کلاه ۱۰۰ میلیون دلاری که هکر اهل لیتوانی بر سر مهندسان دو کمپانی آمریکایی گذاشت

حتی کارمندان کمپانی‌های تِک / tech از دست کلاه‌برداران اینترنتی در امان نیستند، مخصوصاً زمانی که پای 100 میلیون دلار در میان باشد.

به گزارش خبرآنلاین، هکر اهل لیتوانی/  به نام «ایوالداس ریماسوسکاس»/ Evaldas Rimasauskas رسماً متهم شد از طریق دایر کردن شرکت قلابی و ارسال ایمیلِ فیشینگ برای کارمندان دو شرکت بزرگ آی تی توانسته 100 میلیون دلار آنها را سرکیسه کند.

اف بی آن و مسوولان فدرال نیویورک این هکر را رسماً متهم کرده که پس از گناهکار شناخته شدن، سال‌ها باید پشت میله‌های زندان بماند.

در مدارک منتشره نامی از دو کمپانی فناورانه آمریکایی برده نشده اما صحبت از دو غول شبکه های اجتماعی است که مهندسان آن گول‌خورده و از طریق فیشینگ 100 میلیون دلار به‌حساب مرد اهل لیتوانی ریخته‌اند.

بر این اساس بین سال‌های 2013 و 2015 ریماسوسکاس یک کمپانی آی تی هم نام با کارخانه معروف سخت‌افزاری آسیایی تأسیس می‌کند و این شباهت نام باعث می‌شود تا دریافت‌کننده ایمیل خیال کند در حال صحبت با کمپانی معروف آسیایی است.

مهندسان دو شرکت آمریکایی بیش از 100 میلیون دلار به حساب‌های وی در لتونی/Latvia و قبرس می‌ریزند و ریماسوسکاس نیز بلافاصله پول‌ها را در اکانت های دیگری در هنگ‌کنگ، لتوانی، مجارستان و اسلواکی واریز می‌کند و حتی نامه‌های رسمی به این بانک‌ها می‌زند مبنی بر اینکه پول‌های کلانی به حسابش وارد می‌شود که همگی قانونی بوده و مشکلی ندارند و بدین ترتیب نظر مقامات بانکی را به خود جلب می‌کند.

کمپین فیشینگی که ریماسوسکاس راه انداخت توسط مأموران اف بی آی کشف شد و وی به  کلاه‌برداری، سرقت هویت و پول‌شویی متهم شده است. سرقت هویت 2 سال زندان و سایر اتهام‌ها هرکدام 20 سال زندان دارد که اگر وی گناهکار شناخته شود باید سالیان درازی را پشت میله‌های زندان بماند.

کارشناسان می‌گویند حتی کارمندان آی تی و کمپانی‌های آی تی نیز از ایمیل‌های جعلی و فیشینگ در امان نیستند و باید آموزش‌های لازم را در این خصوص ببینند.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =