تاکید لاریجانی بر گسترش روابط اقتصادی و توریستی ایران و سریلانکا

خانه ملت نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت گسترش روابط درحوزه نفت و گاز گفت: ظرفیت حضور تجار و پیمانکاران ایرانی در زمینه‌های فنی و مهندسی در سریلانکا وجود دارد.

علی لاریجانی در نشست خبری که ظهر امروز (شنبه، 14 اسفندماه) با کارو جایاسوریا رئیس مجلس نمایندگان سریلانکا با تشکر از حضور وی در ایران گفت: روابط گذشته بین ایران و سریلانکا در بعد پارلمانی، اقتصادی و رایزنی در صحنه بین المللی بسیار خوب بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه همکاری های خوبی با سریلانکا در بین المجالس آسیایی داشته ایم، عنوان کرد: از آنجایی که هر دو کشور جزء کشورهای غیرمتعهد هستند، همکاری ها نزدیک بود همچنین در بعد اقتصادی زمینه های خوبی برای رشد هر دو طرف وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به گفت و گوهای صورت گرفته با رئیس مجلس نمایندگان سریلانکا اظهار کرد: بخش مهمی از مذاکرات درخصوص توسعه اقتصادی و افزایش همکاری ها بود که پیشنهادات خوبی نیز مطرح شد لذا لازم است زمینه های فعال شدن این بخش با حضور بخش خصوصی صورت گیرد.

لاریجانی ادامه داد: از طرفی هم ظرفیت حضور پیمانکاران ایران در زمینه های فنی و مهندسی وجود دارد و هم تجار ایرانی می توانند در حوزه واردات و صادرات با سریلانکا فعال باشند از طرفی خرسندیم که رئیس مجلس نمایندگان سریلانکا درباره زمینه همکاری های توریستی صحبت هایی داشت و برای حل مسائل بانکی موجود در این خصوص راه حل هایی ارائه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد: اطمینان دارم سفر ایشان برای گسترش زمینه های همکاری به خصوص در حوزه نفت و گاز بسیار مهم است و امیدوارم سفر موفقی باشد.

یافتن راه‌حل‌هایی برای نحوه بازپرداخت بدهی سریلانکا به ایران زمینه‌ساز بازگشت روابط به روال سابق می‌شود

کارو جایاسوریا رئیس مجلس نمایندگان سریلانکا در ادامه این نشست خبری با ابراز خرسندی از ورود به ایران که زمینه را برای گسترش همکاری ها فراهم کرد، گفت: تاریخچه روابط میان ایران و سریلانکا به بیش از 200 سال می رسد و تبادل تجاری میان دو کشور بسیار زیاد بود.

رئیس مجلس نمایندگان سریلانکا در ادامه با اشاره به وضعیت روابط با ایران در زمان تحریم عنوان کرد: متأسفانه تحریم ها باعث شد نتوانیم نفت خام از ایران وارد و همچنین چای سریلانکا را به ایران صادر کنیم.

وی در ادامه با اشاره به همکاری های مثبت میان دو کشور در چارچوب اتحادیه بین المجالس آسیایی اذعان کرد: ما به عنوان کشورهای عضو در عدم تعهد همکاری های خوبی داشتیم و در کنفرانس تهران در آن زمان با هیأتی پارلمانی به این کشور سفر کردیم که زمینه برای تقویت روابط دوجانبه و برخی مسائل به خصوص پرداخت بدهی های ما به ایران فراهم شد.

کارو جایاسوریا در ادامه با ابراز امیدواری از یافتن راه حلی برای بازپرداخت بدهی این کشور به جمهوری اسلامی عنوان کرد: من به عنوان نماینده حاکمیت جدید این کشور هستم و اعلام می کنم قصد داریم روابط خود با ایران را تقویت کنیم و جدا از روابط دیرینه فرهنگی، قصد گسترش روابط در حوزه اقتصادی را نیز داریم.

وی با اشاره به پروژه های مشترکی که با اهداف بلندمدت وجود دارد، بیان داشت: قصد توسعه حوزه گردشگری میان ایران و سریلانکا و پذیرش تعداد بیشتری از گردشگران در کشور خود را داریم.

رئیس مجلس نمایندگان سریلانکا در پایان با بیان اینکه بخشی از گفت و گوهای امروز درخصوص نحوه بازپرداخت بدهی های سریلانکا به ایران نیز صورت گرفت، خاطرنشان کرد: خوشحالی که راه حل هایی در این زمینه پیدا شده است و گفت و گوها سازنده بود که نتیجه آن احیای روابط به روال سابق است لذا در پایان مجدد تکرار می کنم از دعوت شما متشکرم و به صورت رسمی از شما دعوت می کنم در کشور ما حضور یابید.

23212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 642726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =