بقایای ظرف سفالی با قدمتی هفت هزار ساله با تصویری از صلیب شکسته در بلغارستان کشف شد.

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان بلغارستانی در جریان کاوش‌های خود در مقبره‌ای هفت هزار ساله در محوطه‌ی تاریخی آلتیمیر در نزدیکی شهر وراتسا در شمال غربی این کشور، موفق به کشف قطعاتی از یک ظرف سفالی شدند که به روی آن علامت صلیب شکسته که به عنوان نماد نازی‌ها شهرت دارد، به چشم می‌خورد.

به گزارش آرکئولوژی نیوز، قدمت نماد صلیب شکسته به دوره نوسنگی و هندباستان باز می‌گردد و در هزاره‌های بعدی نیز توسط رومیان باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در حدود سه هفته قبل نیز، مقامات پلیس بلغارستان از کشف دو محموله ارزشمند آثار تاریخی شامل دهها ظرف سرامیکی ارزشمند، صدها سکه ارزشمند رومی، مجسمه‌های برنزی از تمدن‌های روم و یونان باستان و چندین شیپور در شهر صوفیه پایتخت این کشور و شهر استارا زاگورا در شرق بلغارستان خبر دادند.

کارشناسان فرهنگی، کشف این دو محموله را از بزرگ‌ترین کشفیات آثار تاریخی توسط پلیس یکی از کشورهای قاره اروپا می‌دانند.

هرچند بلغارستان کشوری غنی از نظر داشتن محوطه‌های تاریخی است، ولی بیش‌تر محوطه‌های این کشور بدون حفاظت به حال خود رها و به منبع درآمد قاچاقچیان آثار تاریخی تبدیل شده‌اند.

کارشناسان برآورد کرده‌اند در بلغارستان بین 30 تا 33 هزار نفر به کاوش غیرقانونی در محوطه‌های تاریخی و قاچاق آثار کشف‌شده مشغول‌اند و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. کارشناسان دلیل اصلی این امر را نبود حفاظت کافی از محوطه‌های تاریخی بلغارستان و وجود معضل بی‌کاری در برخی مناطق این کشور می‌دانند.

کشور بلغارستان روی قسمتی از قاره‌ی اروپا واقع شده است که از حدود 4000 سال پیش از میلاد مسیح (ع) تا سه قرن بعد از میلاد مسیح (ع) زیستگاه مردمی از فرهنگ‌های مختلف بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 63281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =