صحبت‌های صریح امیرخانی درباره نشان شوالیه و حسین علیزاده/ گزارش مشروح جلسه انجمن خوشنویسان

نشست خبری انجمن خوشنویسان باحضور اعضا و با ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های این انجمن در طول یک سال گذشته عصر پنجشنبه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری آیین اعطای گواهینامه استادی ۱۳۰ استاد انجمن خوشنویسان و عملکرد انجمن خوشنویسان ایران در سال 1395 با حضور غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی و شورای ارزشیابی هنری خوشنویسان ایران، علی شیرازی عضو شورای ارزشیابی، سید حیدر موسوی مسئول دوسالانه خوشنویسی، علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان و محمد حسین ساکت نماینده وزیر ارشاد در شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران عصر پنجشنبه ۱۹ اسفند در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه امیرخانی درباره انجمن خوشنویسان گفت: «انجمن تلاش دارد تا هنر خوشنویسی را به عنوان یک هنر عالی در کشور گسترش دهد و امروز هم ما 320 شعبه در سراسر کشور در جهت رشد این هنر برپا کرده ایم. انجمن خوشنویسان با قدمت 79 ساله قدیمی ترین انجمن هنری ایران است.»

سپس صندوق آبادی توضیحاتی درباره عملکرد انجمن در طول یک سال گذشته ارائه داد: «هدفی که انجمن خوشنویسان دنبال می کند پیشرفت خوشنویسی  و توسعه این فرهنگ در ایران است. سال گذشته ما با شعار امید، نشاط و همدلی کار خود را آغاز کردیم و برنامه های متعددی را در سراسر کشور برگزار کردیم. اولین کاری که توسط انجمن انجام شد، تشکیل کمیسیون های 9 گانه ای بود برای بهره بردن از تمام ظرفیت های هنری موجود در کشور، دومین اقدام تلاشی بود که از سوی انجمن برای چابک سازی سیستم انجام شد، سومین برنامه ای که انجمن در طول سال گذشته مدنظر داشت تجلیل و تکریم از اساتید و بزرگان هنر خوشنویسی ایران بود.»

او همچنین ادامه داد: «ما با برگزاری نشست هایی تلاش کردیم تا حوزه خوشنویسی در سراسر کشور و در بین مردم سطح جامعه نهادینه شود.»

در بخش دیگر نشست موسوی توضیحاتی درباره نحوه برگزاری دوسالانه های خوشنویسی ارائه کرد. 

سپس شیرازی درخصوص کیفیتی که این دوسالانه ها دارند گفت: «در هنر مدرن به فردیت هنر توجه می شود، درحالیکه در خوشنویسی هنری قومی است و خودش را به سمت ایجاد تحول در جامعه سوق می دهد و در حرکت است، پس تاثیری که باید داشته باشد کند است و به مرور زمان اتفاق می‌افتد.»

امیرخانی هم در مورد انتقادی که به امتحان حضوری که در این دوسالانه شد، اظهار کرد: «خوشنویسی هنری به شدت دقیق و منضبط است که طی قرنها به اهمیت و جذابیت آن افزوده شده است، همین مسئله نشان می‌دهد این هنر تا چه حد دارای ارزش و پایگاه بالای هنری است، اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل رایج شدن فعالیت‌های کامپیوتری این امکان برای برخی فرصت طلبان پیش آمده تا خط اساتید بزرگ را جعل کنند، اقدامی که به نظرم هم به ارزش‌های هنری خوشنویسی ضربه می‌زند، هم اینکه به نوعی به روی فعالیت اقتصادی خوشنویسان بزرگ تاثیر منفی می‌گذارد.»

او در ادامه درخصوص عدم فعالیت بین المللی انجمن با وجود همایش های که ترکیه در این حوزه برگزار می کند، گفت: «ایران اسلامی را باید مهم‌ترین کشوری نام برد که در حوزه خوشنویسی فعال است، اما با عرض تاسف باید گفت که کشور ترکیه که ۱۰۰ سال است خط خود را تغییر داده به همراه عربستان متولی خوشنویسی اسلامی هستند، زیرا به روی این حوزه سرمایه گذاری کرده‌اند، البته من هم نقشی در آن همایش داشته ام و ایران هم به عنوان آبونمان حضور دارد. اما متاسفانه حمایت‌های ما از خوشنویسی بسیار کم بوده است. در همین رابطه باید اعتراف کنم اگر نبود کمک‌های محمد حسین ساکت (نماینده وزیر) امکان ادامه فعالیت برای انجمن خوشنویسان فراهم نبود. کشور ترکیه هم با حمایتی که از جانب مسئولین خود می شود می تواند این همایش ها را برگزار کند.»

این استاد خوشنویسی درباره دریافت نشان شوالیه از کشور فرانسه چنین توضیح داد: «این نشان پیش تر توسط دیگر هنرمندان ایرانی به دست آمده بود و این بار برای اولین مرتبه به هنرمندی از حوزه خوشنویسی تعلق گرفت. این اتفاق نیز برای من خوشایند است، چون باعث بیشتر مطرح شدن خشنویسی ایرانی در جهان می شود.»

او همچنین در خصوص حاشیه ایجاد شده از سوی یکی از خبرگزاری ها که سخنان او را کنایه ای به حسین علیزاده نوشته بود، گفت: «من اصلا به ایشان که مقام والای هنری دارند چیزی عرض نکردم، ما در این خانه هنرمندان با هنرمندان حوزه های دیگر هم رفت و آمد و گفت و گو داریم و درباره این مطلبی که عنوان شد هم باید بگویم که کسوت هنری ایشان آنقدر بزرگ و والاست که چنین چیزهایی به آن راه پیدا نمی کند.»

در ادامه این جلسه ساکت نماینده وزیر نیز در سخنانی اظهار کرد: «بنیاد ها و انجمن هایی که مردم نهاد هستند کوشش می شود به همان شکل که سامان گرفته اند ادامه راه دهند، زیرا در این صورت است که مردم در آن سهیم هستند، اما به هر حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی هنر وظیفه خود می داند که از هنرهای مختلف حمایت کند. پس تمام تلاش خود را می کنیم تا در حد توانمان به خوشنویسان کشورمان کمک کنیم.»

او افزود: «درباره انجمن خوشنویسان باید نکته ای را اضافه کنم. آنهم اینکه انجمن جز کم دردسرترین بخش ها در وزارت ارشاد است، چون فعالان آن به شدت به روی بار معنوی کارشان تاکید دارد، برای همین حرمت و بزرگی این هنر باید به خوبی پاس داشته شود. نکته دیگر که در این بحث حتماً می خواهم به آن اشاره کنم این است که سازمان گردشگری و سازمان اوقاف می توانند به وزارت ارشاد در رونق هنر خوشنویسی کمک بسیاری کنند، خواسته ای که امید داریم جامعه عمل به خود بپوشاند.»

در بخش دیگری از این مراسم صندوق آبادی درباره سطوح مختلفی که انجمن دارد، بیان کرد: «خوشنویسی دارای مراحل مختلف است که برای هر یک باید دوره های مختلف طی شود. مرحله مقدماتی، متوسط، خوش، عالی، ممتاز، فوق ممتاز و استادی مراحلی هستند که برای رسیدن به بخش آخر باید طی شود. برای همین اعطای گواهینامه استادی به ۱۳۰ خوشنویس اقدامی به شدت مهم و قابل توجه است.»

او همچنین در مورد حراج باران که مربوط به آثار خوشنویسی بود، توضیح داد: «هرکس در جهت تعالی و رشد هنر خوشنویسی از لحاظ اقتصادی و هنری فعالیت کند، وظیفه انجمن است که از او حمایت کند و ما هم درخصوص این حراجی این کار را انجام دادیم.»

در بخش دیگری از این مراسم امیرخانی درباره موزه فولادوند گفت: «تا به امروز یک موزه اختصاصی با محوریت خوشنویسی در شهر تهران موجود نبود، اما با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران، خانه فولادوند در دست نوسازی است تا به عنوان موزه تخصصی هنر خوشنویسی محلی برای نمایش زیبایی های این هنر باشد.»

او همچنین درباره حمایت انجمن از خوشنویسی قرآنی، تاکید کرد: «اگر مقایسه‌ای به روی تعداد خوشنویسانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند را با گذشته های دور داشته باشیم متوجه می شوید که این هنر رشد بسیار مطلوبی داشته است، حتی باید بگویم اگر خط استاد بنی رضی را بدون امضا ببینیم کسی نمی تواند فرقی میان آن با خط استاد نی ریزی که از بزرگان خط نسخ هستند، گذاشت. این اتفاق هم نشان از رشد و رونق خوشنویسی قرآنی در کشورمان دارد.»

در انتهای این مراسم نیز طی مراسمی ویژه به ۱۳۰ خوشنویس، گواهینامه استادی از طرف انجمن خوشنویسی اهدا شد. 

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    1 1
    اقا دست بردارید از این داستان شوالیه تمام شد رفت حالا هی در موردش حرف بزنید