روزنامه آرمان نوشت: حجت‌الاسلام حجتی‌کرمانی اخیرا با لباس روحانیت بدون عبا در مراسمی حضور یافت و خاطره‌ای از نگاه شهید آیت‌الله بهشتی مطرح کرد.

 وی بیان کرد: آیت‌الله بهشتی در مراسم هایی که در آلمان شرکت می‌کردند عبا نمی‌پوشیدند و به همین دلیل عده‌ای بهانه کرده و می‌گفتند او تحت تاثیر کشیش‌های مسیحی و به تقلید از آنها عبا نمی‌پوشد ولی درواقع شهید بهشتی معتقد بود که عبا در لباس سنتی روحانیون ایران جایی ندارد.

وی افزود: یک‌بار هم در مجلس خبرگان قانون اساسی که اصولا شاگرد پرحرفی بودم؛ می‌خواستم مجدد صحبت کنم ولی هنگام برخاستن عبایم افتاد و دنبال آن می‌گشتم، آقای بهشتی که رئیس مجلس بود آنجا هم گفت که با عبایت کاری نداریم و صحبت کن و من هم بدون عبا سخنرانی کردم.


از هم‌لباسان خود هم می‌پرسم که واقعا این عبا چه استفاده‌ای دارد؟

حجتی کرمانی سپس شعری از هوشنگ ابتهاج خواند و تاکید کرد که با نگاهی کنایه‌ای این شعر امروز می‌تواند به شهید بهشتی اشاره داشته باشد. یعنی ما همچنان دست به دامان شهید بهشتی هستیم و دردی‌کشانی هستیم که ساقی خود را از دست داده‌ایم، ولی دست از دامن او نکشیده‌ایم.

او همچنین خاطراتی از کلاس‌های درس شهید آیت‌ا... بهشتی تعریف کرد و این که آیت‌ا... مصباح یزدی به نوعی شاگرد اول آن کلاس‌ها بوده و همین‌طور همراهی شهید بهشتی با مرحوم بازرگان و سحابی را در مراسم عرض تسلیت رحلت آیت‌ا... بروجردی را مطرح کرد. حجتی کرمانی درباره نقش آیت‌ا... بهشتی در معماری جمهوری اسلامی یادآور شد: برخی درباره گفته‌ها نسبت به نقش شهید بهشتی در انقلاب ایراد می‌گیرند که او در آلمان بوده و به زندان نرفته و شکنجه نشده است.

واقعیت این است که ما در انقلاب اسلامی دو مرحله مهم داشتیم، اول مرحله ویرانگری رژیم شاه و دوم سازندگی و معماری نظام جمهوری اسلامی. شهید بهشتی بحق یکی از معماران و نهادسازان جمهوری اسلامی بودند و هستند. اگر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سردار سازندگی پس از جنگ است، آیت‌الله بهشتی هم سردار سازندگی اندیشه و تفکر جمهوری اسلامی است. هرچند ما خود را از ظلم نجات دادیم، ولی امروز به نوعی دچار ظلم مضاعف شده‌ایم. این چهره سیاسی ادامه داد: حتی شخصیت آقای هاشمی را هم تحریف کردند. این که برخی بگویند فقط ما در جریان انقلاب حضور داشتیم اشتباه است. در پیروزی انقلاب اسلامی عوامل داخلی و خارجی متعددی مثل ضعف، وادادگی و بیماری شاه، ازهم‌گسیختگی سیاست آمریکا و رهبری انسجام‌بخش امام خمینی تاثیر داشت.

29302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 633390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    2 3
    دروغگو. شهید بهشتی از مدرسه بیرونت کرد. میخوای به مقام برگردی از اینها سوء استفاده میکنی
  • بی نام RO ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    4 0
    خوب گفتی موافقم. مخصوصا با بخش بدون عبا سخنرانی کردن و دلایل سقوط و ظلم مضاعف
  • علی IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    3 0
    یعنی چه آقای مصباح شاگرد اول کلاس شهید بهشتی بود؟ خود آقای بهشتی در مصاحبه ای به طور روشن و صریح از لجوج و خشن بودن آقای مصباح سخن می گوید و نهایت عذر او را از مدرسه حقانی می خواهد.