علاقه کارگردان «ماجرای نیمروز» به فیلم‌های پولانسکی و اسپیلبرگ

محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز» باحضور در برنامه «35» از علاقه‌اش به سینماگرانی چون پولانسکی و اسپیلبرگ گفت و از کمبودهایی که سینماگران دهه شصتی دارند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین ساعات شامگاه پنجشنبه 21 بهمن، برنامه اینترنتی و گفت‌‌و‌گو محور «35» با اجرای فریدون جیرانی و حضور محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مهدویان درباره علاقه‌اش به سیاست در دوران جوانی گفت: «در ابتدای جوانی احساس می‌کردم که با رای دادن و تغییر رییس جمهور اتفاقات بزرگی رخ می‌دهد. ولی وقتی بزرگ‌تر شدم فهمیدم که با تغییر سیاست‌مداران اتفاق خاص و بزرگی قرار نیست بیفتد.»

او همچنین با اشاره به کارگردانان مورد علاقه‌اش گفت: «در دوره دانشجویی‌ام در دانشگاه سوره به سینمای پولانسکی خیلی علاقه داشتم.»

این کارگردان درباره استقبالی که دو تفکر موافق جنگ و تفکری که جنگ را قبول ندارند از فیلم «ایستاده در غبار» کردند، توضیح داد: «من باهمه عشقم فیلم می‌سازم و در بند معادلات سیاسی نیستم. سینما منزه از همه تحلیل‌هاست. این هنر یک جوهری دارد که زبان مشترک همه گروه‌ها و افکار و عقاید است و اگر آن را پیدا کنیم می‌توانیم همه را با خود همراه کنیم.»

مهدویان در مورد ساخت فیلم «ماجرای نیمروز» گفت: «من به تاریخ خیلی علاقه‌مندم، وقتی تاریخ می‌خوانیم احساس می‌کنیم که این اتفاقات داستان است. وقتی وقایع دهه 60 را می‌خواندم، همین احساس را داشتم. مسئله من در «ماجرای نیمروز» مسئله خشونت و امنیت بود. این تصور که چقدر هر التهابی از درون خودمان می‌تواند امنیت را دچار آسیب کند، نگران می‌شوم. به نظرم بازآفرینی این فضای ملتهب کمک می‌کند به جامعه امروز و جوانان تا تلاش کنند که جامعه به آن سو نرود.»

او ادامه داد: «متاسفانه فضای سیاست زده جامعه ما می‌خواهد سینما را به بردگی بگیرد و مجبور کند تا کتاب تاریخ و خاطرات آقایان را به روی پرده ببرند.»

مهدویان درباره تاثیرپذیریی‌اش از فیلم های خارجی گفت: «براى ساخت «ماجراى نيمروز» تحت تاثير «مونيخ» اسپيلبرگ و «30 دقيقه بامداد» كاترين بيگلو بودم.»

این کارگردان درخصوص کاندید نشدن فیلمش در بخش‌های فنی در جشنواره فجر گفت: «عوامل فنی فیلم بسیار حرفه‌ای کار کردند تا بتوانند تاثیرگذار باشند. نمی‌شود که فیلمی اینقدر دیده شود ولی عوامل فنی آن در هیچ بخشی نامزد نشوند. درست است داوری سلیقه‌ای است، ولی در این دوره نه فقط کار من بلکه آثار بسیاری از دوستان آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفت. من شرمنده عوامل فیلم خودم هستم که من نامزد شدم، ولی آن‌ها نشدند. درمورد بعضی از فیلم‌ها بی‌عدالتی صورت گرفت.»

او ادامه داد: «میراث سینما برای ما فیلمسازان دهه شصتی یک‌سری سالن بی‌کیفیت است. ما این همه برای فیلم‌هایمان زحمت می‌کشیم ولی روی این پرده‌ها نشان داده نمی‌شود. یک نسلی دارد وارد سینما می‌شود که کمبودهایی دارد و باید به رسمیت شناخته شود. به خصوص اینکه بچه‌های هم نسل من با فیلم‌های خوب وارد شدند.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاشم A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    26 52
    ادعای محض
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    30 53
    کیه که ندونه این فیلم چجوری ساخته شده ؟ تازه توقع رفتن به اسکار داره. به جایزه گرفتن و نگرفتن و شلوغ بازی افخمی و فراستی کاری نداریم اما خدا وکیلی توی اختتامیه رفتارش و آدامس جویدن و متکبرانه و طلبکارانه راه رفتن ش ، همۀ زحمات فیلم و عوامل ش نابود کرد.
    • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
      15 43
      صدای تواضع و اخلاق این آقا به قول خودش به بندر عباس هم رسید...ما دوست داریم این جور فیلمارو از آدمای با اخلاق ببینیم نه شیفته های جایزه. کجا آوینی و .... واسه شهرت و جایزه کار کردن ؟
  • شاهین A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    53 16
    میشه گفت بهترین فیلم جاسوسی تاریخ ایران را ساخته
    • شاهین A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
      39 5
      اصلاح میکنم : تریلر جاسوسی سیاسی خلاصه اینکه از سطح سینمای ایران بالاتره
  • بي نام RO ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    16 43
    ايشون از جلال مايه گذاشت و سبمرغو مسخره كرد بعد با همه گروهش رفت رو صحنه سيمرغو گرفت.روح جلال تو قبر لرزيد از دو رويي
  • بي نام RO ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    9 38
    ايشون از جلال مايه گذاشت و سيمرغو مسخره كرد بعدش با تمامه گروه رفت رو صحنه سيمرغو گرفت دو رويي و فرصت طلبي مرام جلال نبود كتاب بك چاه و دو چاله رو بخون
  • سعید A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    16 45
    خیلی جالبه فیلمی درباره یکی از ملتهب ترین دوره های تاریخ ایران و موضوعی کاملا سیاسی ساخته که آشکارا هم موضع سیاسی داره یعنی بی طرف نیست بعد میگه در بند معادلات سیاسی نیستم.
  • بی نام IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    22 1
    فیلمش حرف نداشت و خیلی خوب پس به فیلمش ایراد نگیرید
  • کامبوزیا IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    20 3
    خدا وکیلی بهتر و خلاق تر از این کارگردان در طول تاریخ سینمای ایران ندیدم، خیلی با استعداده و مطمئن باشید که یه روزی هم اسکار می گیره
  • صادق IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    5 17
    رفتارش اصلا خوب نبود
  • نئون IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    4 18
    خیلی مغروره، یعنی اگر سیمرغ می گرفت دیگه ادعاش گوش فلک رو پاره می کرد. خدا روشکر نگرفت
  • نئون IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    7 22
    اینم راهش رو یاد گرفته دیگه، رفته تو فضای فیلم سازی برای اینوری ها می خواد یکی بشه مثه حامد زمانی البته تو سینما
  • بی نام DE ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    4 15
    خواهشا یک فیلمساز سفارشی ساز و با فیلمساز مستقلی مثل پولانسکی مقایسه نکنید خبرآنلاین