۰ نفر
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰

ایلنا به نقل از مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نوشت: اگر برجام نبود توسعه امکان نداشت و تمام سرمایه گذاری ها متوقف می شد لذا باید گفت که ما در زمان تحریم ریسک نکردیم بلکه قمار کردیم.

عباس کاظمی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در کنفرانس برجام و اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: صنعت نفت صنعت پایه ای کشور است و نیاز به جذب سرمایه گذاری دارند.  

وی افزود: در حال حاضر پالایشگاه های ما بر اساس مدل سال 44 طراحی شده و زیان ده هستند اما در دنیا بعد از 1973 کشورهای مصرف کننده به سمت کاهش مازوت تولید رفقتند و مازوت کاهش دادند.زیرا قیمت مازوت 25 درصد کمتر از نفت خام است لذا پالایشگاه های ما از اقتصاد  قابل قبولی برخوردار نیستند.

کاظمی تصریح کرد:  در اوایل دهه 80 بنا شد که پالایشگاه ها ارتقا پیدا کنند اما به دولت قبلی و تحریم خوردیم.

وی خاطرنشان کرد: بهرحال پروژه های سرمایه ای ما در بحث تحریم متوقف شد اما اخیرا توسعه 30 میلیارد دلاری پالایشگاه آبادان شروع شده تا میزان مازوت از 40 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرده و به سودآوری برسد.

کاظمی گفت: بعضی از مردم در جریان این اتفاقلات نیستند مثلا در سال گذشته با اجرای 10 هزار میلیارد تومان مالیات دارایی بود در حالی که کل بودجه ما 4 هزار میلیارد تومان بود.  

وی در ادامه با انتقاد از رسانه ملی گفت: اقدامات ما به نیابت از دولت و حکومت است وقتی 3 میلیارد دلار سرمایه وارد کشور می شود خبر مهمی است و از خبرهایی که در رسانه ملی که از پول مالیات مردم تغذیه می شود، پخش می شود خیلی مهمتر است ولی حتی یک کلمه به آن پرداخته نشده است  در حالی که این کارها را حکومت انجام داده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: ما در برنامه اصلاح پالایشگاه به 14 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم تا میزان مازوت کاهش یاید و طبق قانون  دولت مکلف شده که تا چشم انداز 1404 مازوت به کمتر از 10 درصد برسد. 

وی گفت: خوشبختانه سرمایه گذاران عمده ای از کشورهای آسیای جنوب شرقی چین و کره و ژاپن ورود پیدا کرده اند و مازوت تبدیل به بنزین و بقیه محصولات مطابق با محصولات یورو 4 و 5 شوند.  

کاظمی تصریح کرد: قبل از برجام وقتی بنزین می خواستیم وارد کنیم باید چند کشتی عوض می کردیم در سال 95 به طور متوسط روزانه 450 هزار بشکه در 10 ماهه سال فراورده صادر کردیم که تا سال 92 بی سابقه بود و قطعا در سال آینده بیش از 35 درصد تولید پالایشگاهی ایران صادر می شود که اگر پابرجام نبود ما چنین قدرتی نداشتیم بطوری که اکنون تمام اسکله ماهشهر، بندر عباس و لاوان  کشتی ها منتظر بار هستند. 

وی خاطرنشان کرد: اگر برجام نبود توسعه امکان نداشت و تمام سرمایه گذاری ها متوقف می شد لذا باید گفت که ما در زمان تحریم ریسک نکردیم بلکه قمار کردیم زیرا برای 20 میلیون دلار حواله باید با بیست شماره با برش های خاص کار را به انجام می رساندیم. و مدیر دولتی این مسائل را به جان پذیرفت نگذاشت یک لحظه پمپ بنزین بدون سوخت باشد یک لحظه افت فشار گاز داشته باشیم در حالی که فشار زیادی از لحاظ مباحث اقتصادی و جابجایی داشتیم.

کاظمی گفت: کل اقلام در پالایشگاه ها و ستاره خلیج فارس عمدتا متوقف بودند اما کل تجهیزات ستاره در مهر امسال به دست ما رسید اما اکنون برای اولین بار صادر کننده بنزین می شویم.

وی افزود: کسانی که می گویند برجام دستاوردی نداشت، نمی دانستند که در زمان تحریم چه مصائبی را متحمل شدیم ضمن اینکه توسعه 100 درصد متوقف بود. اما اکنون توانستیم امنیت انرژی را برقرار کنیم.

 

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 642826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =