۰ نفر
۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵

مهر نوشت: ترکیه در اعتراض به برپایی تظاهرات کُردها در شهر فرانکفورت آلمان، سفیر این کشور در برلین را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکیه سفیر آلمان در این کشور را در اعتراض به تظاهرات اعتراض آمیز کُردهای مقیم آلمان علیه همه پرسی ۱۶ آوریل اصلاحات قانون اساسی به وزارت خارجه ترکیه احضار کرد.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در این باره به شبکه تلویزیونی «سی اِن اِن تُرک» گفت: دیروز آلمان رسوایی جدیدی را به نام خود به ثبت رساند.

لازم به ذکر است، اَکراد آلمان شب گذشته برای حضور در تجمعی بزرگ از شهرهای مختلف این کشور به فرانکفورت سفر کرده و راهپیمائی اعتراضی برگزار کردند.

تظاهرات‌ کنندگان که شعار دموکراسی برای ترکیه سر دادند، از مردم ترکیه دعوت کردند تا در همه‌ پرسی ماه آینده این کشور، به اصلاحات قانون اساسی«نه» بگویند.

در واکنش به این رویداد، ترکیه اعطای مجوز به این تجمع را نشانی از «ریاکاری» دولت آلمان ارزیابی کرده و آن را «غیر قابل قبول» اعلام کرده بود.

در همین رابطه، سخنگوی دولت ترکیه با انتشار بیانیه‌ ای در این خصوص اعلام کرده بود: این غیرقابل قبول است که در همه جا نماد «پ.ک.ک» برافراشته شود؛ در حالی که وزرای دولت ترکیه اجازه دیدار با شهروندانشان در این شهرها را ندارند. تصمیم درباره سرنوشت همه‌ پرسی ماه آوریل، باید توسط ملت ترکیه گرفته شود نه کشورهای اروپایی دیگر.

تنش ها میان ترکیه و برخی از کشورهای اروپائی از آنجا آغاز شد که برخی مقامات بلندپایه آنکارا برای برگزاری پویش های مربوط به جلب حمایت اتباع ترکیه مقیم کشورهای اروپائی تصمیم به برگزاری سخنرانی هائی در برخی شهرها گرفتند؛ اقدامی که با مخالفت اروپائی ها مواجه شد.

به عنوان نمونه، روابط هلند با ترکیه زمانی رو به وخامت گرائید که آمستردام اجازه فرود هواپیمای حامل «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به این کشور را نداد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز متعاقب تنش ها میان آنکارا و آمستردام؛ هفته گذشته دولت هلند را «باقی مانده های نازی ها و فاشیست ها» توصیف کرده بود.

رئیس جمهور ترکیه که در اجتماع هوادارن خود در استانبول سخنرانی می کرد؛ گفته بود: وزیر خارجه ما را از پروازش منع کنید؛ اشکالی ندارد، ولی از هم اکنون به بَعد ببینید پروازهای شما چگونه در ترکیه فرود خواهد آمد.

گفتنی است سخنرانی مقامات ترکیه ای در راستای تبلیغ به نفع همه پرسی قانون اساسی ترکیه که برای تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی است؛ انجام می گیرد.

صبح روز شنبه هفته پیش نیز شهردار شهر روتردام اعلام کرد که چاوش اوغلو اجازه ندارد تا در سفر به این شهر در تجمع اتباع ترکیه شرکت کند.

در همین راستا ۴ تجمع اتباع ترکیه در اتریش و یک مورد تجمع در سوئیس هم لغو شده اند. شهرهای مختلف اروپایی در حالی قصد جلوگیری از برگزاری این تجمعات را دارند که در هفته گذشته، ممانعت آلمان از برگزاری تجمعات مشابهی موجب بروز تنش هایی بزرگ میان آنکارا و برلین شده بود.

سه شنبه ۲۴ اسفندماه، «مارک روت» نخست وزیر هلند در واکنش به اظهارات تند رئیس جمهور و سایر مقامات ترکیه علیه این کشور اعلام کرد که اِعمال تحریم های دیپلماتیک آنکارا علیه آمستردام غیرقابل توجیه است.

نخست وزیر هلند در این باره اعلام کرده بود: هنوز هم متعجبم که چرا در ترکیه برخی افراد درباره تحریم ها سخن می گویند. این در حالیست که ما دلایل بیشتری برای عصبانیت از اقدامات اخیر ترکیه داریم. اردوغان سعی در ادامه این تنش ها دارد؛ اما ما خودمان را آنقدر کوچک نخواهیم کرد. این رویکرد، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اظهارات اردوغان درخصوص قتل عام ۸ هزار نفر در سربرنیتسای بوسنی و هرزگوین گفته بود: این یک تحریف کثیف از تاریخ است.

این در حالیست که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ساعاتی پیش از این واکنش، در اظهاراتی گفته بود که ما هلند را از کشتار آنها در سربرنیتسای بوسنی و هرزگوین می شناسیم.

وی با حمله به هلند گفته بود: ما می دانیم که آن ها چگونه ۸ هزار بوسنیایی مظلوم را به قتل عام کردند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    تورکیه قهرمانانه در برابر غرب قرنهاست که ایستاده است
    • بی نام A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      44 11
      وای به زمانی که از ترکیه بعنوان قهرمان یاد بشه ...
    • بی نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      24 10
      منفیهاتو بشمار
    • رضا ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      45 10
      اخه به شماها چي ميرسه به فرض كه در برابر غرب وايستاده ، توروسنن، كاسه داغتر از اش شديد،
    • بی نام A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      65 10
      برای شما در سال نو شفای عاجل آرزومندم.
  • بدون نام ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    34 10
    اول یادبگیر ترکیه را چطوری مینویسن بعد قهرمانش کن
    • شاهان A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۳۰
      307 2
      حالا اگر ترک های ترکیه یه ذره هم آذری های هموطن رو تحویل میگرفتند توجیه برای این خودشیرینی ها داشتند ولی ترک های ترکیه براشون فرقی بین آذری و فارس و غیره نداره این وسط هم زبون های آذری من دارند اشتباه میزنند فقط.