فخرالدینی گفت: موسیقی همایون به دل می‌نشیند برای این که وجودش سرتا پا عشق است. او با مهر می‌نوازد و می‌سازد و عشق را خوب می‌شناسد.

فرهاد فخرالدینی در مراسم رونمایی کتاب «غوغای ستارگان» همایون خرم گفت: موسیقی همایون به دل می‌نشیند برای این که وجودش سرتا پا عشق است. او با مهر می‌نوازد و می‌سازد.عشق را خوب می‌شناسد و هنرمندی با ادب، خوش خلق و خوش نیت است.

به گزارش ایسنا، در مراسمی که شامگاه پنج‌شنبه -ششم خرداد ماه - به همت معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شده بود، رهبر ارکستر ملی که یک سالی است به صحنه نرفته و به شوق خرم در این مراسم حضور یافته بود، گفت: همایون خرم‌ زاده شهر بوشهر است.مادرش به موسیقی ایرانی و به خصوص به دستگاه‌ها علاقه‌ی فراوانی داشت و به همین دلیل اسم پسرش را همایون گذاشت.

فرهاد فخرالدینی ادامه داد: همایون یک ساله بود که به تهران آمد. پدرش که فردی امین بود در میان آوازها به آواز اصفهان علاقه‌ی زیادی داشت، برای همین است که آواز اصفهان در بین آهنگ‌های همایون ارزش خاصی دارد.

او افزود: در 12 سالگی به مکتب ابوالحسن صبا برای فراگیری ساز ویولن رفت و مورد توجه صبا قرار گرفت. او 14 سال داشت که در رادیو تک‌نوازی کرد و در عین حال تحصیلات خود را تا مهندسی برق ادامه داد و در موارد اساسی مانند ساخت سد کرج (امیرکبیر) و تاسیسات بانک ملی حضور پیدا کرد.

رهبر ارکستر ملی با اشاره به تصنیف‌های اولیه خرم گفت:این تصانیف با صدای رشیدی اجرا شد. بعد از آن با مرضیه همکاری کرد.زهد، دانش و خلاقیت او در ساخت جملات روان در موسیقی به دل مردم راه یافت.

او در ادامه به همکاری خرم با ارکستر گلها اشاره کرد و افزود: خرم با ارکستر گلها به عنوان نوازنده و آهنگساز همکاری کرد و آهنگ‌هایی همچون «رسوای زمانه» را در گوشه مخالف سه‌گاه ساخت. خرم همچنین رهبری ارکستر 2 و 6 را در رادیو بر عهده گرفت.

فخرالدینی افزود: همایون خرم،شناخت عمیقی از دستگاه‌ها و مقام‌های موسیقی ایرانی دارد. در آوازها خود به بسط آنها می‌پردازد و گاه در مخالف سه گاه آهنگ‌هایی همچون «رسوای زمانه»، «ساغرم شکست‌ای ساقی» را می‌سازد.

این رهبر ارکستربا تاکید بر ریتم متعادل در آثار خرم بیان داشت: ما صدای ویولن او را در بعضی از آثارش به همراه ارکستر می‌شنویم مثل صدای آواز گوزن و در قطعه‌ای مانند «بازآمدی» و «رسوای زمانه» تکنوازی زیبایی به همراه ارکستر دارد. همایون چه در ساختن تصانیف و چه در بداهه‌نوازی همیشه خوش سلیقه بود.

فخرالدینی درباره‌ همکاری خرم با رادیو FM نیز توضیح داد: حدود 80 برنامه‌ برای رادیو FM اجرا که خوانندگان آن افرادی همچون خوانساری، شجریان، گلپایگانی و شهیدی بود‌ند.

او همچنین به همکاری هنرمندانی چون جلیل شهنازی، منصور ثارمی، جهانگیر ملک و ... با همایون خرم اشاره کرد و گفت: همایون خرم کنسرت‌های متعددی در تالارهای مختلف از جمله تالار وحدت داشت. در کنسرتی که قبل از انقلاب به یاد صبا برپا کرد، قطعات چهارمضراب اصفهان کتاب سوم‌ صبا را با مهارت تمام اجرا نمود. در سال بعد نیز به یاد صبا این برنامه را تکرار کرد. خرم بعد از انقلاب نیز در تالار وحدت برنامه داشت.

او متذکر شد: همایون سخنرانی برجسته است و در دانشگاه‌های مختلف از جمله USAN آمریکا سخنرانی داشته و مقالات متعددی را ارائه کرده است. در هنرکده موسیقی ملی نیز به تدریس ویولن ایرانی اشتغال داشته و هرمندانی را در منزل تعلیم می‌دهد.

فخرالدینی دلیل دلنشین بودن موسیقی خرم را این گونه تشریح کرد: موسیقی همایون به دل می‌نشیند برای این که وجودش سرتا پا عشق است. او با مهر می‌نوازد و می‌سازد.عشق را خوب می‌شناسد. او هنرمندی با ادب، خوش خلق و خوش نیت است.

این آهنگساز برجسته به دوستی خود با خرم اشاره کرد و گفت: دوستی من با خرم در سال 1344 در کنسرت گلها شروع و خیلی زود به دوستی خانوادگی تبدیل شد. چیزی که او اجرا کرد همیشه برای مردم بود.

فخرالدینی خاطر نشان کرد: همایون خرم عضو شورای عالی موسیقی بود و من و همکارانش ازنظرات او بهره‌مند می‌شدیم. همایون بسیار قدرشناس است و همیشه از صبا به نیکی یاد می‌کند.

سازنده قطعه «خلیج فارس»در پایان سخنان خود بیان کرد: خرم فردی وفادار است و در رابطه‌ی خانوادگی یک الگوست.رابطه‌ی او با همسر و فرزندانش نشان می‌دهد که او سراپا مهر و محبت است.البته در کسب همه‌ی موفقیت‌هایش،نقش همسرش را نباید نادیده گرفت. همایون بر ملت حق دارد. تصانیف و تک‌نوازی‌های 6 و 4 خود را برای مردم ساخته است.

در ادامه این مراسم برنامه‌ ،مداحی از نوازندگان سه‌تار به سبک خرم به نواختن پرداخت. پس از اجرای موسیقی امیرعلی وکیلی که در گردآوری این کتاب نقش مهمی داشته به ایراد سخن پرداخت.

او گفت: شاگردی در مکتب هنرمندی که مکتب او مکتب عاشقی است افتخار بزرگی است. اگر به آثار او نگاه کنیم می‌بینیم که نمی‌تواند کار یک آدم عادی باشد. ای کاش ما هم آنقدر محرم باشیم. وکیلی با اعتقاد به شباهت خرم با حافظ عنوان کرد: خود را خوشبخت‌ترین انسان‌ها می‌دانم، زیرا خرم را دیدم. با این که از سالها پیش خدمت استاد بودم همیشه یک افسوس داشته‌ام که چرا زودتر به خدمتش نرسیدم.

همچنین در این مراسم از علیرضا علمی مدیر انتشارات بدرقه‌ی جاویدان، علی وکیلیان و همسر همایون خرم نیز تجلیل شد.

همایون خرم نیز در پایان این مراسم گفت: وقتی به فعالیت موسیقیایی خود فکر می‌کنم، می‌بینم خیلی چیزها خودش پیش آمده است و فکر می‌کنم که باید دلیلی داشته باشد. کنگاش که می‌کنم می‌بینیم عاملی آن عشق است.

او ادامه داد: عشق است که کودک 14 ساله را به فراگیری ویولن مشغول می‌کند و بعد از سه سال در محضر استاد، می‌گوید خودت برو و یاد بگیر و به رادیو برو. من هیچ نوع تلاشی نکردم که به رادیو بروم.

همایون خرم به دوران تحصیلی خود اشاره کرد و ادامه داد:در حین ساز زدن به تحصیل نیز ادامه دادم و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته برق ادامه دادم و به آن علاقه پیدا کردم. در کنسرتی آقای رشیدی حضور داشت و به من گفت چرا به رادیو نمی‌آیی؟این منافات با فعالیت تو در رشته‌ی برق ندارد. من هم رفتم و دوست نداشتم تلاشی برای ظاهر شدن خود انجام دهم.

او همچنین به فعالیتش به عنوان آهنگسازاشاره کرد و افزود: آهنگ می‌سازم و تصانیفی نیز می‌نویسم.مطالعاتم در موسیقی ادامه دارد. می‌خواهم بگویم آن شوق و عشق باعث شد تمام اینها ساخته شود. مثل این که انسان تدبیر می‌کند، ولی جای دیگر تدبیر می‌شود.

همایون خرم ادامه داد: آقای وزیری به من توصیه کرد با خوانندگان خوانندگان مشهور زمانه همکاری کنم و من نیز توصیه‌ی ایشان را پذیرفتم.

گفتنی است؛در این مراسم بخش صوتی این کتاب به موزه‌ی موسیقی اهدا شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64851

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۰
    1 0
    امیدواریم استاد با کنسرتهای خود مارا بنده نوازی کنند