ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که هیات معارضان سوری وابسته به عربستان سعودی موسوم به گروه ریاض در مذاکرات ژنو همکاری نمی کند و به این رویکرد ادامه می دهد.

خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: در مذاکرات سوری ژنو که دو روز پیش پایان یافت، سطح آمادگی گروههای معارض برای دستیابی به توافق پرسش برانگیز بود.

پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه به نقل از سخنان زاخارووا نوشت: «کمیته عالی مذاکرات» از گروه ریاض (وابسته به عربستان) از همکاری با گروههای مسکو و قاهره و مذاکره با هیات دولت سوریه خودداری می کند.
مذاکرات ژنو 4 برای حل بحران سوریه، پنجم اسفندماه در سوئیس آغاز شد و «بشار الجعفری» ریاست هیأت دولت سوریه و «نصر الحریری» ریاست هیأت مخالفان را برعهده داشتند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین در ادامه سخنان خود گفت: برای تداوم روند مذاکرات سوری آستانه که برای کمک به روند گفت و گوهای ژنو درنظرگرفته شده است، مصمم هستیم.
زاخارووا با بیان اینکه در سه دور مذاکرات آستانه نتایج مشخصی به دست آمده، اظهار کرد: برای مشارکت طرف های جدید از جمله

گروههای مسلح مخالف دولت سوریه آمادگی داریم.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که اوضاع نظامی و سیاسی سوریه همچنان متشنج است، گروههای تروریستی بر فعالیت خود افزوده اند و اخیرا در چند عمل تروریستی شماری از سوری ها قربانی شده اند.

خبرگزاری روسیا سگودنیا به تازگی از برنامه برگزاری دور چهارم مذاکرات سوری- سوری آستانه در روزهای 14 و 15 ماه مارس جاری (24 و 25 اسفند ماه) خبر داد.

نخستین دور مذاکرات چندجانبه آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاکره کردند.
هیات های کارشناسی روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل نیز پیشتر نشست دوم را برگزار کردند که در آن اجرای توافق های مربوط به برقراری آتش بس، ساز و کار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتمادساز بررسی شد.

آتش بس فراگیر کنونی از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.

نشست سوم آستانه 28 بهمن با حضور هیات ایرانی به ریاست حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، هیات های روسیه ای و ترکیه ای، سازمان ملل، قزاقستان به عنوان میزبان، اردن و همچنین آمریکا به عنوان ناظر برگزار شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =