رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی گفت: جمعیت استان طبق سرشماری سال جاری به سه میلیون و ۳۶۵ هزار و ۲۱۹ نفر رسید و از این حیث آذربایجان غربی هشتمین استان پرجمعیت کشور است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، ناصر حضرتی در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی افزود: از این تعداد یک میلیون و ۶۵۸ هزارو ۳۱۹ نفر مرد و یک میلیون و ۶۰۶ هزارو ۹۰۰ نفر زن هستند.

وی افزود: با این آمار۵۱ درصد جمعیت استان را مردان و ۴۹ درصد را جامعه زنان تشکیل می دهند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی تصریح کرد: ۲ میلیون و ۲۱۳ هزارو ۲۰۳ نفر از جمعیت استان شهرنشین و یک میلیون و ۱۲۶ هزار نفر از جمعیت استان روستا نشین بوده که نشان دهنده سهم ۶۲.۷ درصدی شهرنشینان در مقابل ۳۷.۳ درصدی روستانشینان است.

حضرتی گفت: آذربایجان غربی از نظر جمعیت در رتبه هشتم کشور قرار دارد.

وی اضافه کرد: بیشترین رشد جمعیت در آذربایجان غربی مربوط به شهرستان های پیرانشهر، بوکان، مهاباد و چایپاره و کمترین رشد مربوط به شهرهای چالدران و خوی با رشد منفی بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی تصریح کرد: در بخش شهری بیشترین و کمترین نرخ رشد جمعیت به ترتیب مختص شهرستان های پیرانشهر و خوی و در بخش روستایی نرخ رشد جمعیت در شهرستان بوکان مثبت بوده و مابقی نرخ رشد منفی داشته است.

حضرتی با بیان اینکه بعد خانوار در استان ۳.۵ نفر است، افزود: پیرانشهر با چهار نفر و میاندوآب با ۳.۳ نفر به ترتیب بیشترین و کمترین بعد خانوار را به خودشان اختصاص داده است.

وی به تراکم جمعیت استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: آذربایجان غربی یکی از استان های با تراکم جمعیتی بالاست به طوری که به ازای هر کیلومتر مربع ۸۷.۳ نفر جمعیت در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی با داشتن ۱۲ درصد آپارتمان نشین رتبه اول غیرآپارتمان نشینی را به خود اختصاص داده است همچنین میزان مهاجرت از استان سه درصد است که جزء استانها میانه محسوب می شویم.

وی به میزان باسوادی در استان اشاره کرد و افزود: در این بخش شاهد باسوادی ۸۲ درصدی هستیم ولی باز هم جزء سه استان آخر در کشور محسوب می شویم.

به گزارش ایرنا، فرایند سرشماری از سوم مهرماه امسال همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی آغاز و تا آخر مهرماه، سرشماری اینترنتی برگزار شد. از ۲۸ مهرماه نیز سرشماری حضوری شروع شده و تا ۲۸ آبان ماه ادامه داشته است.

این سرشماری، هشتمین سرشماری در تاریخ ایران بوده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =