فیلمنامه‌نویس «دختری با کفش‌های کتانی» ایجاد جاذبه، معرفی فیلم‌های روی پرده و ارائه اطلاعات از اتفاقات جاری سینما را از جمله کارکردهای مثبت برنامه «هفت» می‌داند.

علی اناری: چند هفته‌ای بیشتر نیست که شاهد پخش برنامه زنده «هفت» با اجرای فریدون جیرانی از شبکه سوم سیما هستیم و جالب آنکه که در همین چند هفته و چهار قسمتی که از این برنامه به روی آنتن رفته است، شاهد موضع گیری‌ها و اظهارنظرهای مختلف و البته متفاوت اهالی سینما در خصوص آن بودیم. 

«هفت» بنا بر تعریف فریدون جیرانی که اجرای برنامه را بر عهده دارد، مجله‌ای سینمایی است که هفته‌ای یک‌بار در زمانی حدود 90 دقیقه به اوضاع سینمای ایران می‌پردازد.

با توجه به رابطه پر فراز و نشیب سینما و تلویزیون در چند سال گذشته و حرف و حدیث‌های پیرامون آن، تولد چنین برنامه‌ای که به گفته دستاندرکارانش، بنا را بر تعمیق همکاری مشترک دو رسانه سینما و تلویزیون نهاده است، جز به فال نیک نمی‌توان گرفت.

فریدون جیرانی در اولین قسمت از این برنامه سیاست اصلی «هفت» را رونق دادن به گیشه سینماها و گره‌گشایی از مشکلات و تنگناهای سینمای ایران در فضایی آرام و مسالمت آمیز عنوان کرد. او در ادامه اظهار امیدواری کرد برنامه‌اش تمام سلیقه‌هایی را که از مجرای قانون می‌گذرند، محترم بشمارد و موجب رشد سینمای ملی شود.

تا امروز چهار قسمت از برنامه «هفت» به سمع و نظر بینندگان تلویزیون و علی‌الخصوص دستاندرکاران و فعالان عرصه سینما رسیده است. قبول داریم بررسی این چهار برنامه معیار درستی برای اینکه بفهیمم جیرانی و برنامه‌اش تا چه حد در این راه موفق بوده‌اند نیست؛ اما از آنجا که گفته‌اند مشت نمونه خروار است، تصمیم گرفتیم همین چهار برنامه را ملاکی موقت قرار داده و نظر برخی از سینماگران کشور را - که باید مخاطبان حساس «هفت» نامیدشان - در خصوص این مجله تصویری جویا شویم.

فریدون فرهودی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینمای ایران از جمله کسانی است که با دیدی کاملاً خوشبینانه به «هفت» می‌نگرد. فرهودی با بیان اینکه سینمای ایران به «هفت» نیاز داشت، گفت: «ایجاد جاذبه، معرفی فیلم‌های روی پرده، ارائه اطلاعات از اتفاقات جاری سینما و به نمایش گذاشتن حال و هوای پشت صحنه و پشت دوربین سینمای ایران از جمله کارکردهای مثبت این برنامه می‌تواند باشد.»

فرهودی با اشاره به اینکه وجود بخش نقد فیلم را در این برنامه آنچنان ضروری نمی‌داند، ادامه داد: «این بخش به نظرم در کل کمی طولانی و اغراق‌شده بود. باید توجه داشت بسیاری از مردمی که پای گیرنده‌ها نشسته‌اند فیلم مورد نظر را ندیده‌اند و در این حالت ورود به جزئیات فیلم کاری بیهوده به نظر می‌رسد.»

نویسنده «پاپیتال» ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده «هفت» اظهار داشت: «شک ندارم این برنامه می‌تواند برای کلیت سینمای ایران مفید باشد. سینمای ما واقعاً احتیاج به معرفی آن هم از نوع درستش دارد. جای این برنامه در تلویزیون ما خالی بود و فریدون جیرانی با راه اندازی این برنامه کاری بزرگ را به سرانجام رساند.»

فرهودی در ادامه با تاکید بر اینکه به سلامت نفس فریدون جیرانی، مجری «هفت» اطمینان کامل دارد گفت: «شاید بسیاری از همکاران من این دید خوشبینانه را نسبت به «هفت» نداشته باشند و به نوعی نگران اعمال سلائق شخصی و نوعی از تسویه حساب‌های صنفی باشند، اما من به شخصه معتقدم فریدون جیرانی دارای چنین روحیه‌ای نیست.»

او در ادامه افزود: «جیرانی تقریباً با اکثر قریب به اتفاق افراد فعال سینمای ایران آشناست و با آنها ارتباط و مراوده دارد. او با توجه به سوابق روزنامه‌نگاری خود، در زمینه رسانه دارای تجربیات‌ بسیاری است و فوت و فن کار را خوب می‌شناسد. جیرانی حتی با سینماگرانی که جنس کارشان با جنس کار خود او کاملاً متفاوت هست هم ارتباط بسیار خوبی دارد و این نکته‌ای است که نباید از آن غافل شد.»

فرهودی در انتها خواستار حمایت همه جانبه مسئولان تلویزیون و علی‌الخصوص اهالی سینما از «هفت» شد و گفت: «اگر این برنامه مورد حمایت قرار گیرد می‌تواند در ادامه راه خود را پیدا کند. البته هیچ بعید نیست در آینده شاهد جرح و تعدیل‌هایی در نوع ارائه و شکل اجرای آن باشیم، اما مهم این است که این تغییرات در راستای هرچه بهتر شدن برنامه باشد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 63654

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۲
    0 0
    اولین چیزی که از برنامه هفت میشه برداشت کرد عدم نقد پذیری از طرف میهمان هاست که بعد از نقد شدن(بخوانید کم اوردن) برای انحراف افکار عمومی شروع به تخریب شخصیت منتقد برنامه(مسعود فراستی)میکنن(فتحی-سهیلی-رییسیانو...به غیر از علیرضا امینی)و همچنین عدم مهارت جیرانی در اجرا وجریان دادن به برنامه.