۴۸ ساعت بحرانی پلاسکو به روایت معاون شهردار و عضو شورای شهر

برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور صبح شنبه دوم بهمن ماه میزبان مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و اقبال شاکری عضو شورای شهر تهران بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای برنامه رشیدپور از حسینی خواست، با توجه به تحصیلات مرتبطش با عمران و ساختمان‌سازی، در مورد اتفاقی که در ساختمان پلاسکو رخ داد، توضیح دهد. حسینی گفت: «آنچه در این ساختمان اتفاق افتاد، شبیه همان شرایطی بود که در سقوط برح‌های دوقلو در آمریکا اتفاق افتاد. این سازه فولادی بعد از تحمل نیم ساعت گرما مقاومت خود را از دست می‌دهد. از آنجا که آتش در طبقات بالا بوده ستون‌ها دچار ریزش شده است و تمام سقف طبقات این ساختمان 17 طبقه روی هم افتاده است. ساختمان پلاسکو اولین ساختمان اسکلت فلزی شهر تهران بوده است و بعد از سقوط آهن‌آلات مثل ماکارونی به هم پیچیده شده بود و آواربرداری در این شرایط کار تخصصی است. در عین حال با توجه به امکانات محیطی و اینکه دو طرف، ساختمان‌های فرسوده بودند آواربرداری سخت می‌شد.»

او در پاسخ به اینکه خبر منتشر شده در مورد ریزش ساختمان کناری صحت دارد، گفت: «ما از جبهه پشت سرگرم کار بودیم، نمای این ساختمانی که اشاره کردید از جلو سالم بود و از پشت تخریب شده بود، ما ترجیج دادیم با نظر مستقیم دادستان تهران آن آوار را برداریم و با اتصال دو جبهه شمالی و جنوبی سعی کردیم یک پهلو به پهلوی کار اضافه کنیم.»

شاکری هم سخنان خود را با تاکید براینکه تحصیلات او هم مرتبط با ساختمان‌سازی است، گفت: «من هم هم‌رشته شما و آقای دکتر هستم و در مدت 48 ساعت گذشته همراه دوستان بودیم. ساختمان‌ها در مرکز شهر تهران از ایمنی لازم برخوردار نیستند. در بازدید‌ها، این‌های اخطار لازم برای ایمن‌سازی داده می‌شود، اگر توجه نشود نتیجه این می‌شود که یک حادثه مثل آتش‌سوزی در بعضی مواقع جلوگیری می‌شود و زمانی موجب فرو ریختن ساختمان می‌شود.»

او در مورد اخطارهایی که به مالکان ساختمان پلاسکو داده شده، گفت: «در این چند روز مدارک را بررسی کردم و دیدم در چهار سال گذشته هفت و هشت بار اخطار داده شده است. بعضا لیست‌های ارائه شده هم دیده‌ایم که پلاسکو عضو آن بوده است.»

او در مورد ضمانت اجرایی این تذکرها گفت: «گاهی اوقات اختیارات با امکان اجرا متفاوت است، آن‌جاست که پای مجری و احکام قضایی به میان می‌آید. در مورد ساختمان علا‌ء‌الدین یک سال و نیم تا دو سال طول کشید تا با وجود حکم تخلیه بتوانیم ایمنی‌سازی را انجام دهیم.»

او با تاکید براینکه برای مدیریت بحران نیاز هست تا مدیریتی یک پارچه وجود داشته باشد،‌گفت: «در این دو روز همکاری بسیار گسترده‌ای را مشاهده کردیم، نه تنها از سوی مسئولان بلکه از اطراف کشور. ما برای پیشگیری نیاز به کار قبل از این ماجرا داریم. برای پیشگیری در شهر تهران نیاز به مدیریت یک پارچه شهری داریم و همه باید دستورات یک مدیر را عملی کنند.»

 حسینی در پاسخ به این سئوال رشیدپور که در چنین شرایطی آیا فرماندهی واحد شهری وجود دارد یا نه، گفت: «من هفت سال رئیس ستاد بحران مدیریت شهری بودم و بر این اساس تا حدودی اطلاعات دارم. شهردار تهران در این مدت در صحنه حاضر بود. براساس مصوبات مدیریت بحران کشور و شهرداری، رئیس مدیریت بحران شهردار تهران هست و او شبانه‌روز آنجا حضور دارد. باقی افراد و امکانی که به کمک شهرداری تهران آمد، توانایی‌هایی بود که به صورت ستادی نیاز داشتیم، شهرداری تهران به تنهایی می‌تواند از عهده کار خودش بر بیاید.»

در واکنش به این سخن حسینی، رشیدپور، از او پرسید اگر می‌تواند به تنهایی از عهده کار خودش بربیاید، چرا جرثقیل یا هلی‌کوپتر از جاهای دیگر گرفت، گفت: «تمام این امکانات و لوازم امکانات سازمان آتش‌نشانی و پیمانکاران خود شهرداری داشتند. در موارد خاصی البته نیاز داشتیم که این امکانات را از دوستان گرفتیم.»

او با تاکید براینکه از ایرانی بودن «کیف» می‌کند، گفت: «پیمان‌کار گودبرداری شهر تهران بیل مکانیکی خود را برداشته آورده است تا به هموطنان خود کمک کند و هیچ نگاه مالی ندارد. من برای همین کیف می‌کنم ایرانی هستم.»

رشیدپور خطاب به حسینی این سئوال را مطرح کرد ازنگاه او شهردار تهران در حوزه بحران باید فرمانده قاطع باشد؟ آیا ضمانت اجرایی در اختیار شهرداری است، و شاکری چنین پاسخ داد: «در حوادث باید صف‌بندی را رعایت کنیم که کی فرماندهی می‌کند و کی لوجستکی عمل می‌کند. وقتی کسی مسئولیت میدانی را می‌پذیرد بقیه در ستاد باید کنارش باشند. این اتفاق حادثه نادری است و در آمریکا سه ماه طول کشید تا بعد از فروریختن برج‌های دوقلو وضعیت به حالت عادی برگردد.»

رشیدپور تاکید کرد حجم برج‌های دوقلو با ساختمان پلاسکو قابل مقایسه نیست و حسینی سخنان خود را چنین ادامه داد: «همین هم برای کشور ما بزرگ بود.»

شاکری در پاسخ به این سئوال که چه کسی باید بر اجرایی کردن تذکرها نظارت کند، گفت: «در کمیسیون ماده 100 سه نماینده هست و قاضی هم حضور دارد و حکمی که تعیین می‌شود باید اجرا شود، اما اجرای همین احکام کمیسیون ماده 100 هم بسیار دشوار است تا جایی که پای قوه قضاییه و نیروی انتظامی به میان نیاید، معمولا کار پیش نمی‌رود.»

او برای توضیح بیشتر این مساله از ساختمان علا‌ء‌الدین مثال آورد و گفت: «انتشار فیلم‌هایی از تخریب علاء‌الدین در شبکه‌های مجازی واکنش مردم را به همراه داشت و کار کمی عقب افتاد، اما واقعیت این بود که آن ساختمان اشکال داشت و حالا همین عقب افتادن‌ها هزینه بسیار بالایی را برای پیمانکاری که در طبقه بالای ششم مشغول به کار هست به وجود آورده ست. ما برای اجرای احکام نیازمند هماهنگی و همدلی هستیم.»

رشیدپور برداشت خود را از سخنان شاکری چنین بیان کرد که طبق گفته او برای اجرای احکام براساس برداشت افکار عمومی مصلحت‌سنجی صورت می‌گیرد و شاکری چنین پاسخ داد: «حکم اگر از سوی ضابط قضایی داده شود باید اجرا شود و دیگر مصلحت ندارد.»

رشیدپور برنامه را با طرح این پرسش که چرا در حادثه‌ای اینچنین آمار بارها از سوی خود مسئولان حاضر در صحنه اعلام و بعد تکذیب می‌شود، از شاکری خواست تا این موضوع را توضیح دهد: «بعد از استقرار تیم‌های مختلف سخنگوی آتش‌نشانی به عنوان مسئول برای اطلاع دادن انتخاب شدند. اطلاعات از طریق سخنگو اعلام می‌شود و مرجع فقط سخنگو است.»

حسینی نیز این مورد گفت: «در سال 83 به واسطه زلزله‌ای که در تهران حس شد، مردم چند شب ترسیدند در پارک‌ها ماندند. برخی در آن زمان از خارج کشور این مساله را هدایت می‌کردند. واقعیت این است که وقتی بحرانی رخ می‌دهد باید اطلاع درست و به موقع داده شود و کسی که در صحنه است بهترین اطلاعات دارد. در مورد خبرهایی که گفتید تکذیب شد باید دید که اصلا نقل قولی که از سوی سخنگوی آتش نشانی در رسانه‌ها منتشر شد از قول او صحیح نقل شده است یا نه. نقل قول اشتباه هم از او درج شده بود. فضای رسانه مجازی کنترل دقیق نیاز دارد.»

رشیدپور در پاسخ به این گفته حسینی گفت: «شما رسانه‌ها را متهم کردید، اما عملا در دادن آمار اشتباه مقام‌های مسئول دست کمی نداشتند.  چون رسانه‌ها خبرهای خود را از قول مقام‌ها ذکر می‌کردند.»

حسینی در پاسخ گفت: «دادن اطلاعات لازم است و باید از سوی یک فرد انجام شود. خبرنگاران از افراد مختلف نقل قول می‌خواهند خبر هر چه داغ‌تر بهتر. صداوسیما آنجا حضور 24 ساعته داشته است و تصویر زنده از اتفاقات داشت.»

رشیدپور گفت: «خبر صداوسیما هم به واسطه همین اطلاعات داده شده در محل بعد از آنکه منتشر شد، تکذیب شد.»

حسنی گفت: «خود حادثه هم نادر است. این‌ها قابل حل است و نباید آن را پیچیده کنیم.»

حسینی:‌خیلی بهتر از قبل شده است و مانورها انجام می‌شد و همان مانورها باعث می‌شود آب و فاضلاب آنجا باشند،

حسینی همچنین در مورد این موضوع که احتمال حضور افرادی در طبقه زیرین ساختمان وجود دارد، گفت: «برای همین موضوع از ساختمان کناری نقب زدیم. وقتی 17 طبقه روی هم افتاده هیچ فضایی نمانده است. از نظر تئوری این احتمال خیلی کم است. دمای هوا در آنجا بسیار بالاست و مواد قابل اشتعال زیاد است و به محض  مواجهه با هوا می‌سوزد.»

شاکری در پایان بحث گفت: «این باید درس عبرتی باشد برای ما و مسئولان. ما پیشگیری را اولویت می‌دهیم. موضوعات اساسی که زندگی مردم هر روز با آن‌ها سر و کار دارد باید سامان بیابد. مردم از این بازی‌های سیاسی خسته می‌شوند. به خصوص وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد. مردم برای آتش نشان‌ها شمع روشن کردند و پویش ارسال نکردن عکس آتشنشانان را راه انداختند. در دو روز گذشته کمپین ارسال نکردن طنز را راه انداختند. مسئولان باید به مردم خدمت کند.»

رشیدپور با قطع سخن شاکری گفت، این حرفی است که همه مسئولان از جناح‌های مختلف می‌گویند و شاکری چنین پاسخ داد: «عملکردها شاخص است و می‌توان اندازه‌گیری کرد و فهمید هر کسی در حوزه خودش چطور کار کرده است.  نمی‌خواهیم شوی سیاسی راه بیندازیم. بهترین چیزی که می‌توانیم استفاده کنیم، مدیریت مردم عزیزی که هر جا لازم بوده است، آمده‌اند. ما در زمینه  مدیریت بحران باید از این اتفاق درس عبرت بگیریم.»

حسینی در پاسخ به این سئوال که با توجه به وضعیت پلاسکو، شهر تهران چقدر آمادگی برای مواجهه با بحران دارد، گفت: «خیلی بیشتر باشد تلاش کنیم. نمی‌توان با یک انتگرال گیری از وضعیت پلاسکو، شرایط را در مورد کل شهر تهران گفت، اما در مدیریت بحران که یک چرخه است، مهمترین فاز آن پیشگیری است. قبل حادثه باید مشکلات را حل کنیم. برای یک زلزله چهار ریشتری ر تهران آماده باشیم تا بتوانیم با زلزله 7 ریشتری برخورد کنیم. این آمادگی را باید از خودمان شروع کنیم.»

رشیدپور در ادامه خطاب به شاکری گفت شورای شهر را باید پر از متخصصان شهری کنیم تا من هنرمند و شاکری چنین پاسخ داد: «در مورد اعضای شورای شهر رای مردم تعیین‌کننده است، هر کسی که وارد شورای شهر می‌شود خدمت به این مردم و حمایت از طرح‌هایی که زندگی مردم را کمک می‌کند باید در اولویت قرار دهد. برخی با تخصص خود و برخی با محبوبیت خود می‌توانند این کار را انجام دهد.»

رشیدپور تاکید کر: «شورای شهر جای خرج کردن تخصص است نه اعتبار.»

معاون شهردار تهران نیز صحبت خود را چنین پایان داد: «کتاب بخوانیم. به عنوان یک معلم این را می‌گویم ک بیشتر کتاب بخوانیم حیلی از مشکلات آنجا قابل حل است.»

در این برنامه همچنین نماینده بیمه ایران با حضور روی خط تلفنی برنامه این امیدواری را به صاحبان اموال ساختمان پلاسکو داد که دارندگان بیمه ایران با حمایت‌ها این شرکت مواجه خواهد شد و می‌توانند با مراجعه سریع به نمایندگی این بیمه در خیابان فردوسی امور لازم را انجام دهند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیا IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    7 0
    تنها توانایی شورای شهر با توجه به مدارک تحصیلیشان، مدیرت در حوزه کشتی و وزنه برداری، مدیریت سینما ها.
    • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      0 0
      توانایی دریافت خونه های میلیاری یادتون رفت.......
    • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      0 0
      در این حوزه ها هم بعید می دونم توانایی داشته باشند. مثلا کشتی گیر بودن ممکنه شرط لازم برای مدیریت حوزه ای در کشتی باشد اما بی تردید شرط کافی نیست و چیزهای مهمتری مثله دانش مدیریت و افزون بر اون تجربه و کارآمدی هم لازم است
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    0 0
    در یک پاراگراف مانده به انتهای این گزارش از قول معاون شهردار می خوانیم:«به عنوان یک معلم این را می‌گویم ک بیشتر کتاب بخوانیم حیلی از مشکلات آنجا قابل حل است.» برنارد شاو جمله معروفی دارد که از این قرار است: «آنان که توانایی دارند انجام می دهند و آنان که از پس کاری بر نمی آیند درس می دهند.» اگرچه که تردید دارم ایشان معلم خوبی هم باشند ولی توصیه می کنم به همان معلمی شان برسند و کار مدیریت شهری را به اهلش و کسانی که از پس آن بر می آیند بسپارند. البته ایشان مشت نمونه خروارند و خطاب من به خیلی از کسانی است که بواسطه رابطه و نه توانمندی پست های مدیریتی را اشغال کرده اند و هر خسارت به بار می آورند