با توجه به رابطه پر فراز و نشیب سینما و تلویزیون در چند سال گذشته، تولد برنامه‌ای مانند «هفت» را جز به فال نیک نمی‌توان گرفت.

علی اناری: چند هفته‌ای بیشتر نیست که شاهد پخش برنامه زنده «هفت» با اجرای فریدون جیرانی از شبکه سوم سیما هستیم و جالب آنکه که در همین چند هفته و چهار قسمتی که از این برنامه به روی آنتن رفته است، شاهد موضع گیری‌ها و اظهارنظرهای مختلف و البته متفاوت اهالی سینما در خصوص آن بودیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نظر برخی از سینماگران کشور را - که مخاطبان حساس «هفت» باید نامیدشان - در خصوص این مجله تصویری جویا شویم.

فرهودی: سینمای ما به «هفت» نیاز داشت
فریدون فرهودی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینمای ایران از جمله کسانی که با دیدی کاملاً خوشبینانه به «هفت» می‌نگرد. فرهودی با بیان اینکه سینمای ایران به «هفت» نیاز داشت، گفت: «ایجاد جاذبه، معرفی فیلم‌های روی پرده، ارائه اطلاعات از اتفاقات جاری سینما و به نمایش گذاشتن حال و هوای پشت صحنه و پشت دوربین سینمای ایران از جمله کارکردهای مثبت این برنامه می‌تواند باشد.»

فرهودی در ادامه با تاکید بر اینکه به سلامت نفس فریدون جیرانی، مجری «هفت» اطمینان کامل دارد گفت: «شاید بسیاری از همکاران من این دید خوشبینانه را نسبت به «هفت» نداشته باشند و به نوعی نگران اعمال سلائق شخصی و نوعی از تسویه حساب‌های صنفی باشند؛ اما من به شخصه معتقدم فریدون جیرانی دارای چنین روحیه‌ای نیست.»

فرهودی در انتها خواستار حمایت همه جانبه مسئولان تلویزیون و علی‌الخصوص اهالی سینما از «هفت» شد و گفت: «اگر این برنامه مورد حمایت قرار گیرد می‌تواند در ادامه راه خود را پیدا کند. البته هیچ بعید نیست در آینده شاهد جرح و تعدیل‌هایی در نوع ارائه و شکل اجرای آن باشیم اما مهم این است که این تغییرات در راستای هرچه بهتر شدن برنامه باشد.»

موتمن: جیرانی فقط می‌خواهد خودش را مطرح کند
فرزاد موتمن از جمله کارگردانانی است که در یک قسمت از چهار برنامه پخش شده حضور یافته و اتفاقاً فیلمش هم مورد نقد و بررسی کارشناسان حاضر در برنامه قرار گرفته است.

موتمن که از تجربه حضورش در این برنامه کاملاً ناراضی به نظر می‌رسید، به خبرنگار «خبر» گفت: « خیلی صریح بگویم به نظر من مجری این برنامه فقط و فقط در پی مطرح کردن خودش است. من در خصوص برنامه‌ای که خود در آن حضور پیدا کردم حرف می‌زنم. من می‌گویم اگر قصدتان این است فیلمی را نقد کنید پس دیگر چه نیازی است که کارگردان و بازیگر فیلم را به برنامه بیاورید. خب کار خودتان را بکنید.»

کارگردان «شب‌های روشن» در انتها با اشاره به اینکه آینده روشنی را برای «هفت» پیش‌بینی نمی‌کند گفت: «این برنامه با شکلی که در حال حاضر اجرا می‌شود نمی‌تواند به سینمای ایران کمک کند، در حالی که سینمای ما واقعاً نیازمند چنین برنامه‌هایی با رویکردی بی‌طرف و درست است.»

علی اکبری: نگران سلیقه شخصی مجری «هفت» نیستم 
محسن علی اکبری جزو کسانی است که عقیده دارند برنامه «هفت» هرچه جلوتر می‌رود بهتر می‌شود.

او روند «هفت» را از اولین قسمت تا امروز که چهارمین برنامه هم به روی آنتن رفته است رو به رشد ارزیابی کرده و گفت: «به نظر من برنامه آقای جیرانی شروع خیلی خوبی نداشت. شاید بشود گفت کمی شلوغ بود و نگاه متمرکزی را دنبال نمی‌کرد.»

تهیه‌کننده «کتاب قانون» در ادامه افزود: «در یکی دو قسمت اول مباحث مختلفی در زمان کوتاه مطرح شده و قبل از نتیجه‌گیری رشته کلام کارشناسان برنامه قطع می‌شد. البته در حال حاضر با توجه پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر باز بودن تایم برنامه این مشکل تا حد زیادی مرتفع شده است.»

علی اکبری در انتها با اشاره به برخی بحث‌های مطرح شده مبنی بر بی‌طرف نبودن مجری برنامه گفت: «نمی‌توانیم منکر این باشیم که فریدون جیرانی یک هنرمند است. سلائق شخصی و دغدغه‌های فردی هر هنرمندی متفاوت با دیگر هم سنخ‌های خودش است. من فکر نمی‌کنم سلیقه و نظر شخصی فریدون جیرانی لطمه خاصی به اصل و اساس برنامه «هفت» وارد کند. حضورکارشناسان و هنرمندانی با نگاه‌های متفاوت شائبه هرگونه جانبداری و یکسویه نگری را از دامان آن پاک خواهد کرد.» 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 63779

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۹
    1 1
    برنامه خوب وجالبي است
  • بدون نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۹
    1 0
    اميدوارم تلويزيون جنبه ادامه اين برنامه را داشت هباشد.
  • فرهاد IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۹
    0 0
    نه جیرانی عادل می شود و نه هفت، نود....به دو نکته: 1.جوانی ِ عادل، به نسبت پیری و محافظه کاری فریدون جیرانی، مزیتی برای نود و عیبی برای هفت است... 2.کسی که اولین بار گفت و ثابت کرد که دو به علاوه دو مساویست با چهار( حالا به هر ابزاری ) هنر کرده و برده...حالا اگر حتی با کنار هم قرار دادن دو چوب کبریت این کار را انجام داده باشد.... هیچ برنامه ای دیگر، مثل نود و هیچ مجری مثل عادل فردوسی پور ِ جسور و با سواد، نخواهد شد و نخواهد آمد...