سخنگوی قوه قضاییه و معاون اول این قوه در نشست خبری یکصد و هشتم خود درباره پرونده املاک نجومی، حادثه پلاسکو، تعویق اعدام بابک زنجانی، معوقات بانکی و احتمال کاهش مجازات اعدام برای قاچاقچیان توضیح داد.

امید سلیمی‌بنی: غلامحسین محسنی اژه ای در ابتدای سخنانش با تسلیت ایام سوگواری حضرت صدیقه کبری(س) از مردم ایران برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن تقدیر و تشکر کرد و بر خلاف جلسات گذشته، مستقیما وارد پرسش و پاسخ با خبرنگاران شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین معاون اول قوه قضاییه در خصوص سئوال خبرنگار ما درباره مجازاتهای کاهش اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر گفت: اگر مجلس می تواند مجازاتها یا اقداماتی را تصویب کند که باعث کاهش صدمات ناشی از مواد مخدر در جامعه شود و اعدام هم کم شود، مشکلی وجود ندارد.

جدول خلاصه نشست خبری صد و هشتم سخنگوی قوه قضاییه

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

اخیرا درباره لغو مجازات اعدام قاچاقچیانی که دارای 30 گرم هروئین یا ماده مخدر مشابه هستند، اخباری منتشر شده. آیا در قوه قضاییه لایحه ای برای کاهش مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در دست بررسی است؟

خبرگزاری خبرآنلاین

نه، ما لایحه نداریم. طرحی در مجلس در دست است. به طور طبیعی دادستان کل کشور و اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاونت حقوقی در جلسات مجلس، اظهارنظر کنند. طرح چون هنوز نهایی نشده. بنده به عنوان سخنگوی قوه قضاییه عرض می کنم مواد مخدر معضلی برای کشور ما و دیگران است. هر طرح و لایحه و اقدام نباید منجر به این شود که قاچاقچی مواد مخدر مصون بماند و کار مجرمانه خود را ادامه دهد. اگر بتوان راهکارهایی را پیش بینی کرد که از این فساد  جلوگیری شود و اعدام هم کمتر شود، اشکالی ندارد ولی اگر سبب شود با تخفیف مجازات، قاچاق موادمخدر اضافه شود و این بلا در جان و روح مردم رسوخ کند، به مصلحت نیست و نباید به صرف برخی هیاهوهای بین المللی ما از مجازات کسانی که باید مجازات شود، صرف نظر کنیم. اگر جلوگیری از جرمی منحصر به مجازات ولو اعدام شود، باید مجازات اعمال شود ولی اگر بتوانند از موادمخدر جلوگیری کنند و اعدام هم نشود، اشکالی ندارد.

پرونده پلاسکو به کجا رسید؟

خبرگزاری ایسنا

پرونده در دادسرای تهران تشکیل شده. حتما با نظر دادستان و مدعی العموم شروع شده. 2 نفر در این رابطه بازداشتند. کسانی که در مرحله اول تشخیص داده شده در مرحله شروع این آتش سوزی دست داشتند. در مورد سایر علل و عوامل ایجاد و گسترش آتش سوزی، فروریختن ساختمان، وجود تجهیزات و اقدامات بعدی برای کاهش تلفات، هیاتی مرکب از کارشناسان مختلف تشکیل شده که از ابعاد مختلف بررسی موضوع را بر عهده دارند. هنوز این هیات گزارش نداده است تا تصمیمات بعدی قضایی گرفته شود. به عنوان متهم هنوز کسی دعوت نشده ولی ممکن است در راستای تحقیقات، از کسانی سئوال شود.

چرا مرخصی مهدی هاشمی با امتیازات ویژه تا 25 بهمن تمدید شد؟

بسیج نیوز

او استثنا نیست. به تشخیص دادستان، مرخصی متهم با دلایل عنوان شده قابل تمدید است. احیانا قاضی پرونده نیز می تواند تمدید کند. این مسئله مشابهات هم داشته و تنها این مورد نبوده. در برخی پرونده ها 2 تا 3 ماه هم متهم از زندان مرخصی می گیرد.

سیاست قوه قضاییه درباره تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری چیست؟

روزنامه قانون

این تبصره پیشنهاد قوه قضاییه نبود، ما ملتزم به قانون هستیم و به قانون عمل می کنیم. در قانون پیش بینی شده بود پس از یکسال، اصلاحات آیین دادرسی کیفری بررسی شود. الان هم این اصلاحات در حال جمع بندی است. پیش بینی شده که این تبصره نیز با اصلاح مواجه شود. ولی هنوز طرح یا لایحه آن مطرح نشده.

ساز و کار اجرایی آیین نامه رسیدگی به دارایی مسئولان چه شد؟

روزنامه قدس

هنوز این آیین نامه نهایی نشده و به تصویب ریاست قوه نرسیده است. 24 ماده از 27 ماده تصویب شده و یکی دو ماده مانده. یک اشکال فنی و اساسی دارد که دارند روی آن کار می کنند. این آیین نامه همان قانون قبلی درباره اجرای اصل 142 است که شامل رسیدگی به اموال مقام معظم رهبری، روسای قوا، وزرا و برخی از مقامات سیاسی می شود. درباره سایرین خوداظهاری است و فرد باید در ابتدا و انتهای دوره، اموال خود و خانواده اش را اعلام کند.اجرای این آیین نامه هم نیاز به زیرساختهایی دارد که بودجه نیاز دارد. اگر بودجه فراهم نشود معلوم نیست بتوانیم به این قانون عمل کنیم. بعید می دانم در ماههای ابتدای سال آینده و تا زمان انتخابات اجرایی شود.

پرونده متهمان بانک سرمایه چه شد؟

روزنامه اعتماد

احیانا دادگاه، نظر بازپرس پرونده را نمی پذیرد که موضوع متعارفی است. اختلافی از این حیث وجود ندارد.

پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران به برخی اشخاص چه شد؟

-

تاکنون بازداشتی نداشته. 186 نفر احضار شده و تحقیق شده اند. به این معنی نیست همه آنها متهم باشند. این اقدام چند وجه دارد. باید همه وجوه رسیدگی شود که آیا جرمی اتفاق افتاده یا نه. ممکن است تخلف یا جرم باشد. کسانی عضو تعاونی هستند و احیانا از طریق تعاونی ها به آنها ملک و زمین داده شده. یعنی مستقیم به او ملک داده نشده، ممکن است املاکی که به تعاونی داده شده، حق دستگاه بوده که تخفیف بدهند. ممکن است کسی عضو تعاونی نباشد، ولی زمین و ملک به او داده شده باشد. ممکن است آن فرد شرایطی داشته و شهرداری هم جزء اختیاراتش بوده که ملک بدهد. زمانی هم این افراد شایستگی نداشته اند. این هم باید مشخص شود. درباره ثمن و نرخ واگذاری هم باید دید ملک کارشناسی شده یا نشده، تخفیف چقدر دادند و اینها در حال بررسی است. شاید هم این اتفاق افتاده که گیرنده، مجرم نباشد، دهنده مجرم است. فردی که چیزی را می بخشد یا واگذار می کند یا تخفیف می دهد، اختیارات خود را می داند و فراتر از قانون عمل می کند ولی گیرنده اصلا خبر ندارد. تقاضایی می کند و به او می دهند. باید تمام این مسایل بررسی شود. توضیحات شهرداری هم شنیده شده و توضیحات بعدی هم شنیده خواهد شد و بعد تفکیک می کنند کدام جرم و کدام تخلف است و به چه میزان مجرمند.

آیا حکم اعدام بابک زنجانی اجرا می شود؟

روزنامه ایران

حکم در حال اجراست. یکی از احکام صادر شده، سلب حیات است، ولی حکم زندان هم دارد. مرتبا جلساتی برای شناسایی اموال برگزار می شود. برای اجرای آن بخش از حکم یعنی اعدام، باید سرنوشت اموال او مشخص شود. باید کارشناسی شود. به رویت وکیل او برسد. به اعتراضات رسیدگی شود. این چه زمانی است؟ نمی توان زمان تعیین کرد. نسبت به تتمه بدهی او هم پرونده باز است. هنوز به صورت مطمئن نفهمیدیم ایشان پول نقدی در بانک داخلی یا خارجی دارد یا نه. این را مطمئن نیستیم هست یا نه. اخیرا وزارت اطلاعات بیشتر وارد میدان شده و کمک می کند، نسبت به متهم جدید هم دارند کار بیشتر می کنند تا اموال را در داخل و خارج شناسایی کنند. حکم دو تن از متهمان پرونده نقض شد. متهم جدیدی دستگیر شد. چه بسا نیاز به وجود ایشان باشد. مخصوصا دونفری که حکمشان نقض شده و فرد تازه دستگیر شده. می پرسند تا کی؟ امکان تعیین زمان به صورت مشخص وجود ندارد. آن کسی که گفته قبل از عید، حکم اجرا می شود، اگر منظور سلب حیات و اعدام است، ناشی از بی اطلاعی است.

چرا همچنان پذیرش وکیل به صورت ظرفیت سالانه و به صورت محدود انجام می شود؟

روزنامه همشهری

کانون وکلا مستقل است. آنها می گویند بسیاری از وکلا کار ندارند. برخی از وکلا سرشان خیلی شلوغ است و به برخی ارجاع نمی شود. من اطلاعات ریز و دقیق ندارم. در راهپیمایی 22 بهمن خانمی به من مراجعه کرد و گفت شوهرم وکیل است و موکل ندارد. من گفتم نمی توانم کسی را معرفی کنم. اعتقاد شخصی ام این است نباید محدودیت زیادی ایجاد کنیم. یکی اینکه اگر محدودیت زیاد باشد، آن عده کم، تقاضای بیشتری دارند و قیمت کار را بالا می برند. دوم اینکه کسانی شرایط وکیل شدن دارند ولی از این حرفه محروم می شوند. خودم با محدودیت موافق نیستم.

23 میلیارد تومان از حقوق ها به خزانه برگشته. آیا این بازگشت باعث مختومه شدن پرونده می شود؟

روزنامه اطلاعات

دیوان محاسبات، جرم تشخیص ندادند. از ناحیه دولت و دیوان محاسبات، پرونده ای به قوه قضاییه ارجاع نشده. پرونده هایی که در قوه قضاییه رسیدگی می شود، اگر منجر به مجرمیت افراد شد و مبالغی هم برگردانده شده، باید تعیین مجازات شود. اگر فردی مجرم نشد ولی قرار شد پول را برگرداند، فرض کنیم دادسرا و دادگاه هم به این نتیجه رسیدند، فرد فیش واریزی خود را ارائه می دهد.

پرونده پزشک تبریزی چه شد؟

خبرگزاری میزان

حضور ذهن ندارم.

پرونده باند تروریستی که بازداشت شده اند چه شد؟

شبکه خبر

دستگیری با حکم قاضی بود و این پرونده فعلا شروع شده. 8 نفر در استان البرز دستگیر شده اند و تعدادی نیز در سایر استانها بوده اند و افراد به استان البرز منتقل می شوند. پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است. ممکن است تعداد بازداشتی ها بیشتر شود.

دولت از اخبار تجمعات سپرده گذاران ثامن الحجج از ما شکایت کرده. مگر این کار ممنوع است؟

بانک مردم

باید نفس انتشار خبر را دید. اگر خبر کذب یا موجب تشویش اذهان عمومی باشد، غلط است.

پرونده ثامن الحجج چه شد؟

خبرنگاران جوان

پرونده ثامن الحجج هنوز دادگاه نرفته و در دادسراست. بیش از یک میلیون نفر سپرده گذار بودند. برخی جزئی سپرده گذاری کرده بودند و برخی 20 تا 100 میلیارد تومان پول داده بودند. بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، تیم مشترک بانک مرکزی، دادسرای تهران و وزارت اطلاعات مقرر شد اینها به نحوی مدیریت شود تا همه به پولشان برسند و البته مبالغ کمتر، زودتر پرداخت شود. از لحاظ نفرات سپرده گذار، بیش از 98 درصد تعیین تکلیف شدند ولی کمتر از 2 درصد مانده اند که مبالغ شان بسیار سنگین است. برای آنها هم قرار شد مبلغی نقد دهند و برخی را تقسیط کرده اند. مکانیزم دیگر، تهاتر است. برخی تسهیلات گرفته اند و باید قسط بدهند. طلبکاران اگر با بدهکاران با نظارت آن هیات توافق کنند، می توانند کار را انجام دهند. مورد دیگر این است که برخی افراد سپرده گذار، وابسته به برخی نهادها هستند. در حال بررسی ایم که چرا بودجه عمومی را در این موسسه سپرده گذار کرده اند. هنوز پرونده دادگاه نرفته، تمام تلاش این بوده مردم به پولشان برسد. این کار سنگین و خوب و هماهنگی بود. ولی عده ای که مبالغ سنگین سپرده گذار کرده اند، چرا از خود نمی پرسند چرا هیچ بانک دولتی یا خصوصی این قدر سود نمی دهد؟ چرا فقط اینجا اینقدر سود می دهد؟ آقایی مراجعه کرد به من که 17 میلیارد سرمایه گذاری کرده ام. از او پرسیدم چطور اعتماد کردی اینجا سپرده گذاری کنی؟ جز این است که اینجا سود بیشتری می داد. مشکل در این پرونده این است که اموال بعضا معارض دارد و قابل فروش نیست. دیگر این که بازار دچار رکود شده. املاکی هست که کسی خریدار نیست. این موسسه املاکی دارد که معارض دارد و برخی معارض ندارد، ولی خریداری هم اعلام آمادگی نکرده.

قوه قضاییه برای کوله بران چه خواهد کرد؟

-

دستگاه قضایی برای این افراد و کوله بران کاری نمی تواند بکند. اینها منتفع از قاچاق نیستند. قاچاق را با زحمت زیادی حمل می کنند و هزینه می گیرند و سود اصلی را قاچاقچی می برد. باید به آنها کمکی داده شود که سود اصلی را قاچاقچی نبرد و بدبختی و زندانی را اینها بکشند. درباره اشتغال و مانند آن، قوه قضاییه کاری نمی تواند کند.

قوه قضاییه برای جلوگیری از تکرار پلاسکو چه خواهد کرد؟

روزنامه راه مردم

ما هشدار می دهیم. ولی شهرداری تکالیف و وزارت کار هم مسئولیت دارد. قوه قضاییه حس می کند خطر جدی است، می تواند هشدار بدهد و اگر لازم باشد اقدام عملی کند ولی در مکانهایی که خطر محتمل است، نمی توانیم وارد شویم و پلمب کنیم. وزارت کار و شهرداری می تواند وارد این مسایل شود و ما برای کمک کردن آماده ایم. کار کارشناسی بایدانجام شود که افراد غیرمتخصص نمی توانند نظر دهند.

طبق برنامه ششم توسعه، باید ظرفیت پذیرش زندان به صورت آنلاین به قضات داده شود. این روی روند قضایی تاثیر منفی ندارد؟

روزنامه خراسان

نه، این الزام نیست. الان هم اینطور است. قضات از آمار زندان مطلعند. هم اینکه قضات از زندانها به صورت مرتب بازدید دارند. مثلا در یک اتاق باید 5 نفر باشند، الان 10 -12 نفرند. قانون دست قاضی را باز گذاشته به جای حبس، جزای نقدی یا محرومیت های دیگر را صادر کند. قاضی موظف است متناسب با جرم و مجرم، مجازات را تعیین کند.

معوقات بانکی چه شد؟

صدا و سیما

ما همچنان از بانکها می خواهیم درباره معوقات بانکی، به دستگاه قضایی شکایت کنند. چون در اقتصاد و تحقق عدالت در جامعه موثر است، مدعی العموم وارد پرونده می شود و بسیاری از پرونده های معوقات با شکایت دادستان باز شده است. ما معوقات را مکرر آسیب شناسی می کنیم و در اختیار بانکها، دستگاه های نظارتی و دولت قرار می دهیم. رفع اشکالات بر عهده بانکهاست. درباره بانک سرمایه، اگر قوه قضاییه وارد نمی شود، چه بسا معوقات سنگینتر می شد. الان آنها پای میز مذاکره با بانک آمده اند و املاک و اموال معرفی و با بانک تسویه می کنند. نباید همه معوقات را فساد یا اختلاس دانست.

آیا قوه قضاییه برخورد با دانه درشتها را ادامه می دهد؟

سایت پارسینه

همه باید مبارزه با فساد اقتصادی را دنبال کنیم و نباید فقط شعار داد. فساد آسیب جدی به اعتماد مردم به نظام می زند. اگر تبعیض قائل شویم و برخی وابستگان به قدرت و ثروت را رها کنیم، این خلاف عدالت است. اولویت را در برخورد با مفاسد به دانه درشتها باید داد. ما مصمم هستیم مبارزه کنیم. البته نمی توانم تضمین کنم هیچ فشاری بر ما تاثیرگذار نیست. ولی تمام تلاش خود را می کنیم بر اساس وظیفه شرعی و قانونی و قانون اساسی با همه مظاهر فساد و تباهی مبارزه کنیم. قوه قضاییه مصمم است بدون تبعیض و بی توجه به فشارها کار کنیم.

درباره پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح دهید.

خبرگزاری مهر

پرونده در دادسراست. 4 نفر بازداشتند. برخی با قرار آزادند. افرادی را می برند و می آورند و تحقیق می کنند. مسایل کارشناسی و حسابرسی در حال ادامه است و منجر به کیفرخواست نشده.

پرونده شکایت آقای خاتمی از سردار نقدی چه شد؟

روزنامه شرق

شکایت ثبت شده و در مرحله دادسراست.

درباره کاهش ظرفیت وکلا، جوانان به حاشیه رانده شده اند. ظاهرا کلیات لایحه جامع وکالت از سوی قوه قضاییه رد شده. نظر شما چیست؟

خبرگزاری ایرنا

مجلس چنین نظری دارد. در خصوص لایحه جامع وکالت نیاز به بازنگری داریم.

پرونده یکی از بدهکاران بانکی که توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده، چه شد؟

خبرگزاری فارس

ایشان بازداشت است و هنوز قراری صادر نشده.

خرید و فروش چک های برگشتی در بازار را شاهدیم. این قانونی است؟

خبر رادیو

درباره قانون چک هم اقداماتی صورت گرفته و معاونت حقوقی قوه قضاییه هم پیگیر آن است. الان در این باره وضعیتی روشنی نداریم. این وضعیت، اصطلاحا خرید و فروش است. برخی اوقات شرخرها اقداماتی می کنند که قابل تعقیب است. بعضا زورگیری می کنند. برخی در مسیر اخذ وجه چک، مرتکب جرایمی می شوند و به سراغ صادر کننده چک می روند و تهدید می کنند یا آزار و اذیت می کنند. این جرم است. بعضا چک "به نام" است و واگذاری نباید صورت گیرد. ولی نمی توان درباره چک های حامل یا وضعیت کلی چکها، کمبود قانون داریم.

سرنوشت دکل نفتی گمشده چه شد؟ آیا کسی بازداشت شده؟

خبرگزاری ایلنا

در حال رسیدگی است. هر کسی که درباره این پرونده، متهم باشد، احضار می شود. اگر هم نیاز به حضور باشد، به عنوان مطلع احضار می شود.

کسب و کار جدی اطراف دادگاه ها برپا شده و عده ای با پول، شهادت می دهند. شما درباره مبارزه با این افراد چه می کنید؟

روزنامه شهروند

رسانه ها کار مستند کنند. اصل این مطلب، درست است. برخی افراد اجیر می شوند شهادت بدهند یا داور شوند. این کار صحیح نیست. اما کشف این مطلب به سادگی نیست. برخی افراد پرسه می زنند اطراف دادگاه ها. مدتی حفاظت قوه قضاییه دنبال کرد و کسانی که پرسه می زدند را جمع کرد. آنها به شکل دیگری سراغ افراد می روند. تعداد معدودی را حفاظت قوه قضاییه بازداشت کرد. لیکن برخی موارد اینطور نیست. ممکن است شبکه باشند و به همدیگر خط می دهند. با افراد قرار می گذارند  کشف آن به سادگی نیست.

پرونده حقوق های نامتعارف چه شد؟

روزنامه حمایت

در حال بررسی است. برخی وزارتخانه ها، درباره ادعای بازرسی کل کشور می گویند حرف داریم. ما هم می گوییم شما توضیح دهید. این مسئله نیز در حال بررسی است.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 635511

برچسب‌ها