آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی گفت : " آیت‌الله میرزا جواد تهرانی، در سخن گفتن با مخالفت، حتی مخالفانی مانند پاپ و بها و کسروی، آن چنان ادب اسلامی را رعایت می‌کرد که تحمل ادب او ما را به شگفت می‌آورد . "

به گزارش سرویس اندیشه خبرآنلاین، آیت‌الله‌العظمی سبحانی با صدور بیانیه‌ای به مناسبت برگزاری کنگره بزرگداشت آیت‌الله میرزا جواد تهرانی، او را عالم ربانی، مفسر گرانسنگ و نمونه کامل اخلاق و فضایل خواند.

آیت الله سبحانی گفته است : " سخن گفتن درباره شخصیت‌های بزرگ و فرهیخته که علوم و دانش‌های اسلامی را در خود جای داده و به فضایل اخلاقی و سجایای انسانی آراسته شده‌اند، آن هم در یک فرصت کوتاه بسیار مشکل است، زیرا هر برگی از حیات علمی و اخلاقی آنان برای خود سخنی می‌طلبد و لذا ما فقط به گوشه خاصی از زندگی ایشان اشاره می‌کنیم و آن، اسوه و الگو بودن فقید سعید در زندگی علمی و اجتماعی است.

ایشان عنوان کردند : "امروز برای هدایت مشتاقان راه کمال و فضیلت راه‌های فراوانی هست، اما یکی از آن راه‌ها وجود الگوی مجسم در جامعه انسانی است که زندگی آنان می‌تواند برای همگان سرمشق، و عملا هدایت‌گر باشد.قرآن مجید، پیامبر گرامی(ص) را اسوه می‌خواند و می‌گوید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» پیامبر(ص) نمونه بارز کمال و جمال حق در جامعه، رفتار او نیز به سان گفتارش، راهنما و هدایت آفرین بود. عالم ربانی، مفسر گرانسگ، مرحوم آیت‌الله میرزا جواد آقا تهرانی به حق نمونه کامل اخلاق و فضایل و برجستگی بود. گوینده این سخن که با چند نخ خواسته است در ردیف خریداران یوسف قرار بگیرد، قریب چهار ماه در مجلس خبرگان نخست در سال 58 با ایشان مأنوس بوده و از نزدیک کمالات معنوی و روح بلند او را احساس می‌کرد. "

وی افزود : " آیت‌الله تهرانی در عین بهره‌گیری از عالمان معاصر خود چه در نجف اشرف و چه در مشهد مقدس، از عالم بالا نیز فیوضات و یافته‌هایی داشت و مصداق بارز «عباد ناجاهم فی فکرهم و کلهم فی ذات عقولهم» بود، و لذا این نورانیت در سخنان و نگارش‌های او ، کاملا هویدا است. او در عین حالی که از برون کسب آگاهی کرده ولی از درون نیز حقایقی را درک نموده است، و در سایه پیمودن راه عبودیت و بندگی و مهار نفس، سراپا تسلیم اوامر الهی بود و می‌کوشید که لحظه‌ای از یاد حق غافل نباشد و در حقیقت نشانه‌های پرهیزکاران در او جلوه‌گر بود و مصداق گفتار امیر مؤمنان(ع) به همّام به شمار می‌آمد که: «غضو ابصارهم عما حرم‌الله علیهم و وقفوا اسماعهم علی العلم النافع لهم. هم و الجنة کمن قد رآها و هم فیها منعمون و هم و النار کم قد رآها و هم فیها معذبون».

فقید سعید در سخن گفتن با مخالفت، حتی مخالفانی مانند پاپ و بها و کسروی، آن چنان ادب اسلامی را رعایت می‌کرد که تحمل ادب او ما را به شگفت می‌آورد و این خود برای همه درسی است آموزنده و اسوه‌ای است که باید از آن پیروی کنیم و در عین این‌که از عقاید خود سر سوزنی کنار نرویم، در عین حال احترام طرف را حفظ کنیم تا سخن ما نافذ باشد. "

کد خبر 62903

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین