اولکسب پول با سرعت بالا، سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت و وسوسه توسط دیگران از عواملی است که موجب تحریک افراد برای عضویت در شرکتهای هرمی میشود.
جوانان و بهویژه دانشجویان به دلیل علم مختصری که دارند زودتر تحت تأثیر جریانات وسوسه انگیز قرار میگیرند. حس برتری جویی مالی و اقتصادی، عدم خودآگاهی کافی و داشتن تفکر پول محور از عواملی است که تمایل افراد را برای عضویت در شرکتهای هرمی افزایش میدهد. به دلیل اینکه قوه عاقله جوانان دیرتر به تثبیت میرسد زودتر فریب این موضوعات را میخورند.
حس رسیدن به دگرگونی سریع و رسیدن به کمال از عوامل دیگری است که تمایل جوانان به عضویت در شرکتهای هرمی را افزایش میدهد. از نظر روان شناسی افراد سادهلوح که تفکرشان هنوز به خوبی رشد پیدا نکرده است بیشتر عضو اینگونه مجموعه ها میشوند. برخی از افراد تصور میکنند رشد پیدا کردن به معنای ترقی غیر منتظره است بنابراین تلاش میکنند از راههای نادرست به این ترقی دست یابند.
زمانی افراد به شرکتهای هرمی روی میآورند که وضع مالی خوبی ندارند و برای رسیدن به امید و آرزوهایشان در این شرکتها عضو میشوند. شرکتهای هرمی از لحاظ روانی روی افراد ساده، کار کرده و به آنها وعده میدهند این شرکتها وسیلهای برای رسیدن و برآورده شدن آرزوهایشان است.
انها رویکردهای جامعه شناختی و روان شناختی ای است که معمولا باید مورد توجه کارشناسان فرهنگی قرار بگیرد، اما متاسفانه مورد غفلت قرار می گیرد. از سویی رسانهها وظیفه دارند مشکلات شرکتهای هرمی را به مناظره بگذارند و از طرفداران و شکستخوردگان این شرکتها درخواست کنند که به صورت تصویری برای همه صحبت کنند.
نظر شما