بازرگانی محور بزرگترین تغییرات در جامعه بشری بوده است

محمدرضا مودودی گفت: بازرگانی عاملی است که موجب بسیاری از تغیر و تحولات بوده و ما هم در مسیر این تغییر اندیشه ها ، سایشها زا تجربه کرده ایم و می دانیم مبنای بسیاری از این اتفاقات در طول تاریخ ناشی از تجارت بوده است و در این خصوص شعاری که برای روز ملی صادرات تعریف کردیم ،شعار تجارت کهن بازار مدرن بوده است.

به گزارش خبر گزاری خبر آنلاین ، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم نکوداشت صادرکنندگان برتر استان البرز تغییر در فرهنگها ،ذهنیتها ، اندیشه ها دینها و حتی زیر ساختهایی مانند دریانوردی و حتی علوم را حاصل مبادلات و معادلات دانست و تاکید کرد که هر چه این مراودات بیشتر میشد توسعه و ترقی علوم نیز آن بیشتر می شد.
وی گفت: بازار مدرنی که در امتداد شعار تجارت کهن آورده شد به این معنی نیست . علی رغم همه این پیشینه باید پذیرفت دنیا در حال تغییر و پوست اندازی بوده و ما باید بر اساس این تغییرات خود را در مسیر پیشرفت و ترقی قرار دهیم و اصلاحاتی که نیازمند پاسخ گویی به سوالهایی از جنس امروز می باشد آماده کنیم .
مودودی با اشاره به اینکه ما در فرایند فعلی تجارت متاسفانه دچار لغزشهایی شده ایم تصریح کرد : در دهه گذشته سهم صادرات غیر نفتی کشور از کل سبد صادرات کشور از 4 درصد در سال 1356 رسیده به 70 درصد در سال 1394 رسیده و این تغییر، نشان دهنده ان است که این بخش خصوصی نیازمند و شاهد تغییرات بنیادین بوده است اما آیا اساسا با این نرخ رشد، تغییرات در بخش دولتی و زیر ساخت های ما نیز اتفاق افتاده است؟
وی افزود : در زمان مقایسه ایران با دیگر کشورها باید در درجه اول بدانیم که خودمان را با چه کشورهایی مقایسه میکنیم و انها چه مسیری را طی کرده اند ؟آیا دولت ما در این دو دهه بهبود پیدا کرده است ؟آیا بخش خصوصی ما در این زمان 2000 درصد بهره بری آن افزایش پیدا کرده است ؟
مودودی اظهار داشت : ما باید بپذیریم که تحقق این آمار خوب و چشمگیر،ناشی از ورود محصولات پتروشیمی به سبد تولیدات مابوده است و دلیل دیگر اینکه عراق و افغانستان به چرخه بازار و سبد صادرات ما افزوده شده اند و اینها اتفاقاتی نبوده که بر اساس یک برنامه ریزی بلند مدت شکل گرفته باشد.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران همچنین تاکید کرد : سازمان امور مالیاتی کشور برای حل مشکلات بخش خصوصی لازم است تا همچنان همکاری کرده و سیستم خود را به روز کنند تا آن تعهد قانونی که تعریف شده را محقق کند و در جلساتی هم که با اتاق بازرگانی داشته ایم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
وی ادامه داد : در بحث صادرات لازم بود که بخش خطوط اعتباری را فعال کنیم اما دوهزار میلیارد تومانی را که در ابتدای سال قول داده بودند که به صورت اعتبارات ریالی در اختیار بخش تجارت خارجی بگذارند تنها300 میلیارد تومان را با بهره 16 درصد پرداخت کرده اند. در این بین نیز صندوق توسعه ملی اعلام کرد که 1700 میلیارد تومان را در بانک ها سپرده گذاری کرده اما یک سری مشکلاتی درون بانکی وجود دارد که این اعتبارات هنوز به صادر کننده ها نرسیده است.
مودودی افزود: از بسته حمایتی 400 میلیاردی تومانی که دولت قول داده بود 50 میلیارد تومان را توانستیم محقق کنیم که بیشتر آن را در اختیار بخش تجارت خارجی که وام بانکی گرفته اند قرار خواهیم داد و قرار بر این شده است تا طی این هفته نیز مبلغ70 میلیارد تومان دیگر را نیز اضافه کنندلذا با توجه به اینکه این ارقام در ردیف بودجه نیز امده و باید در سال 95 هزینه شود ، با فعالیت هایی که مرتبط با بخش تجارت خارجی در سال 95 صورت گرفته آن ها را پرداخت خواهیم کرد.
وی با اشاره به بحث برند سازی نیز تصریح کرد: اگر مجموعه های فعال داخلی برند بنگاه خود را در کشورهای خارجی ثبت نمایید می توانیم در بخش حمایتی از این برندها برانامه های خوبی تدوین شده است.
مودودی اظهار داشت: ضرورت دارد که زنجیره های جهانی تولید را شناسایی کنیم و بخشی از این زنجیر را به عنوان حلقه مکمل بدست گرفته و بتوانیم سهم خود را در این زنجیره پیدا کنیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =