این واقعیت که هنوز اهمیت برجام و دستاورد های آن، برای آحاد جامعه بدرستی تبیین دقیق نشده است و بیشتر تحت تاثیر جناح گرایی ها و تحلیل های گروهی از اصل مطلب غفلت شده نگارنده را برآن می دارد تا در حد امکان به جنبه های مهمی که این توافق بین المللی داشته است ، توجه دهم . به باور نگارنده پایان دادن به پرونده سازی هسته ای علیه ایران بسیار مهم تر از لغو تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بود.

برجام یک توافق مهم بین المللی چند جانبه است که یکی از موضوع های مهم آن پایان دادن به تحریم ها و ازجمله تحریم های بانکی است . براین اساس نباید برجام را محدود به لغو تحریم ها دانست.

برای آنکه تحلیل شما از برجام واقع بینانه بدور از گروه گرایی و جناح گرایی باشد باید به این واقعیت توجه داشته باشید که دستاورد مهم و اساسی برجام پایان دادن به پرونده سازی هسته ای علیه ایران در 12 سال بود . در این پرونده سازی ایران متهم شده بود که برای ساختن بمب هسته ای 20 سال تلاش مخفیانه کرده است . متاسفانه این اتهام های جعلی که توسط اسرائیل و سرویس های امنیتی آمریکا ، فرانسه و انگلیس ساخته و پرداخته شده بود . در 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی هسته ای مستند سازی شده بود و از آن بدتر در گزارشی که توسط آمانو مدیرکل آژانس در نوامبر 2011 تهیه شده بود ایران در 12 سرفصل کلی طی 66 بند موسوم به PMD موارد اتهامی را علیه اش مستند سازی به گزارش های سرویس های امنیتی 10 کشور کرده بودند . از همه اینها مهم تر صدور 6 قطعنامه تحریمی در شورای امنیت سازمان ملل تحت فصل هفتم ماده 40 و 41 بود که در عمل همه کشورهایی را که با ایران مناسبات اقتصادی داشتند رودروی ایران قرارداد و آمریکا توانست اتحادی نامقدس بین کشورهایی که بیشترین مبادلات را با ایران داشتند بوجود آورد بدین ترتیب علاوه بر تحریم های اولیه که از سالهای 1358 تا کنون به ایران تحمیل شده بود تحریم های ثانویه و بی سابقه ای را به ملت ایران تحمیل کردند که در طول تاریخ بشریت بی سابقه بود. 

برجام دستاویز اساسی همه این اقدام های جنایتکارانه آمریکا و اسرائیل را از بین برد یعنی در واقع توانست بهانه را از دست دشمنان ایران خارج کند و پرونده PMD و 12 قطعنامه شورای حکام بسته شد . شش قطعنامه تحت فصل هفتم هم تبدیل به یک قطعنامه 2231 شد که بسیار ضعیف تر از ان شش قطعنامه است و در عمل تحت فصل ششم محسوب می گردد.
 
اگرچه مشکلات مبادلات بانکی ایران و مشکلات بیمه و کشتیرانی همچنان باقی است اما فضای بین المللی برای ایران به سمت مثبت تغییر کرده است . اتحاد دشمنان ایران شکسته شده است . ایران با طرفهای اصلی بازرگانی خود مانند چین، ژاپن ، کره جنوبی ، هند، آلمان ، روسیه ، فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا ، مالزی ، اندونزی مبادلات خود را شروع کرده و در حال گسترش است .

اینها واقعیت های امروز ایران است بنده اگراز برجام دفاع کرده و میکنم بخاطر ان است که معتقدم برجام ایران را از یک پرونده سازی بین المللی که به دروغ برایش ساخته بودند، نجات دا د.

پرونده سازی هسته ای علیه ایران بسیار مهم و خطرناک بود و تحت تدبیر رهبری و زحمات اقای روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای به سرپرستی اقای ظریف ، ایران توانست به این پرونده سازی پایان دهد. علاوه برآن شرایط را برای توسعه مناسبات فراهم سازد . بدون برجام حتی نمی توانستیم اقتصاد مقاومتی را اجاریی کنیم . زیرا اقتصاد مقاومتی ابتدا باید شرایط مقاوم سازی را در برابر فشارهای خارجی در کشور ایجاد کند از آن به بعد می توان امیدوار بود حتی اگر ایران تحریم بین المللی هم بشود ، کشور آسیبی نبیند .

البته روشن است که آسیب ندیدن در برابر تهدید ها وتحریم ها نتیجه اقتصاد مقاومتی است اما هدف آن نیست . هدف اقتصاد مقاومتی رسیدن به کارآمدی حداکثری در اقتصاد در کلیه بخش های کشاورزی ، صنعتی و خدماتی در کشور و داشتن بیشترین سهم ممکن در تجارت جهانی است که در نهایت بیشترین رفاه ممکن را برای مردم ایران به همراه داشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی نصری A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    0 0
    در دوره اصلاحات افغانستان در دوره ی تعامل الکی عراق سوریه ویمن توسط امریکاایادی اش اشغال شد.