صحبت های مهم دبیر جشنواره فجر / سه چهار فیلم در بخش سودای سیمرغ در رزرو هستند

محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته درباره فیلم‌های راه نیافته به بخش سودای سیمرغ صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه «هفت» شامگاه جمعه 17 دی ماه با موضوع سینمای وحشت و با حضور محمدحسین لطیفی روی آنتن رفت.

محمدحسین لطیفی، کارگردان فیلم سینمایی «خوابگاه دختران» ابتدا درباره علت ضعف ژانر وحشت در سینمای ایران گفت: «طبق آمار ما هر 2-3 سال یک بار یک فیلم در این ژانر تولید کرده ایم. واقعیت این است که بشر احساسات مختلف دارد. از ترس تا خنده و طنز. لذا اگر سالی یکی دو فیلم خوب در ژانر وحشت تولید شود، قطعا مخاطب نیز همراه می شود و می بیند.»

او درباره موفق نبودن این ژانر در ایران گفت: «عدم موفقیت ژانر وحشت در سینمای ایران را به علت عدم موفقیت فیلم هایش می دانم. چون مرگ فیلم ترسناک، زمانی است که مخاطب بجای ترس به آن بخندد. علت این عدم موفقیت، پیش از هرچیز به قصه و داستان بازمی گردد. اما در مرتبه های بعد به تکنیک ها و ابزارهایی برمی گردد، که در سینمای دنیا وجود دارد و فرد نیز تست و تجربه های فراوانی شده است. اما در ایران اینگونه نیست.»

لطیفی در ادامه بیان داشت: «عموما حتی فیلمسازهای فرنگی ما که در آنسوی آب زندگی می کنند و به بازیگران مطرحی دسترسی دارند، زمانی که می خواهند در فیلم شان به ترس واقعی دست یابند، به سراغ بازیگران تازه می روند و آدم ها را به گونه ای می آوردند که شما فکر می کنید خودتی. یعنی باورپذیر شوند و به پیشینه آن رجوع نکنید.»

 

این کارگردان افزود: «از نظر من مهمترین مشکل ژانر وحشت در سینمای ایران، فقدان آثار جدی در حوزه ادبیات وحشت در ایران است. واقعیت این است که سرمایه و تکنیک بدست آوردنی است و می توان حل کرد. اما قصه و داستان که کننده یا کارگردان را بتواند وسوسه کند، بسیار کم است. بسیاری از نوشته هاس ترسناک نویسندگان ما شوخی و طنز است. نویسنده ای که شب خود بتواند از نوشته خود با آسودگی بخوابد، پس خوب ننوشته است. نویسنده باید با بحران و دلهره زندگی کند تا بتواند چنین بنویسد. باید خود باور کند.»

مهمترین بخش برنامه «هفت» شب گذشته به گفت و گوی بهروز افخمی با محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اختصاص داشت.

او در ابتدای صحبت‌هایش به تغییرات جدی این دوره اشاره کرد و گفت: «بخش آرای مردمی امسال برای نخستین بار از طریق سایت اینترنتی برگزار خواهد شد. صندوق‌های رای دیگر جمع آوری می شود. از این سایت در نشست خبری رونمایی خواهد شد. فروش بلیت برای مخاطبان شهرستانی از طریق همین سایت جشنواره صورت خواهد پذیرفت. همچنین امسال یک سیمرغ به آرای مردمی تعلق خواهد گرفت که از میان 44 فیلم راه یافته به بخش چشم انداز سینمای ایران انتخاب خواهد شد و به برگزیدگان دوم و سوم آرای مردمی نیز جایزه می‌دهیم. همچنین سیمرغ بهترین فیلم کوتاه به تصمیم رئیس سازمان سینمایی به جشنواره اضافه شد. نمایشی برای فیلم های کوتاه نخواهیم داشت اما یک جایزه از میان آثار برگزیده جشن خانه سینما و جشنواره بین المللی فیلم کوتاه اهدا می شود. هرچند این تصمیم با نگاه حمایتی گرفته شده است، اما به هر حال جشنواره فجر نیز بضاعتی دارد.»

 

حیدری همچنین درباره کاخ جشنواره و حضور اهالی رسانه اظهار داشت: «این قول را خواهم داد که امسال در کاخ رسانه ها فضای حرفه ای را شاهد خواهیم بود. برج میلاد محل حضور اهالی رسانه، منتقدین و صاحبان آثار است و ما کسی دیگر را در برج میلاد نخواهیم داشت. دیگر در برج میلاد مراسم فرش قرمز و دیدار با عوامل فیلم نخواهیم داشت و برج میلاد تنها محل تماشای فیلم برای اهالی رسانه خواهد بود. مراسم فرش قرمز و دیدار با عوامل فیلم به پردیس ملت منتقل خواهد شد.»

دبیر جشنواره سی و پنجم تصریح کرد: «جشنواره امسال یک روز زودتر یعنی 9 بهمن ماه در برج میلاد محل اهالی رسانه برگزار خواهد شد. یعنی به مدت 11 روز و از ساعت 13:30 ظهر به بعد نمایش آثار آغاز می شود و صبح ها نمایشی نخواهیم داشت. نشست های خبری امسال همگی بعدازظهرها و پس از نمایش آثار در برج میلاد برگزار خواهد شد. به احترام شب وفات در 22 ام بهمن ماه، مراسم اختتامیه جشنواره در 21 بهمن ماه و شب 22 ام بهمن برگزار خواهد شد. همچنین مکان افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر در برج میلاد خواهد بود. در جشنواره زمانی اتفاق خوب خواهد افتاد که همه اهالی رسانه و سینما دست به دست هم دهند تا از انتشار اخبار غیررسمی و شایعات جلوگیری شود.»

محمد حیدری، درخصوص شیوه انتخاب هیئت انتخاب نیز گفت: «با احترام به همه هنرمندان سینمای ایران، هیئت انتخاب جشنواره کاملا مستقل این فیلم ها را انتخاب کرده است و نظرات خود را درباره مجموعه محتوا، موضوع و کیفیت فیلم‌ها اظهار کرده اند. طبیعتا فیلم ها باتوجه به چارچوب جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، انتخاب شده اند.»

او با اشاره به فیلم‌های راه نیافته به این دوره از جشنواره افزود: «فیلم «هجوم» شهرام مکری را ندیده ام، اما فیلم آقای عیاری «کاناپه» بیشتر به دلیل محتوا و موضوع فیلم مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه تصمیم جشنواره باید قاطع و سریع باشد، به دلیل شرایط خاص این فیلم، تصمیم گیری درباره آن نیاز به ورود مراتب بالاتری داشت و ما به آنها موکول کردیم. فیلم «یواشکی» رضا درمیشیان اصلا به جشنواره نرسید و ارائه نشد. همه فیلم هایی که در جشنواره امسال شرکت کردند و مورد ارزیابی قرار گرفتند، دارای پروانه ساخت بودند. فیلم آقای درمیشیان گرچه پروانه ساخت داشت اما نسخه ای به جشنواره ارائه نداد.»

او اظهار داشت: «سه چهار فیلم در حالت رزرو هستند و باتوجه به نظر هیات انتخاب تصمیم گیری درباره آنها در روزهای آینده مشخص خواهد شد که ممکن است طبق فراخوان اعلام شده تعداد آثار تا 33 فیلم افزایش یابد. از جمله فیلم سینمایی «آباجان» هاتف علیمردانی جزو فیلم های رزرو است که ممکن است به لیست اضافه شوند. فیلم هایی مثل «خانه کاغذی» یا «بوف کور» و... به انتخاب هیات انتخاب پذیرفته نشده است و باید منتظر ماند دید در بخش چشم انداز ورود می کنند یا خیر. فیلم «شعله ور» آقای نعمت الله درصورت ارائه نسخه کامل فیلم، به دلیل حضور فیلم دیگرشان در بخش مسابقه، در بخش چشم انداز سینمای ایران حضور دارند. تنها فیلمی که مسئله محتوایی و موضوعی درباره آن مطرح بوده است و مراجع بالاتر باید درباره آن تصمیم بگیرند، فیلم آقای عیاری «کاناپه» است که در روزهای آینده مشخص خواهد شد.»

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در خصوص شایعه فشار برخی نهادها برای کنار گذاشتن فیلم هایی با مضامین داعش گفت: «درباره فیلم «هیهات» با موضوع تحولات سوریه که در سال گذشته ارائه شد، در ابتدا 2 اپیزود آن توسط هیات انتخاب دیده شد و هیات انتخاب گفتند این فیلم کامل نیست و نیاز به اپیزودهای دیگر آن است. اما وقتی دو اپیزود بهتر فیلم ارائه شد که ما فیلم های بخش مسابقه را اعلام کرده بودیم و امکان افزودن فیلمی را نداشتیم. امسال نیز فیلم «سرگشته» با موضوع تحولات منطقه و داعش ارائه شد، اما با تصمیم هیات انتخاب از کیفیت لازم برخوردار نبود و انتخاب نشد. هیچ کس به ما هیچ سفارشی نکرده است و هیچ مسئله بیرونی نیست. نه پارسال و نه امسال هیچ توصیه و سفارشی برای فیلمی از بیرون به ما نشده و این لیست، به سلیقه این هیات انتخاب است.»

او افزود: «امسال معدل سطح کیفی آثار، خیلی بهتر از سال گذشته است. اما به هر حال کار داوری در جشنواره فجر، کار بسیار سختی است برای آنکه ما قاعده ورود را می پذیریم، اما به هر دلیل نتیجه را نمی پذیریم.»

در برنامه شب گذشته «هفت» فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» نیز با حضور آرش خوشخو و طهماسب صلح جو مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نکته جالب در ابتدای این بخش صحبت‌های صلح جو درباره فراستی بود که گفت: « بدون تعارف جای مسعود فراستی در این میز نقد خالی است. منتقد مناسب برای یک برنامه تلویزیونی فراستی است. قدرش را باید دانست!»

آرش خوشخو در ادامه درباره این فیلم سینمایی گفت: «فیلم برای پیشبرد درام خود دست به دوپینگ می زند. بیماری حامد بهداد به لحاظ شخصیتی دوپینگ در فیلم است.»

خوشخو همچنین گفت: « دیگر وقت آن رسیده که درام های عاشقانه ایرانی به عروسی ختم شوند. مردم از این همه فراق خسته شدند.»

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =