نخست‌وزیری که کسی دوستش ندارد/ در خدمت و خیانت «رییس الوزرا»

ایسنا نوشت: کارگردان مستند «رییس الوزرا» در آستانه نمایش مستندش در برج میلاد نوشتاری را منتشر کرد.

سید محمدرضا هاشمیان در متن این نوشتار آورده است:

«بیش از شصت سال از مرگ قوام می‌گذرد. سیاست‌مردی مدفون در زیر آوار سیاسی سی‌تیر که تا سال‌ها آوردن نام او تابو محسوب می‌شد. این پایان تلخ و غم‌انگیز مردی بود که در صحنه قهرمان پروری مردم ایران جایگاهی نداشت و آنطور که می‌بایست، دیده و شنیده نشد.

قوام در دو حکومت قاجار و پهلوی، پنج‌بار به نخست‌وزیری رسید، اما با اینکه کمک بزرگی به حفظ استقلال و کیان مملکت کرد، مانند مصدق دوست داشته نشد و خدماتش مانند امیر کبیر به چشم نیامد. سال‌ها تاریخ‌نگاران مختلف در تقابل با یکدیگر تصویر متناقضی از قوام ترسیم کردند و او را گاه خائن و گاه خادم نامیدند. اما در واقعیت قوام که بود و چه کرد؟

مستند «رئیس الوزراء» بنای آن را ندارد که از قوام قهرمان بسازد، اما تلاش کرده گوشه مغفول مانده از تاریخ ایران را که قوام نقش مهمی آن را بر عهده داشته را پیش روی تماشاگران بگذارد.

منابع آرشیوی بکر و تصاویر دیده نشده از حضور قوام در مسکو، دفاع جانانه حسین اعلا در سازمان ملل، خروج ارتش سرخ از ایران، تصاویری از سلطه دموکرات‌ها بر آذربایجان و حکومت خودخوانده پیشه‌وری در تبریز از نقاط قابل اتکاء فیلم است و روایت فیلم از چهار منظر روسی، انگلیسی، ترکی و آمریکایی، ساختار جدید روایی را در مستند پیش چشم مخاطبان می‌گذارد. در نهایت این چهار اپیزود را صدای دلنشین مجید برزگر شنیدنی و دیدنی کرده است.

همه این‌ها ضد قهرمانی را پیش روی تماشاگر می‌گذارد که زیرکانه توانسته کشور را از ورطه بحران‌های بین‌المللی برهاند و نام خود را در تاریخ سیاسی ایران ثبت نماید، تا بدانجا که هیچ مخاطب آگاه امروزی نمی‌تواند نقش بی‌بدیل قوام را نادیده بگیرد.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =