ایلنا نوشت: معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برای مقابله با تنگناها باید مفاهیمی مثل عفو و گذشت در جامعه تبیین شوند، گفت: باید در فرهنگ پنهان کشور به جای خشونت، تعامل و به جای انتقام‌کشی، بخشش باشد.

اسحاق جهانگیری در همایش ملی "صبر" ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا و عید نوروز گفت: امیدوار هستم این همایش آثار و برکاتش هرچه بیشتر در کشور شود. صلح، بخشش و رضایت اگر در جامعه محقق شود، می‌تواند جلوی مشکلات کشور را بگیرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: در دین اسلام برای زندگی اجتماعی انسان عفو و گذشت یک موضوع کلیدی است و یک روش برای درمان مشکلات جامعه. نبودن روحیه بخشش و صبوری آسیب‌هایی به سلامت روان جامعه می‌زند. نبودن همچین روحیه‌ای باعث محروم شدن از آثار مثبت صبر و عفو و اینکه آسیب‌های اجتماعی به بحران تبدیل شوند.

جهانگیری اظهار کرد: ما در سال جاری چهار جلسه در خدمت رهبری و سایر مسئولان کشور بودیم و در خصوص آسیب‌های اجتماعی بحث کردیم و تاکید شد همه ارکان نظام باید جلوی این آسیب‌ها را بگیرند.

او ادامه داد: هر چه پیش می‌رویم با تنگناهایی در جامعه و در برابر شهروندان و مردم مواجه می‌شویم که لزوم تغییر گفتمان در جامعه را برای ما ضروری‌تر می‌کند. اگر بخواهیم با تنگناها مقابله کنیم باید مفاهیمی مثل عفو و گذشت در جامعه تبیین شوند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه نه حکومت و نه جامعه از سوءظن، سوءگفتار و رفتار سود نمی‌برند، گفت: جامعه بدبین توان حل مشکلات را ندارد و بر بار هزینه‌ها اضافه می‌شود. از نظر یک مسئول اجرایی با تجربه در این زمینه می‌گویم که ما به این نتیجه رسیدیم که هیچ تحول اقتصادی بدون صبر قابل اجرا نیست. هر عملی پیش نیازش افزایش فرهنگ صبر است و اگر این اتفاق نیافتد برنامه‌ها سخت پیش می‌رود.

او ادامه داد: هر جا سرمایه اجتماعی کم شود، مشارکت و امید به آینده کم و منابع انسانی و سرمایه گذاری‌ها مختل می‌شود. افزایش فرهنگ تعامل و صبر موجب توسعه کشور شده و سرمایه اجتماعی تعیین‌کننده‌ترین سرمایه است.

جهانگیری بر لزوم تقویت انگیزه اخلاقی در قالب رفتار فردی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: اخلاق اگر وجه غالب شود از زوال سرمایه اجتماعی پیشگیری می‌کند. باید در فرهنگ پنهان کشور به جای خشونت، تعامل و به جای انتقام‌کشی، بخشش باشد. این کار تنها از حکومت دولت و قوه قضاییه بر نمی‌آید و باید همه از کودکی یاد بگیریم که همدیگر را تحمل و با هم کار کنیم.

معاون اول ریاست جمهوری گفت: به جای پرخاش گفت‌وگو و به جای کینه محبت جایگزین کنیم که کار بزرگ و پردامنه‌ای است که تنها از حکومت و دولت قوه قضایه و رسانه رسمی برنمی‌آید این کار بزرگ نیازمند این است که همه در همه سطح یاد بگیریم همدیگر را تحمل کنیم نه تنها تحمل کنیم بلکه یاد بگیرم باهم کار کنیم صبر و مدارا و عدل وجه مثبت دارند هر یک از این خصایص انسانی اسلامی و ایرانی نوعی تحرک به فعالیت هستند.

او افزود:‌ وقتی گفته می‌شود باید صبر و مدارا و عفو کنیم صرفا از باب اینکه کار سلب باشد نگاه می‌کنیم اما صبر در واقع مثل مقاومت محدودیت نیست گشایش و فرصت ایجاد می‌کند و صبر و بخشش با مداری یکدیگر فرصت توسعه و پیشرفت و حل مشکلات کشور را به وجود می‌آوریم و باید از این فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم.

جهانگیری در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: عده‌ای اقتصاد مقاومتی را اقتصادانزوایی می‌دانند که در مقابل سختی‌ها و فشارها تحملی داشته باشد و دیواری دور خود بکشد که بتواند سختی‌ها را رد کند اما مقاومت به معنی ایجاد فرصت‌های بهتر و گشایش‌های جدید است که با تکیه بر ظرفیت در جامعه توسعه بهتری به وجود آوریم و زندگی و رفاه مردم و امنیت را در سایه اقتصاد مقاومتی ایجاد کنیم و گام‌های بلندی در برابر سختی‌ها که بر کشور تحمیل می‌شود، به وجود آوردیم.

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: امیدواریم این همایش با ستادی که دارد هماهنگی در قوای دیگر به وجود بیآورد و کار خود را پیش ببرد. صبر مقاومت و بخشایش وقتی می‌تواند در جامعه موفق شود که به گفتمان قالب تبدیل شود. افرادی که امروز از آنها تقدیر شد نمونه‌هایی بودند از انسان‌هایی که در این مسیر گام بلند برداشتند و در موقعی که لازم بوده گذشت کردند. متاسفانه در برخی از مناطق کشور برخی مسائل تبدیل به مسائل بغرنج شده است. نیازمند کارهایی بزرگ و جدی هستیم امیدواریم همه به صحنه بیایند و ترویج فرهنگ‌سازی شود در این زمینه قطعا دولت هم به همراهی قوه قضاییه می‌آید.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =