ایرنا نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات نوشت: در فرمان جدید اجرایی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، نام عراق از فهرست کشورهایی که شهروندانشان مشمول ممنوعیت موقت ورود به آمریکا هستند، حذف شده است.

 آسوشیتدپرس افزود: مقامات مذکور روز سه شنبه با استناد به تازه ترین نسخه در گردش فرمان اجرایی ترامپ این مطلب را عنوان کردند. انتظار می رود ترامپ فرمان بازنویسی شده اجرایی خود را در روزهای آتی منتشر کند.

چهار مقام یاد شده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که تصمیم حذف نام عراق به دنبال فشار وزارت دفاع (پنتاگون) و وزارت امور خارجه آمریکا اتخاذ شده که مصرانه از کاخ سفید خواسته اند با توجه به نقش آمریکا در جنگ با داعش، عراق را مستثنی کند.
مقامات مذکور که به دلیل اجازه نداشتن برای اظهارنظر درباره فرمان جدید تا قبل از امضای آن، خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: شهروندان سایر کشورهای عمدتا مسلمان شامل ایران، لیبی، سومالی، سوریه همچنان در این فهرست باقی خواهند ماند. چنین ممنوعیتی به مدت 90 روز اعمال خواهد شد.
آسوشیتدپرس نوشت: فرمان جدید اجرایی شامل تغییرات دیگری نیز هست. مقامات گفتند که این سند 12 صفحه ای، دیگر پناهجویان سوری را مشمول ممنوعیتی نامحدود نمی کند و در مقابل آنها نیز، بخشی از تعلیق کلی 120 روزه ورود پناهجویان جدید هستند.
به گفته آنها، این فرمان اجرایی شامل هیچ گونه معافیت صریحی برای اقلیت های مذهبی ساکن در کشورهای هدف این فرمان نمی شود. منتقدان، دولت آمریکا را به اشاره به این موضوع به منظور کمک به مسیحی ها برای ورود به آمریکا و محروم کردن مسلمانان متهم کرده اند. در فرمان بازنگری شده همه روادیدهای کنونی حفظ خواهند شد.
ترامپ فرمان اجرایی نخست خود را اوایل ماه ژانویه (8 بهمن) امضا کرد که به سردرگمی، ترس و خشم عمومی به دنبال بازداشت مسافران در فرودگاه های آمریکا قبل از بازگرداندن آنها و جلوگیری از سوار شدن مسافران به مقصد آمریکا در فرودگاه های خارجی منجر شد.
دولت آمریکا نخست دارندگان کارت سبز را از ورود به آمریکا منع کرد اما سپس با صدور مجوزی خاص به افرادی که به لحاظ قانونی امکان اقامت در آمریکا را دارند، اجازه ورود به کشور را داد. دولت آمریکا در نهایت اعلام کرد که این فرمان شامل این گروه نمی شود.
وزارت امور خارجه آمریکا قبل از جلوگیری از فرمان اجرایی ترامپ توسط قاضی فدرال، به طور موقت 60 هزار روادید معتبر را لغو کرد.
ترامپ سه شنبه شب در نخستین جلسه مشترک در کنگره آمریکا از تصمیم خود دفاع کرد و گفت بزودی اقدامات جدیدی را برای حفظ امنیت کشور و در نگه داشتن کسانی که قصد آسیب رساندن به آن را دارند، بکار خواهد بست.
این تغییرات در فرمان اولیه ترامپ به دنبال گزارش تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا در وزارت امنیت داخلی انجام می شود که عنوان کرد شواهد کافی برای تهدید تروریستی بودن شهروندان هفت کشور مشمول این طرح وجود ندارد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نسخه پیش نویس فرمان جدید ترامپ را منتشر و اعلام کرد که ممکن است امروز چهارشنبه (11 اسفند) ترامپ این فرمان را امضا کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =