تولید پراید همچنان ادامه دارد، این را معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرده است. آنطور که او تاکید کرده،فعلا هم جایگزینی برای پراید در دست نیست.

زهرا علی اکبری - پراید، این خسته 22 ساله جاده های ایران ، حالا معلوم نیست چه زمانی حکم بازنشستگی اش را دریافت خواهد کرد. وقتی آمد نماد ثروت طبقه ای بود که پیکان را دیگر به رسمیت نمی شناخت و کسی تصور نمی کرد به سرعت عمر پیکان با ورود طوفانی پراید به پایان برسد و پیکان برای همیشه در موزه ها جا خوش کند اما شد آنچه تصور نمی شد تا حالا این چرخ های پیکان باشد که با جای جای جاده های ایران خو گرفته است.

 پرتیراژترین خودروی تولیدی ایران که تابلودار اعتراضات کاربران فضای مجازی بود ، حالا در حالی نفسی به راحتی می کشد که خودروهای تازه ای در راهند، خودروهایی با استانداردهای روز دنیا. سرنوشت پر فراز و نشیب پراید اما هنوز جذابیت های لازم و کافی برای مرور دارد.

 اگر پیکان نمادی برای نشان دادن عقب ماندگی های صنعت ایران بود،پراید تابلو دار بحران گرانی در دولت دهمی بود که رییسش نیز تلاش کرد گرانی پراید را بنوازد تا تورم بالا در کشور را وقتی از عبارت "پراید کیلویی چند" بهره برد تا نشان دهد خود نیز معترض وضع موجود است . استفاده از عبارت گرانی به جای پذیرفتن نرخ بالای تورم یکی از اقداماتی بود که در تمام این سال ها از سوی مقامات دولت دهم پیگیری می شد حال آنکه گرانی ریشه در تورم داشت، نه ریشه در گرانفروشی.

 پراید اوایل دهه هفتاد با قیمتی در حدود 5 میلیون تومان راهی بازار شد. جوانانی که پیکان دهه پنجاه را در اوج ندیده بودند، پراید را دوست داشتند و ان را به نمادی از جوانی ، ثروت و موقعیت برای طبقه میانی جامعه بدل کرده بودند.

 واژه پراید که در انگلیسی به معنای غرور است ، هیچ گاه با دیگر اسامی این خودرو مانند نسیم و صبا و ... جایگزین نشد و نتیجه این بود که با وجود تولید انواع مختلفی از این خودرو، این پراید بود که در محاوره کاربرد داشت.

 سعید مدنی ، مدیرعامل سابق سایپا می گوید پراید وقتی آمد 5 میلیون تومان بود در حالی که حقوق کارگران به 10 هزار تومان می رسید، به این ترتیب معلوم بود که پراید 5 میلیونی آرزویی بزرگ می شود برای کسی که در سال 120 هزار تومان حقوق دریافت می کند . حالا اگر قیمت پراید با حداقل دستمزد سنجیده شود، می شود ادعا کرد قیمت این خودرو فروکش کرده است اما به هر روی هر چه باشد کسی هنوز در ادبیات اقتصادی نتوانسته است پراید 21 میلیون تومانی را هضم کند.

 91، سال پرش

 سال 1391 ، سال مهمی در تاریخ اقتصادی ایران است . داستان جهش آن سال تنها به پراید بر نمی گردد . طلا و سکه و دلار و گوشت و مرغ و برنج هم پرواز کردند، هر چه کالا نام داشت و با پول معاوضه می شد ، دستخوش تغییر قیمت شد و پراید هم از این چرخه بی نصیب نماند.

 پراید 7 میلیون و هشتصد هزار تومانی ناگهان روی 20 میلیون تومان را در این سال دید ، اگر کسی برای دلار و سکه جوک نساخت، اما انبوهی جوک در مورد پراید و پسته خواند . حالا بار دیگر پراید نماد ثروت شده بود اما تاریخ در قالب کمدی خود را تکرار کرده بود . 17 سال پس از تولید ، ارج و قربی باقی نمانده بود و آنها که عبارت پراید 20 میلیونی را به کار می بردند ، زهر خندی چاشنی جمله شان می کردند.

 حالا خودرویی که گاماس گاماس پله های قیمت را در سال های عمرش برداشته بود، ناگهان از کمتر از 10 میلیون تومان به آستانه 20 میلیون تومان در بازار رسیده بود و این ترقی ناگهانی در ذهن خیلی ها جا خوش نمی کرد.

 نمودار زیر تغییرات قیمت پراید از سال 1374 تا کنون را نشان می دهد. بالاترین قیمت پراید در این نمودار از سال 1389 به بعد منظور شده است . پایین ترین قیمت پراید در سال 1389 برابر با 7 میلیون و 500 هزار تومان، در سال 1390 برابر با 7 میلیون و 800 هزار تومان و در سال 1391 برابر با 16 میلیون و 150 هزار تومان بوده است . کمترین قیمت پراید در حال حاضر در کانال 18 میلیون تومانی قرار دارد. 

 

 

3535

کد خبر 635324

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    22 1
    من نمیدانم چرا همش گیر دادین به پراید و بعضی وقتا به 405 آخه یعنی سمند و تیبا و پرشیا حتی 206 و تندر خیلی بروز و جدیدند؟ یعنی هیچ مشکلی ندارند؟ به نظر من که خانه خودرو از پای بست ویران است.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
      9 1
      واقعا میشه ردباره خودروی سمند هم این گزارش رو بنویسید
    • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
      0 18
      از سر ما كه زياده
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    10 1
    نمودارتون باعث شده گزارش وزین بشه.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    4 0
    خیلی از این گزارش لذت بردم . دو بار پشت هم خوندمش . خسته 22 ساله . عالی بود
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    4 3
    مي دانيد ما عادت داريم به دير رفتن ، تقصير پرايد تيست ، تقصير فرهنگ ماست مه خداحافظي به موقع را به كسي ياد نداده
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    6 0
    اگر بخواهيم منصف باشيم پرايد و خيلي ديگه از خودروهايي كه در رنج پرايد هستند بايد جمع بشن
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    7 0
    پرايد جمع بشه ، مديريت پرايدي هم جمع ميشه ؟ نكته مهم اين است ، بنز هم بيش از عمرش توليد كني ، زيان رسوندي
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    7 0
    جايگزين پرايد چيه ؟ پرايد ٢٠ ميليوني بره كدوم ماشين ٢٠ ميليوني جايش رو مي گيره؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    4 0
    پراید چه می کنه
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    3 0
    ای بابا
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    2 0
    پراااااید
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    2 0
    مرسی پراید که هستی
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    1 0
    پراید زمان جنگ جهانی دومم بوده
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    1 0
    خسته نباشید با این پراید
  • بی نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    2 0
    من خودم مرد جاده هام
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    1 0
    چیشد که اینطوری شد
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    1 0
    چرا اینطوری شد؟
  • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    1 0
    هنوز این پراید بحثش داغه؟
  • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    1 0
    وای خدا
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    2 0
    به جای خودروهای لوکس باید به خودروهای با کیفیت ارزان فکر کرد مثل تولیذات ژاپن یا فولکس تا اقشار کم درآمدم ماشین با کیفیت سوار شن فعلا که همه فکر اقشار با درآمد بالا هستن نمونشم قیمت بالای خودروهایی که قراره تولید بشن
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    0 1
    پس ماشین چینی بخریم نکند شما از کارکنان مدیران خود رو هستید
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    1 0
    انگار بلد نیستن با تویوتا یا کیا قرارداد ببندن زبان ژاپنی بلد نیستن؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    0 0
    ما كه قراره فعلا ماشين صفر نخريم...
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    0 0
    فقط پراید، پراید سرتر از این هستش
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    0 0
    ما از رنو خاطره خوبی نداریم فقط بنز و بی ام دبلیو
  • سجاد A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
    2 0
    خودروسازی که گلیم خودش رو 40 ساله نتونسته از آب بکشه بیرون باید تعطیل کرد بعد مدیراش باید برن پیش شرکت تویوتا و فولکس واگن گردنشون رو کج کنن بگن حاجی ما چه خاکی تو سرمون بریزیم بعد بیست سال کارگریشون رو بکنیم بعد یواش یواش راه میافتیم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    0 0
    به نظر من مشکل از قیمت بالای تولیدات ضعیف ملی نیست. مشکل فقر مفرط ملت سرافرازه ایرانه که حتی از کارگر چینی دستمزدش پایین تره. وگرنه 20 میلیون میشه 6 هزار دلار. همین ترکیه یه کارگر ترک تو کمتر از 3 ماه درآمدش بیشتره

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین