمدنی در ملت ایران وجود دارد و بوکوحرام از ایران بیرون نمی آید. از سوی خیلی خوب است که امروز فلسفه رایج شده اما مشکل این است که دقیق خوانده نمی شود. فلسفه هیچ گاه به این اندازه عام و همگانی نبوده است. این یکی از مشکلات امروز ماست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 619518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
    2 2
    سلام استاد، فرموده اید «فلسفه معقول کردن عالم هستی است». راستش من هم یه بار در خبرآنلاین سال پیش مشابه همین را نوشتم و کلی بدوبیراه به من گفتن که تو درک ات از فلسفه، درک بچه دبیرستانی هاست. کاش درباره همین جمله ای که نوشتین توضیح مبسوطی می دادین
  • ستار A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    2 3
    استاد دینانی یکی از ستارگان آسمان ادبیات و فلسفه ایرانی است ، استادی که از زلال وجودش با حکمت و درس انسانیت و واقع بینی ، تشنگان معرفت را سیراب میکند
  • محمد IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    4 0
    خداوند سلامتی و عمر طولانی برای استاد دینانی عنایت فرماید. تقاضا میشود موضوع با زبان ساده تری توضیح بیشتر داده شود.