پاسخ دکتر مانی محرابی عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود اگر تا قبل از روی کار آمدن ترامپ، برجام به دست نمی‌آمد اکنون چه وضعیتی داشتیم؟

نمی‌توان پاسخی دقیق برای این پرسش یافت زیرا در بعد مسائل بین الملل رخدادها پیرو منطق سببی نبوده و شاخصه‌های متعددی در وقوع آنها دخیل هستند، و از سوی دیگر چون برجام اساسا یک مسئله بین المللی است، وقایع داخلی پیرو آن نیز منوط به شرایط بین المللی حاصل برجام خواهند بود.

اما به طور ساده می‌توان گفت در بعد اقتصادی مهمترین مسئله این است که به دلیل تحریم‌ها علاوه بر اینکه فروش نفت ایران افزایش پیدا نمی‌کرد، چه بسا به واسطه تحریم‌های جدید کاهش نیز می یافت که تبعات منفی گسترده‌ای برای اقتصاد ملی ایران در پی داشت.

در بعد سیاست نیز یکی از شاخصه‌های قدرت ایران در سال‌های اخیر در عرصه بین الملل، از سر گیری مجدد روابط دیپلماتیک با قدرت‌های جهانی بود که در کنار شاخصه‌های نظامی، ایران را به قدرت تاثیرگذار در عرصه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک خاورمیانه تبدیل کرده و این بازیابی مجدد روابط بین الملل محصول برجامی است که اگر به وقوع نمی‌پیوست احتمالا با توجه به گرایشات ایدئولوژیک و ناسیونالیستی ترامپ در جهت احیاء آمریکای قدرتمند و تمایل ذاتی وی به شکستن نظام بین الملل نه تنها در این روند خلل عظیمی ایجاد می‌شد، بلکه نبود حمایت‌های چندجانبه بین المللی مبتنی بر برجام از ایران، دست وی را برای فشار حداکثری و نامعقول بر ایران نیز باز می‌گذاشت.

برای شرکت در نظرخواهی خبرآنلاین و خواندن نظرات کاربران اینجا را کلیک کنید.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    0 1
    چه جالب برنامه اتمی ایران از قبل از انقلابحدود 40 سال پیش اغاز شده بود، و پس از جنگ دوباره در دولت سازندگی و اصلاحان دوباره پیگیری شد کسانی که الان ژست مخالفت با آن را میگیرن . حالا یه سوال؛ اگه واقعا این برنامه را نمی خواستیم پس چرا این همه هزینه مستقیم و غیر مستقیم گردن این ملت انداختید ؟ جناب محرابی ما قبلا هم نفت می فروختیم این حق هر ملتی هست که با دیگر کشورها رابطه داشته باشه، شما جوری صحبت میکنید انگار حق فروش نفت را باید از آمریکا می گرفتیم فقط کمتر از یکماه از برجام ننگین فرمانده ارتش پاکستان تهدید کرد ایران را از صحنه روزگار محو میکنم یه کم غیرت یه کم وطن پرستی پول و قدرت مگه چقدر ارزش داره
    • با غیرت A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
      2 0
      یک کم واقعیات رو ببینید بد نیست. شما و دوستان تون نفس تون از جای گرم بلند میشه. کمر ملت زیر بار تحریم ها شکسته شده بود. غیرت یعنی کم کردن هزینه های ملت، نه جنگ و هزینه از جیب ملت.