۰ نفر
۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۰

پوستین دوز به مدیر منصوب بذرپاش اعتماد می کند؟

رسول شقاقی: برکناری مسیح تفرشی از مدیرعاملی پارس‌خودرو در چند وقت اخیر آن‌قدر تکرار شده که بیش از رفتن وی، نام‌های جایگزین او هستند که خبرسازند. مسیح از مدیرانی است که توسط مهرداد بذرپاش به جاده مخصوص آمد و از او به عنوان انتخابی سیاسی یاد شد. صفتی که  در جاده مخصوص کمتر از جرم نیست! وی همچون دیگر مدیرانی که وارد خودروسازی شده‌اند البته با تاخیر گام در مسیر تکنوکرات شدن برداشت و امیدوار بود بتواند جایگاه دست‌کم شبه‌تکنوکراتی (تکنوکرات‌هایی با وابستگی سیاسی اصول‌گرایی) برای خود تدارک ببیند اما گام‌های آهسته او در مسیری که سرعت تغییرات بسیار زیاد بود گرچه دیده شد اما تضمین مدیریتش نبود تا در ابتدا نام‌هایی همچون ملک (مدیرعامل سایپادیزل و انتخاب اول وزیر صنایع برای گروه سایپا) روشنی‌مقدم (مدیرعامل مگاموتور و از دوستان رئیس سازمان گسترش و نوسازی) و این اواخر عموزاده (مدیرعامل سایپا یدک) بیش از دیگران شنیده شود. در این میان ملک البته گویا از رقابت کنار کشیده است.

مدیر ارتباطات او در تماس با یکی از خبرنگاران خودرویی نه تنها اخبار مربوط به فعالیت‌های ملک برای پارس‌خودرو را تکذیب کرده بلکه از قول او برنامه جدید سایپادیزل برای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌های ایران را مهمتر دانسته است. ملک در روزگاری به سایپادیزل آمد که کامیون‌های دانگ‌فنگ چینی بارها مشکل‌ساز شدند. همزمان با اعتراضات خریداران این نوع کامیون‌ها، سهم بازاراین شرکت نیز توسط ایران‌خودرو دیزل و بهمن‌دیزل تصاحب شد تا ملک تنها در سایه حمایت‌های وزیر دوام آورد. اگر سخنان مدیر ارتباطات او را جدی بدانیم به این معنی خواهد بود که وی قصد دارد با بازسازی سایپادیزل فعلا وجهه مدیریتی خود را ترمیم کند.

 روشنی‌مقدم نفر بعدی است که با توجه به مدیرعاملی مگاموتور گزینه‌ای بعید برای پارس‌خودرو محسوب می‌شود. اهمیت مگاموتور برای سایپا با توجه به جایگاه تامین و تولید قطعات موتور، گیربکس و اکسل کمتر از پارس‌خودرو نیست. نباید از یاد برد نجم‌الدین از مدیرعاملی مگاموتور به مدیرعاملی ایران‌خودرو رسید. همچنین در صورتی که وی به پارس‌خودرو برود شبه‌تکنوکرات‌ها مجبور خواهند بود کرسی مهم مگاموتور را به تکنوکرات‌ها بسپارند که این از قدرت آنها خواهد کاست.

 عموزاده آخرین اسم مطرحی است که اخیرا نامش شنیده می‌شود. مدیر سابق بازاریابی و فروش سایپا و مدیرعامل فعلی سایپایدک، تکنوکراتی قدر که گفته می‌شود خود برای پارس‌خودرو رایزنی می‌کند. او سابقه همکاری با پوستین‌دوز را دارد و همین ممکن است امتیازی برایش باشد. انتخاب وی البته ممکن است چالش‌هایی برای مدیرعامل گروه سایپا بوجود آورد. اخیرا وزارت‌خانه نسبت به خدمات پس از فروش خودروسازان بسیار حساس شده و اگر تغییر مدیرعامل سایپایدک در شرایط فعلی باعث تضعیف این گروه شود بعید است پوستین‌دوز زیر بار این تغییر رود مخصوصا آنکه پس از ادغام گسترش خدمات (شرکت خدمات پس از فروش پارس‌خودرو) با سایپا یدک، همیشه ایساکو (خدمات پس از فروش ایران‌خودرو) در مقام بهتری در ارزیابی‌ها قرار داشته و این در دوره‌ای که انتظار دولت از خدمات پس از فروش بالاست تصمیم را برای پوستین‌دوز سخت می‌کند. پیش‌بینی می‌شود اگر رفتن عموزاده به پارس‌خودرو محقق شود با توجه به اینکه او همیشه با خواست افزایش اختیارات شناخته شده، فعالیت‌های پارس‌خودرو برای جدا شدن از سایپا که طرفداران بسیاری در رسانه‌ها دارد، افزایش یابد.

در این میان شاید برخلاف تمام گمانه‌زنی‌ها ابقای تفرشی انتخاب نهایی باشد. در این صورت اعتماد پوستین‌دوز به کسی که منصوب بذرپاش است جالب خواهد بود. در این بازی مسیح البته نه ابزار بازی دارد و نه امکان رایزنی. شاید به همین جهت در این مدت سیاست «کار» را برای پارس‌خودرو پیش برده و ترجیح داده در میان رقبای قدر، با کارنامه‌سازی از خود دفاع کند. وضعیت مالی و بازار مناسب پارس‌خودرو گرچه قبل از او نیز وجود داشت؛ فعلا برای او یک امتیاز محسوب می‌شود.

کد خبر 64800

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۷
    0 0
    تفرشی از پارس خودرو میرود و احتمالا جایی در صنایع مانند مس را اشغال می کند
  • بدون نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۷
    0 0
    در جاده مخصوص چه خبر که نیست؟
  • ..... IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۸
    0 0
    تبریک می گم انتشار دوباره روزنامه رو

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین