بیت‌الله ستاریان

ظاهرا بانک مرکزی قصد دارد شرایط پرداخت وام خرید مسکن را دشوارتر کند و این وام به واحدهایی که از تاریخ پروانه ساخت آنها 12 سال می گذرد دیگر تعلق نگیردو تنها ساختمان های تا عمر 5 سال مشمول دریافت وام باشند.

بدین صورت رونق خرید و فروش بازار مسکن بیشتر به سمت واحدهای نوساز و دست اول در کشور می رود. قانونی که اگر به اجرا شاید در ظاهرا با در نظر گرفتن این شرایط سخت متقاضیان مسکن واحدهایی که نوساز هستند را می خرند و با این روش تولید منجر به خرید می شود اما در واقع از عمر مفید ساختمان های کشور کاسته می شود. وقتی خرید ساختمان های نوساز اولویت قرار می گیرد آن وقت کمتر کسی حاضر می شود برای ساختمان های سن بالا پولی را پرداخت کند. در نتیجه اتخاذ این سیاست تنها زمان فرسودگی ساختمان های کشور را 20 سال به جلو می اندازد.

به عبارت دیگر ضریب استهلاک خانه ها را از 5/2 درصد به 5/3 درصد می رسانیم. اگر ادعا می کنیم که عمر مفید ساختمان در کشور نزدیک به 42 سال آن وقت باید تسهیلات به واحدهای 20 تا 25 سال نیز تعلق گیرد اما  وقتی اعلام می کنیم که تنها به خانه هایی وام داده می شود که 12 سال از تاریخ ساخت آنها نگذشته عملا عمر مفید ساختمان را تا 25 سال می رسانیم. با اجرای این سیاست سالانه 400 هزار واحد مسکونی مستهلک می شود.

بر اساس تازه ترین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی در حدود 3 میلیون و 860 هزار واحد نیاز مسکن در کشور است که اگر تقاضاهای سال های آینده هم بر آن افزوده شود آن وقت نه تنها قیمت ملک قابل کنترل نیست بلکه با این وضعیت اگر از عمر مفید ساختمان نیز کاسته شود  دیگر  تعادل عرضه وتقاضا به رویایی دست نیافتنی تبدیل خواهد شد.

در این صورت بازار خانه های نوساز داغ تر می شود و رونق یکباره این خانه ها باعث گرانی می شود. از سوی دیگر خانه هایی که عمر چندان بالایی ندارند چاره ای جز تخریب آنها باقی نمی ماند.

دولت با اتخاذ این سیاست بیشتر امید قشر جوان جامعه را از بین می برد چراکه حداقل با وام 18 میلیون تومانی می توانستند خانه ای چند سال ساخت را بخرند اما امروز دیگر همان خانه کوچک را هم نمی توانند بخرند. دولت به جای آن که به فکر خانه دار شدن طیف اعظم جامعه باشد با روی آوردن به سیاست های مقطعی هر روز به سردرگمی بازار راکد مسکن دامن می زند.

با این سیاستی که مسوولان امر در پیش گرفته اند خودشان به سدی در مقابل مسیر خانه دار شدن مردم تبدیل شده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =